2026-01-17, 16:22
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Jag är säker med han kommer dömas till fängelse.
Psykisk sjuk bedöms han nog.
Men han var fullt medveten vad han gjorde.
Han hade planerat detta en längre tid.
Han ville göra det.

Precis som du skriver var han medveten om vad han gjorde.

Robin/Vilma måste vara så pass psykiskt sjuk att det föreligger fängelseförbud av medicinska skäl - som ju är kriteriet för att få rättspsykiatrisk vård i stället för fängelse.
Han är sannolikt i vart fall pedofil, nekrofil och möjligen sexualsadist - men det är abnormiteter som inte klassas som psykisk sjukdom.

Så frågan är om det verkligen finns underlag för att anse att han vid gärningen varit riktigt psykiskt sjuk?

För att klassas som det måste han antingen varit psykotisk med störd verklighetsuppfattning, där han inte begrep att den han attackerade var en ung kvinna och inte ett grönt monster från mars som ville döda honom.
Eller så kan han ha varit så pass förvirrad att han, utan att vara psykotisk, inte kunde förstå att hans handling var brottslig.

Inget av det stämmer in på ett planerat brott med lurpassning, lämnad telefon, buntband och hammare och efterföljande försök att dölja spåren.
Välplanerade brott med nätsökningar och efterföljande försök att gömma spår och offer bottnar i allmänhet inte i en allvarlig psykisk sjukdom som ska rendera fängelseförbud.

Så om det inte finns mer psykisk sjukdom bakom Robin/Vilmas fasad, talar nog det mesta av det som hitintills kommit fram för att han kommer få livstids fängelsestraff.
Citera
2026-01-17, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tänker att man behöver utgår från motivbilden, även när man försöker förstå styckningen.

I det här fallet handlar det om ett sexualmord, och då förmodligen inte vilket sexualmord som helst. Här finns ett underliggande intresse av döda kroppar sedan tidigare. Vi vet inte hur hans sexuella preferenser utvecklats under åren, men inget talar väl för att det intresset brukar försvinna, utan skulle tro att de snarare förvärras om man inte jobbar med dessa aktivt.

I det här fallet kan styckningen både vara ett led i den sexuella lusten, men också defensiv, för att göra sig av med kroppen.

Jag håller med dig att eftersom Robin inte gjorde av sig med hela kroppen, utan sparade något i kylen, är det ytterligare ett bevis/indicie, att styckningen och dödandet kan ha varit en del av det perversa motivet.

I många andra styckningsfall, handlar det ju ofta om mord av andra skäl, och då kommer styckningen att bli ett led i att komma undan att misstänkas för mord.

Ja, ska vi vara riktiga petiga så handlar inte detta om ett klassiskt sexualmord, utan om något som heter expressivt, parafilt sexualmord där driften är sexuell kopplad till död, kontroll och objektifiering. Det är alltså inte själva sexet som är det primära.

Sen tar du upp något intressant. Nämligen att ett styckmord inte behöver kategoriseras som antingen defensivt eller offensivt. Den kan ha dubbel funktion. Om vi gissar lite tror jag det började med lust, kontroll men att det övergick till rationalisering och undanröjande av kroppen. Men att han inte kunde göra sig av med alla delar för dom var för laddade för honom.
Citera
2026-01-17, 16:27
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Sen tar du upp något intressant. Nämligen att ett styckmord inte behöver kategoriseras som antingen defensivt eller offensivt. Den kan ha dubbel funktion.Om vi gissar lite tror jag det började med lust, kontroll men att det övergick till rationalisering och undanröjande av kroppen. .

Vi hamnar ganska nära samma härad som Peter Madsen….
Senast redigerad av coli 2026-01-17 kl. 16:55.
Citera
2026-01-17, 16:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, ska vi vara riktiga petiga så handlar inte detta om ett klassiskt sexualmord, utan om något som heter expressivt, parafilt sexualmord där driften är sexuell kopplad till död, kontroll och objektifiering. Det är alltså inte själva sexet som är det primära.

Sen tar du upp något intressant. Nämligen att ett styckmord inte behöver kategoriseras som antingen defensivt eller offensivt. Den kan ha dubbel funktion. Om vi gissar lite tror jag det började med lust, kontroll men att det övergick till rationalisering och undanröjande av kroppen. Men att han inte kunde göra sig av med alla delar för dom var för laddade för honom.

Det mesta inom den här "branchen" är ganska nytt för mig, och har aldrig hört talas om "expressivt, parafilt sexualmord där driften är sexuell kopplad till död, kontroll och objektifiering".

Däremot har jag intresserat mig en del, försöker läsa på, allteftersom jag följer olika fall (inte så många, men...).

Något som slår mig när du nämner objektifiering, kontroll, är något som verkar vara lite gemensam nämnare i fall där gm begår mord, man som överfaller kvinnor. Läste någon gång om att kontrollen, makten över offret är det primära, och att det till och med förekommer att gm inte själv förstår att kopplingen är just makten, kontrollen. Det händer att de kanske inte ens får utlösning där och då, utan kanske gör det hemma sedan, utan att se sambandet.

I set här fallet verkar dock Robin vra fascinerad av döda kroppar, och jag kan nästan ana att det som ligger hemma hos honom i kylen, kan vara hans fall, om det inte nu är så att han har gjort sig av med hucudet, och inte "hunnit" klart med hela styckningen.
Citera
2026-01-17, 16:48
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silo1997
Det är väldigt intressant att åtminstone försöka förstå psyket på extremt störda personer, denna FUP kommer bli intressant att läsa.
Tror ni att sen kommer komma om ett par veckor eller kan det dröja ett par månader?

Förundersökningsprotokollet, FUP, blir offentligt när åklagaren väcker åtal och lämnar in FUP till domstolen.
Det görs först när hela utredningen är färdig i alla delar och för att lämna ut FUP måste de uppgifter som är känsliga först sekretessmakeras. Exempelvis obduktionsbilder, uppgifter om känsliga detaljer, BOs och MGM hälsa etc.
I allmänhet påbörjas rättegången ett antal veckor därefter.

Lite beroende på vad som måste utredas, undersökas och eventuellt analyseras på Nationellt forensiskt centrum, NFC, vars centrala del ligger i Linköping, kan det ta varierande tid innan FUP är sammanställt och färdigt.
Antagligen vill man också ta reda på om MGM begått fler brott och göra en ordentlig personutredning.

Kanske kommer FUP framåt våren i mars-april-maj?
Senast redigerad av coli 2026-01-17 kl. 17:28.
Citera
2026-01-17, 17:04
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onemisstake
Oj så aggressiv du är?
Har du ens tänkt på att man inte bara kapar kuken hur som helst? Det är en process innan dess, ingen läkare kapar kuken bara sådär? En person som önskar göra ett faktiskt könsbyte, får många samtal med vården för att säkerställa att personen inte bara är just förvirrad, för att undvika att personen inte ångrar sig senare? Så det är väl möjligt att han inte fått klartecken för att få kapa den eller?

Jasså det är ditt hat mot honom som är viktigast här? Kan det vara just därför du envist hängde fast vid att vägra förstå hur vi andra funderar och tänker? Måste va jobbigt att vara just så ignorant som du beter dig just nu?
Du behöver därför inte svara mer, det är helt meningslöst, lite likt R som enligt chefen inte lyssnade? Du kanske har ännu mer gemensamt med R än så, är det möjligt att det är just det du insett och därför du är så aggressiv?

Vidrigt hur du tycks visa förstående för styckmördaren och pedofilen Robin?
Sen har du noll läsförståelse! Jag vet att det tar viss tid att få en könsbytesoperation.
Men nu skrev jag, att han knappast haft en tanke på att vilja kapa av sig kuken!
Varken förr eller senare!
Stor skillnad det!

" Det går inte förklara för dem som inget begriper". " I rest my case"
Citera
2026-01-17, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det mesta inom den här "branchen" är ganska nytt för mig, och har aldrig hört talas om "expressivt, parafilt sexualmord där driften är sexuell kopplad till död, kontroll och objektifiering".

Däremot har jag intresserat mig en del, försöker läsa på, allteftersom jag följer olika fall (inte så många, men...).

Något som slår mig när du nämner objektifiering, kontroll, är något som verkar vara lite gemensam nämnare i fall där gm begår mord, man som överfaller kvinnor. Läste någon gång om att kontrollen, makten över offret är det primära, och att det till och med förekommer att gm inte själv förstår att kopplingen är just makten, kontrollen. Det händer att de kanske inte ens får utlösning där och då, utan kanske gör det hemma sedan, utan att se sambandet.

I set här fallet verkar dock Robin vra fascinerad av döda kroppar, och jag kan nästan ana att det som ligger hemma hos honom i kylen, kan vara hans fall, om det inte nu är så att han har gjort sig av med hucudet, och inte "hunnit" klart med hela styckningen.

Nu gissar ju även jag när det kommer till just Robin. Men iaf så har du rätt i att den primära drivkraften till sexualmord är total dominans över det levande offret. Hos många ”traditionella” sexualmördare ser man gemensamma nämnare som bagage med misslyckade relationer, dom känner sig dexuellt otillräckliga och har en ilska riktat mot kvinnor.

För någon som Robin verkar vara, är drivkrafen även här dominans. Med då inte över en levande person, utan kroppen är det primära. Kroppen (objektet) är alltså viktigare än själva personen (relation).

Jag tror inte Robin ser människor som normala gör. Alltså en person med känslor, vilja, valmöjligheter osv. Människan har reducerats till stinkande små hål, snippor, vaginor, hud, lukt…en passiv massa typ. Lyckas man med det, är det heller inte så svårt att ha ihjäl och stycka dom
Citera
2026-01-17, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Oki, så du menar att R luras vara knivna för att komma till slutdestination.. vad det nu är..
Flicka mer än kvinna, ja varför inte gammal Babayaga där allt kan hända ?
Vad jag tror: "identiteten" skyltar han inte så gärna med.

Den personen du känner är nog världens bästa mamma.. hata slumpen men.. sannolikheten är nog att det är en riktigt bra mamma

Jag tror att precis allt är möjligt, ingenting är självklart och därför går ingenting heller att utesluta?

Men förvisso känns det mer långsökt att R är homo (trots tafsandet på killar och uppgiften nånstans i tråden att han drog upp byxorna väldigt långt) eftersom han ”verkar” intresserad av flickor/kvinnor?
Men kan man verkligen veta att intresset för kvinnor är sexuellt och inte något han försöker tvinga sig till just för att han egentligen hatar att han tycker om män innerst inne?

Min uppfattning är att han verkar så galet förvirrad och komplex, att möjligheten finns att han lever i en megastor självförnekelse och självhat för den han faktiskt är?

Så ja, vad som helst kan nog hända, och ofta är det inte alls som man först tror eller tänkt, ofta något helt annat som man aldrig ens anat eller tänkt? Kan därför alltså också vara som du själv tror, att han gör allt för att dölja/skydda vem han faktiskt är?

Babayaga, ja då är nog inte könstillhörigheten något problem och ingen förvirring finns öht, då är nog bara planen att komma närmre sina offer som spekulerats i tråden, men känns ändå långsökt på ett sätt, för tänker att då borde han väl bara klä ut sig till kvinna just de tillfällen han faktiskt planerar att begå brott?

Hur man än tänker så får man det inte att riktigt stämma ihop helt, och bara det säger ju en hel del, faktiskt mycket?
Citera
2026-01-17, 17:25
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onemisstake
Jag utgår ifrån att det viktigaste för R var att förstå sig själv först å främst, han bör vetat om tidigt att han inte var som andra eller vad andra förväntade sig? Det är en jobbig tid för många tonåringar, så tänker att för en person som inte kan eller rentav inte får, och kanske inte accepteras, blir det nog troligtvis extra tufft och komplicerat?

Efter fängelsetiden verkar han ändå accepterat sig själv, osvsett om det bara är själva förvirringen kring sin könsidentitet han accepterat eller om han är bestämd och vet att han är kvinna och vill vara det? Men troligtvis vill han vara helt säker så han inte ångrar sig, och därför inte bytt till juridiskt kön, än? Det kan väl vara därför han har just både kvinnliga och manliga namn?
Eller så är behovet att just klä ut sig som kvinna det viktigaste, och att han inte vill byta juridiskt kön öht?

Det är svårt att förstå det här när man inte själv kan relatera, vi får hoppas det finns någon i tråden som själv gått igenom detta, och säkert har vänner som gått igenom detta, kan förklara hur det faktiskt är eller kan vara, för det bör ju kunna vara precis hur som helst och lätt att man missförstår när man inte kan relatera alls?

Vilket äckligt inlägg!
Stackars Robin som behandlats så illa hela livet!
Han blir nog lätt att omvända med din förstående och förlåtande själ!
Nej allt du skriver är ren gojja, finns inget av det som kan förklaras med vad
denna s.k människa Robin gjort sig skyldig till! 🤮
Citera
2026-01-17, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Vidrigt hur du tycks visa förstående för styckmördaren och pedofilen Robin?
Sen har du noll läsförståelse! Jag vet att det tar viss tid att få en könsbytesoperation.
Men nu skrev jag, att han knappast haft en tanke på att vilja kapa av sig kuken!
Varken förr eller senare!
Stor skillnad det!

" Det går inte förklara för dem som inget begriper". " I rest my case"

Inget fel på min läsförståelse alls..tvärtom! Jag kan ha full förstående kring omständigheter som format och påverkat R negativt, utan att ha acceptans för några brott R gjort, inte sant? Du förstår att mitt sätt att vara och tänka och känna, är inte svartvitt tack å lov, hade jag haft det hade jag varit riktigt störd faktiskt, det är stora röda varningssignaler när någon har ett svarvitt tänk och känslor, jag hoppas att du inte har det?

Så du vet säkert att han aldrig tänkt kapa den, har han berättat det för dig?
Citera
2026-01-17, 17:37
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Vilket äckligt inlägg!
Stackars Robin som behandlats så illa hela livet!
Han blir nog lätt att omvända med din förstående och förlåtande själ!
Nej allt du skriver är ren gojja, finns inget av det som kan förklaras med vad
denna s.k människa Robin gjort sig skyldig till! 🤮

Robin/Vilmas eventuella könsdysfori med möjlig transexualism är naturligtvis inte orsaken till att han försökt kidnappa ett barn och sannolikt styckmördat en kvinna. Bakom de brotten ligger helt andra hemska drifter.
Hans offentliga könsidentitetsförvirring är ett eget paralellspår som inte ens behöver korsa hans perversa vidriga drifter.

Tror att den du svarar diskuterar det ena spåret om könsdysfori och du det andra om styckmords brottet.
Citera
2026-01-17, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StartGenealogy
Även om GM har det lugnt och skönt just nu, så blir det nog långdraget att sitta många år och någon gång kommer han nog känna att detta mord inte var värt det.

Jag tror inte att han upplevde mordet , styckningen eller nedgrävningen så lustfyllt som han föreställt sig genom att kolla på nätet.

Men han känner sig nog mer respektingivande än innan och gått från identiteten bara pedofil, som barn ska vara rädda för till att främst bli sedd som styckmördare som fler än barn är rädda för.

Om han skulle rymma skulle många nog bli riktigt nojjiga.

Men skulle han våga rymma, skulle han ens gå ut frivilligt om de ställde upp dörrana nu och lät honom gå?

Hur många timmar skulle han överleva?

Det här du skrivit är intressant!
Han har troligtvis fått mycket skit för hans tidigare brott, både i fängelset och utanför? Han kanske ville tvätta bort den stämpeln och därför mord och styckning för just få respekt? Så sjukt faktiskt men ändå fullt möjligt?

Nej han kanske inte skulle gå ens om dörrarna var olåsta?
Men det betyder väl i så fall att han varit så rädd pga våld och hot i närtid innan mordet?
Jag menar, han hade ju fått skyddad identitet och det hade ju gått flera år sen han släpptes från fängelset, och varför vilja tillbaks dit om han blivit illa bemött även där? Då bör det väl varit mycket värre utanför fängelset?
Fast han vet förstås att han blir isolerad från de andra intagna, om han blir utsatt där?

Och det du menar att han kanske inte alls tyckte att mord och styckning egentligen var så lustfyllt, blir ju fullt möjligt om han såg fängelse som enda räddning för sitt eget liv och därför begick mordet? Så destruktivt, vilken oändlig spiral rakt ner i så fall? Då hoppas han nog på att aldrig någonsin får komma ut igen? Det verkar rimligt men kan det verkligen vara möjligt motiv? Kunde han inte gjort något annat grovt utan att skada och mörda en människa? Rån eller vad som helst om han ville in i fängelset? Men mord? Kanske inget mord mer respekt än rån? Kanske ger mord längre straff än rån? Man vet inte hur han tänkt, men galet
är det oavsett?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in