2026-01-17, 21:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lumen99
Grönland är inte en självständig stat, punkt. De kan inte "säljas" eller "inte säljas" eftersom de fortfarande står under danskt suveränitet.
Det är Köpenhamn som sitter på förmyndarskapet enligt internationell rätt inte Nuuk.
Det var väl själva fan vad du ljuger, lägg ner dina konspirationsteorier.

Grönland bestämmer vad de vill sen 2009 ang självständighet.

De VILL INTE sälja.

Mette Frederiksen:
"Grönland är naturligtvis inte till salu, och jag skulle vilja säga att jag inte kan sälja Grönland. Grönland är inte danskt. Grönland är grönländskt".

Rasmus Sinding Søndergaard, senior forskare vid danska Institutet för Internationella Studier:

It is “important to emphasize that Denmark does not legally have the option to sell Greenland, because we don’t own Greenland.”
Citera
2026-01-17, 21:46
Avstängd
Jo tjena ”Grönland bestämmer själva” men hela ekonomin sitter fast i danskt socialbidrag. Danmark kallar det ”självstyre” men håller hela ön i beroende med bidrag och godkännandestämpel från Köpenhamn.

Samma politiker som pratar om grönländskt självbestämmande får panik så fort USA visar intresse. De vill ha statuspoängen av att ”äga” världens största ö men utan priset. Det är det verkliga hyckleriet, kolonialmoral i modern förpackning.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det var väl själva fan vad du ljuger, lägg ner dina konspirationsteorier.

Grönland bestämmer vad de vill sen 2009 ang självständighet.

De VILL INTE sälja.

Mette Frederiksen:
"Grönland är naturligtvis inte till salu, och jag skulle vilja säga att jag inte kan sälja Grönland. Grönland är inte danskt. Grönland är grönländskt".

Rasmus Sinding Søndergaard, senior forskare vid danska Institutet för Internationella Studier:

It is “important to emphasize that Denmark does not legally have the option to sell Greenland, because we don’t own Greenland.”
Citera
2026-01-17, 21:50
Avstängd
Krim är ryskt på samma sätt som Grönland är danskt
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
jaha hur går det i Ukraina med krim tänker jag det är ukraina det alltså?
Citera
2026-01-17, 21:51
Medlem
Citat:
jaha hur går det i Ukraina med krim tänker jag det är ukraina det alltså?

Ok, jag förtydligar så att även du och din sort förstår: det är dagens internationellt erkända gränser som gäller. Krim ingår inte i denna kategori.
Citera
2026-01-17, 21:52
Medlem
Citat:
Krim är ryskt på samma sätt som Grönland är danskt

Krim är inte internationellt erkänt som ryskt. Grönland är däremot internationellt erkänt som danskt.
Citera
2026-01-17, 21:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Jo tjena ”Grönland bestämmer själva” men hela ekonomin sitter fast i danskt socialbidrag. Danmark kallar det ”självstyre” men håller hela ön i beroende med bidrag och godkännandestämpel från Köpenhamn.

Samma politiker som pratar om grönländskt självbestämmande får panik så fort USA visar intresse. De vill ha statuspoängen av att ”äga” världens största ö men utan priset. Det är det verkliga hyckleriet, kolonialmoral i modern förpackning.
🔸️SEN 2009 BESTÄMMER GRÖNLAND.

🔸️DE SITTER INTE FASTBOJADE VID DANMARK SOM DU LJUGER OM OCH SÖLAR NER TRÅDEN.

🔸️GRÖNLAND VILL INTE TILLHÖRA SKITHÖGEN I USA.

Grönlands regeringschef Jens-Frederik Nielsen:
”Vi väljer Danmark, vi väljer Nato, vi väljer EU.
Bara snacket om att kunna köpa ett annat folk är respektlöst”.

Om du funderar över versaler så härmar jag Trump.
Citera
2026-01-17, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Ok, jag förtydligar så att även du och din sort förstår: det är dagens internationellt erkända gränser som gäller. Krim ingår inte i denna kategori.
så du ser det går att ändra lands gränser. vips är grönland amerikanskt
Citera
2026-01-17, 22:06
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jo folk ska bestämma själva men inuiterna på Grönland har i praktiken noll självbestämmande idag. Allt måste gå genom förmyndaren Danmark precis som om befolkningen vore omyndigförklarad. Det är en form av kolonialt arv som byggts in i systemet och som fortfarande präglar vardagen för människor som borde vara fria att styra sin egen framtid. Istället för verkligt oberoende hålls Grönland kvar i ekonomiskt beroende genom danska bidrag, en politik som snarare cementerar passivitet än att uppmuntra initiativ och utveckling. Samtidigt ökar intresset från stormakter som Kina och Ryssland, aktörer som ser ön som en strategisk resurs snarare än ett hem för ett eget folk. USA borde därför kliva fram som den partner som faktiskt kan garantera säkerhet, skapa arbetstillfällen och bygga upp en hållbar ekonomi på ön. Ett amerikanskt engagemang skulle kunna frigöra inuiterna från det danska överförmyndarskapet och ge dem både inflytande och framtidstro. Donald Trump var en av få västerländska ledare som faktiskt såg potentialen i ett självständigt och strategiskt starkt Grönland. Det är dags att ta hans idé på allvar, inte som ett infall utan som ett nödvändigt steg mot verkligt självstyre, ekonomiskt oberoende och skydd mot auktoritära intressen.

Nu kan du väl redogöra för hur mycket självbestämmande urbefolkningarna på USA’s mainland, Hawaii och Alaska har i dagsläget, och på vilket sätt Grönländarna skulle få det annorlunda och så mycket bättre.

Kom ihåg, allt du säger om framtiden kommer bli rena fantasier eftersom inget har sagts om de sakerna från amerikanskt håll.

Trump har ju t ex aldrig lovat befolkningen på Grönland självständighet. Är det nåt du bara fått för dig eller tänker du att vid det här laget vore det bäst att ljuga lite?

Citat:
Säkerheten är det viktigaste. Utan USA:s närvaro skulle Grönland stå mycket svagare både ekonomiskt och militärt. Tryggheten USA bidrar med är grunden för allt annat. Få måste förstå att även nuitiernas förmyndare i Köpenhamn har att lyssna på USA när det gäller säkerheten i Nordatlanten.

Mm. Amerkansk sjukförsäkring är ju verkligen något som kommer lyfta de som bor på Grönland.

Svårt att tänka mig att någon är så jävla korkad som du är, så lutar åt att du är ett lustigt litet troll
Citera
2026-01-17, 22:14
Avstängd
Danmarks överhöghet över Grönland erkändes i en annan tid och hade nog inte varit lika okomplicerad i dag. Krim har ryska trupper, Grönland amerikanska. Skillnaden är mest vem som kontrollerar.

Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Krim är inte internationellt erkänt som ryskt. Grönland är däremot internationellt erkänt som danskt.
Citera
2026-01-17, 22:16
Avstängd
Lugn och fin nu. Grönland har fortfarande dansk förmyndare som en socialbidragstagare med handläggare. Spelar ingen roll vad de säger de får ändå bara välja mellan de alternativ husse ställer fram.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
🔸️SEN 2009 BESTÄMMER GRÖNLAND.

🔸️DE SITTER INTE FASTBOJADE VID DANMARK SOM DU LJUGER OM OCH SÖLAR NER TRÅDEN.

🔸️GRÖNLAND VILL INTE TILLHÖRA SKITHÖGEN I USA.

Grönlands regeringschef Jens-Frederik Nielsen:
”Vi väljer Danmark, vi väljer Nato, vi väljer EU.
Bara snacket om att kunna köpa ett annat folk är respektlöst”.

Om du funderar över versaler så härmar jag Trump.
Citera
2026-01-17, 22:19
Medlem
https://www.foxnews.com/world/trump-announces-escalating-tariffs-denmark-other-european-nations-force-greenland-purchase-deal

Här får man en liten inblick i hur usa tänker och dom har ju till viss del rätt.
Dom är många som tycker att det är en bra ide och ta över grönland det är inte bara Trump
Citera
2026-01-17, 22:21
Medlem
Citat:
så du ser det går att ändra lands gränser. vips är grönland amerikanskt

Fattar du trögt? Krim är inte ryskt.
Och Grönland är inte amerikanskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto