2026-01-17, 17:34
Medlem
Man-At-Armss avatar
Jag vet att vi har Adamsonstatyetten i Sverige och USA har Eisner Award, men jag har generellt sätt dålig koll på serieutmärkelser och deras vinnare.

Anledningen till trådstarten är att jag lånade 100 Bullets (Brian Azzarello) och omslag med tuffa män och kvinnor med pickadoller brukar inte tilltala, fast boken fick följa med hem då det framgick att historien vunnit "Six Eisner awards" och jag gillar boken, vilket fick mig att fundera på trådens ämne.

Är ni intresserade av seriepriser? I så fall vilka följer ni?
Det finns en del utmärkelser i världen, nedan några exempel: https://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Serieutm%C3%A4rkelser#Sverige
Citera
2026-01-17, 17:46
Medlem
Sereenas avatar
Jag brukar inte bry mig om div utmärkelser då min personligga smak sällan har så mycket gemensamt med folket bakom dessa.
Citera
2026-01-17, 18:03
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
En minnesvärd händelse i serieprissverige var ju när mangatecknaren Natalia Batista år 2018 offentligt rev sönder sin nominering till priset Unghunden (en underkategori till Urhunden, som ju bär sitt namn efter Oskar Anderssons seriefigur från 1900-talets början och också var namnet på ett av Sveriges första fanzin):
https://nataliasmangablogg.blogspot.com/2018/05/ett-elitistiskt-pris-som-splittrar.html

Citat:
Ett pris som bara ett fåtal har något personligt intresse i, där en liten jury och några få tecknare och förläggare likt apor plockar varandras loppor, medan vi andra står och tittar på och känner oss lite äcklade av denna nepotistiska dans. Och utanför allt, i verkligheten, existerar ändå inte ens priset i vanliga människors medvetande över huvud taget. Trots sina dryga 30 år på nacken är priset i stort sett okänt utanför den lilla elitistiska serieklicken som högtidligt tystnar när juryn på scen presenterar sin favvislista.

Ett relativt nytt pris som inte verkar nämnas i Seriewikins översikt är ju Svenska Tecknares stipendium Löken, döpt efter 47:an Löken och instiftat av seriens skapare Lennart Elworth och dennes maka Mary Elworth. Ingen dålig slant, 300.000:-, vilket kanske bidrar till att ingen verkar protestera mot att det fanns en viss herrtidningshumor i serien som i andra sammanhang kanske skulle förkastas som sexistisk.
https://svenskatecknare.se/senaste-nyheter/loken/
Citera
2026-01-18, 04:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Är ni intresserade av seriepriser? I så fall vilka följer ni?
Skulle vilja skruva frågeställningen lite och svara att jag inte FÖLJER några priser. DÄREMOT tycker jag nog faktiskt att fenomenet att en serie uppmärksammats och fått ett pris som det bästa / intressantaste som hänt det året BRUKAR vara en ganska bra markör på att serien kan vara värd att läsa! Definitivt mycket annan skit i seriehyllan på bibblan som man kan hoppa över om man får syn på något album som fått en kvalitetsstämpel av den typen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in