2026-01-18, 09:14
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anchabeet
Ja men vad säger folk om börsens situation? Värt och sälja av innan det händer?

Kommer ihåg förra året när han hotade med tullarna så tänkte jag sälja allt men struntade i det. Det ångrade jag mig.

Om det inte rasar så säljer du. Om det rasar så köper du. Enkelt.
Citera
2026-01-18, 09:17
Medlem
Månsans avatar
Citat:

Kommer ihåg förra året när han hotade med tullarna så tänkte jag sälja allt men struntade i det. Det ångrade jag mig.
Vadå innan? Det har redan hänt.
Sålde du inte i fredags åker du med ner så det sjunger om det när börserna öppnar.

Du kan ju alltid sälja, men då finns risken att jättebabyn i Vita huset strax efter meddelar att han skippar tullar och struntar i Grönland eller nåt annat som ändrar allt igen.
Citera
2026-01-18, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjisken
De där har väl lagts grund för way innan Biden va president.
Jo men under Bidenadm beslutade vi att köpa stor del av vår LNG från USA.
Till ockerpris.
Citera
2026-01-18, 09:25
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandriljaer
Inte alls tufft. Det är den som importerar till USA som betalar tullarna och sen skickas det högre priset vidare till slutkunden i USA.
Påverkar företagets vilja att importera och kundens vilja att köpa Europeiska produkter till ett pris som är högre än de egna märkena.

Europa måste utveckla egen mjukvara och digital infrastruktur för att fasa ut användningen av Amazon, Microsoft, Oracle m.m. Det blir ett skarpt svar som Trumpeten inte kan ignorera. Deras tjänsteekonomi kretsar helt runt dessa.
Citera
2026-01-18, 09:28
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Lycka till att konkurrera mot företag med produktion i USA som inte har tariffer.

För många varor finns det inte direkt någon produktion, och för andra är inte tullarna nog.

En butiksägare för en liten kedja i Florida för vuxenartiklar, skrev att lämpliga lokaler och personal kostade mer, och menade att tullar skulle utgöra en relativt sett ringa prishöjning.

Så då startas det kanske inget nytt i USA - dessutom finns det inte en otroligt stor arbetslös massa där, så var ska de få folk ifrån till nya industrier? Det blir till att importera folk då, men det vill ju inte rasisterna där.
Citera
2026-01-18, 09:28
Medlem
Lovables avatar
Citat:

Vem vet.. ingen vet. Time in the market and all that.
SCOTUS kommer aldrig förklara tullarna som ogiltiga.
Kommer det göra gott för börsen? Vem vet.

När Trump drog till med tullarna så åkte börsen ner pga. osäkerhet. Efter det har den gått stadigt uppåt.

Ingen vet. Hade inte förvånat mig om hela Grönlandsgrejen är det som utlöser WW2. Det hade varit så ironiskt med tanke på UKR-RUS, Iran-Israel/USA...
Citera
2026-01-18, 09:48
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horse
Glöm inte Amazon, Windows, Google, ChatGPT… det blir svårt det där.

Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Europa måste utveckla egen mjukvara och digital infrastruktur för att fasa ut användningen av Amazon, Microsoft, Oracle m.m. Det blir ett skarpt svar som Trumpeten inte kan ignorera. Deras tjänsteekonomi kretsar helt runt dessa.

Alla de företagen är oattraktiva snart.

Deras varumärke symboliserar något oetiskt.

Tyvärr förstår inte DT att han drar en stor svart säck över inhemskt företagarklimat.

Ska sluta använda Google och Meta redan nu. Dags att byta telefon och operativsystem.
Lite motvilligt förstås, men kan inte så bakom detta.

Europa förlitade sig på en nation som ligger på andra sidan Atlanten. Dags att se över hur vi kan kan göra det bäst för oss här!

Citat:
Ursprungligen postat av Lovable

När Trump drog till med tullarna så åkte börsen ner pga. osäkerhet. Efter det har den gått stadigt uppåt.

Guldpriset snart 100% upp på ett år.
Senast redigerad av Moksha 2026-01-18 kl. 09:51.
Citera
2026-01-18, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambushed
Det ser inte ljust ut direkt.

Men det finns en lösning: Sverige slutar backa danskarnas orimliga krav på territorium som inte borde tillhöra dem.

Exakt. Totalt hjärnsläpp från Sverige i vanlig ordning att blanda sig i grejer man borde ge fan i.
Citera
2026-01-18, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Jo men under Bidenadm beslutade vi att köpa stor del av vår LNG från USA.
Till ockerpris.

Ja och i och med att EU gick på den finten gav vi också amerikanska maffian sitt starkaste vapen till att utpressa oss ännu mer.

Helt otroligt vilka lättköpta charlataner som sitter i korruptionens högborg Bryssel och förstör våra barn framtid.
Citera
2026-01-18, 10:15
Medlem
TasteMyGlocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan

Som jag ser det…
1) Gör en deal avseende Grönland och hoppas på att han inte kommer med fler anspråk.
2) Inse att transatlantiska relationen är tvärkörd. Sätt hårt mot hårt och räkna med en ze-great re-set… Dumpa amerikanska statspapper… kräv att all handel med europeiska varor ska göras i €… skit i FDPR och sluta sälj ASMLs EUV maskiner och ZEISS optik och stanna av AI-boomen liksom deras försvarsindustri…blockera big tech i EU (gör det ni är bäst på byråkrater, reglera)… beslagta amerikanska tillgångar i Europa… med mera.

Givetvis innebär detta en total ömsesidig ekonomisk kollaps och det är här problemet kommer för våra företrädare inom EU. Vill vi det? Eller säljer vi hellre Grönland?
Konsekvensen om vi sätter emot är den djupaste depressionen på 100 år.

Du låter som Neville Chamberlain - han trodde Hitler skulle lugna sig om man bara gav efter. Hur gick det?

Vi kan inte förhandla om Grönland. Det är som om du skulle säga att Europa ska ge Norge till USA för det orange geniet vill ha deras olja - sedan lugnar han sig. Han lugnar inte sig = han har uppenbarligen storhetsvansinne och kommer bara fortsätta tills någon sätter stopp.

Grönland vill inte bli en del av USA
Citera
2026-01-18, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
Ja och i och med att EU gick på den finten gav vi också amerikanska maffian sitt starkaste vapen till att utpressa oss ännu mer.

Helt otroligt vilka lättköpta charlataner som sitter i korruptionens högborg Bryssel och förstör våra barn framtid.

Vem ska vi köpa vår LNG av?
Citera
2026-01-18, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Vem ska vi köpa vår LNG av?

Vi skulle naturligtvis fortsatt ta billig gas i färdiga pipelines från Ryssland.

Då hade inte Volkswagen och andra stora företag behövt lägga ner fabriker och elpriserna hade varit låga.

Vi har medvetet valt inflation, massarbetslöshet och med det social oro för att utländska intressen skrämt upp oss likt småbarn med Rysslandsspöket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in