2026-01-17, 14:09
Medlem
Hej!

Jag är enormt intresserad utav detta ämnet och det skulle varit otroligt intressant och veta hur vården bemöter och behandlar unga människor som lider av vad vi brett kännetecknar som psykisk ohälsa och där boven i detta fallet jag frågar om kommer vara Social media.

Detta tror jag nog inte bara kommer vara intressant för mig utan även andra med då det är helt A och O i hur vården behandlar dom och vad det kan få för positiva effekter på samhället eller hur problemen kommer fortsätta att växa.

Jag tar ett exempel, när du t.ex. söker hjälp för depression eller ångest (Vilket är de vanligaste symptom unga har.) Så är det med 99,9% chans att de frågar: "När började dom här känslorna?" "Kan du spåra tillbaka det till en viss period i ditt liv då det började?" Och framförallt: "Skedde det något speciellt under denna perioden?" "Hur såg ditt liv ut då?" Osv. Osv.

Det är alltid såhär ett psykologsamtal ser ut mer eller mindre. Jag hade varit extremt förvånad om det inte hade varit samma mall som gällde för de unga som söker hjälp för t.ex. depressionssymptom eller ångest, som i de mesta fall beror på Social media idag.

Men nu till min fundering: Känner ni någon eller kanske er själva t.o.m.? Som sökt hjälp för psykisk ohälsa och där boven varit Social media som gett er depressionssymptom eller kanske ångest?
Hur ser behandlingen ut? Det jag är ute efter är om man kommer fram till grundproblemet hos de som just sökt hjälp för psykisk ohälsa kopplat till Social media.

Som jag ser det så har de människor som börjat med detta väldigt oturligt vridit om sina tankar om att det är utseendet som är viktigt. (Bara för att ta ett exempel.)

Eller att status är viktigt.

En tredje kan t.ex. vara att man jämför sig med andra människor.

Hur ser terapisamtalen ut i detta? Har ni som sökt vård eller någon i er närhet berättat att de kommit fram till grundproblemet? Alltså att man blivit influerad av de skadliga värderingar som finns på Social media och där den psykologiska lösningen på problemet är att lägga ner mobilen och söka andra saker att fylla fritiden med?

Ett totalt mardrömsscenario hade varit att istället för att psykologen säger rakt ut vad problemet är, istället erbjuder anti-depressiva eller ångestdämpande, i kombination med (inga råd alls) för att komma underfull med vad grundproblemet skulle kunna vara överhuvudtaget.

Och de ändringar personen måste göra för att faktiskt bli av med grundproblemet så att inte symptomen fortsätter och bara blir värre med tiden.

I länken nedan finns statistik från vården i Sverige.

Om ni klickar upp den lilla ingressen i videon så ser ni att 72 % sökte hjälp för psykisk ohälsa i Sverige åldrarna 15-29 år, 2025.

https://www.svt.se/nyheter/video/11c5e0db3cf6d5dd-unga-battre-pa-att-soka-vard-for-psykisk-ohalsa/n464tw

(Statistiken baserar på en undersökning som gjordes där man frågade om de svarande sökt hjälp för psykisk ohälsa eller inte.)
Citera
2026-01-17, 14:40
Moderator
Lapapps avatar
Medicin och hälsa --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Citera
2026-01-17, 15:00
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Ska vården ta ansvar för att ansvarslösa föräldrar låter sina barn fritt använda sociala medier?

Frågan är felriktad, den borde istället ställas till föräldrarna!
Citera
2026-01-17, 16:01
Medlem
Finns ingen vård idag. Det är kanske senaste 3-5 åren man börjat få färska studier på unga och sociala medier. Behövs nog 20 år till av studier. Jag personligen tycker det är synd om ungdomar idag. Men vi lever i hyperindividualism så det får vara.
Citera
2026-01-17, 17:15
Medlem
Port-charlottes avatar
Jag tror att de flesta ungdomar vänder sig till kuratorn i skolan , om det inte spårat ur för mycket.
Sedan är det nog så att ungdomar inte vänder sig till kuratorn självmant, utan det är någon annan som fångat upp det dåliga måendet (förälder, lärare)
Det är alltså vad jag tror bara
Citera
2026-01-17, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
Ska vården ta ansvar för att ansvarslösa föräldrar låter sina barn fritt använda sociala medier?

Frågan är felriktad, den borde istället ställas till föräldrarna!

Du har helt rätt där faktiskt! Har tänkt på det med, finns mycket man kan göra som förälder för att förhindra detta. T.ex. aldrig köpa en smartphone till sitt barn. Eller göra dom arvslösa om de skaffar det efter 18 och utvecklar en skitpersonlighet. (Det finns såklart en distinktion här, folk som inte uppför sig narcissistiskt mot sin omgivning är så klart inte dåliga människor, men som kanske bara är utseendefixerade.)

Jag ser intellektuell stimulans från 2-3 års ålder som botemedel, ett barn som fått en väldigt rik barndom som aktiverat deras hjärnor och intresse för den riktiga världen som är extremt djup och bred kommer skratta åt TikTok och finna det ointressant och/eller korkat.

Men nu är vi där vi är. Och att få svar på denna frågan är mycket viktigt för oss alla, så jag ber dom människor som har erfarenhet eller känner någon som har erfarenhet svara i tråden!

Hur bemöter vården dessa ungdomar? Vad sägs? Vilka riktlinjer ges? Ges några riktlinjer alls? Eller är det bara tabletterna och sen är det hejdå från vården?
Senast redigerad av Vintageman 2026-01-17 kl. 17:31.
Citera
2026-01-17, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq32
Finns ingen vård idag. Det är kanske senaste 3-5 åren man börjat få färska studier på unga och sociala medier. Behövs nog 20 år till av studier. Jag personligen tycker det är synd om ungdomar idag. Men vi lever i hyperindividualism så det får vara.

Det tror inte jag. Väldigt enkelt att döda denna ohälsa och det är att reformera om Social media och banna det som inte går att reformera om. T.ex. Tiktok.

I TS förklarar jag hur psykvården fungerar och hur ett psykologsamtal alltid nästan brukar se ut om man är deprimerad.

Det bör va samma mall här, varför skulle det inte vara det? Alltså att de felsöker personen som söker efter hjälp? Och försöker hitta när problemen började.
Citera
2026-01-17, 17:41
Medlem
Felpost.
Senast redigerad av Newton555 2026-01-17 kl. 18:13.
Citera
2026-01-17, 18:12
Medlem
Vi inväntar fortfarande på svar, hur ser vården ut när människor söker hjälp för psykisk ohälsa kopplat till Social media?

I med att 72 % defacto har sökt hjälp åldern 15-29 år, år 2025 så BÖR det vara någon där ute som har en närastående eller kanske sig själva t.o.m. som har erfarenhet av detta och som kan vara vänlig och dela med sig.

Vad för vård får man? Vad för riktlinjer ges? Kommer vården fram till grundproblemet?

Mycket mycket tacksam för svar!

Vi är många svenskar som oroas för hur det kommer gå för vårt land gällande detta, precis som de andra samhällsproblem som finns så är ungas hälsa och även värderingar livsviktiga för att skapa ett lyckligt och bra samhälle.

Igen, tacksam för svar.
Senast redigerad av Vintageman 2026-01-17 kl. 18:17.
Citera
2026-01-17, 19:36
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Vintageman
Du har helt rätt där faktiskt! Har tänkt på det med, finns mycket man kan göra som förälder för att förhindra detta. T.ex. aldrig köpa en smartphone till sitt barn. Eller göra dom arvslösa om de skaffar det efter 18 och utvecklar en skitpersonlighet. (Det finns såklart en distinktion här, folk som inte uppför sig narcissistiskt mot sin omgivning är så klart inte dåliga människor, men som kanske bara är utseendefixerade.)

Jag ser intellektuell stimulans från 2-3 års ålder som botemedel, ett barn som fått en väldigt rik barndom som aktiverat deras hjärnor och intresse för den riktiga världen som är extremt djup och bred kommer skratta åt TikTok och finna det ointressant och/eller korkat.

Men nu är vi där vi är. Och att få svar på denna frågan är mycket viktigt för oss alla, så jag ber dom människor som har erfarenhet eller känner någon som har erfarenhet svara i tråden!

Hur bemöter vården dessa ungdomar? Vad sägs? Vilka riktlinjer ges? Ges några riktlinjer alls? Eller är det bara tabletterna och sen är det hejdå från vården?
Utöver detta måste vi bort från den feminiserade vården vi ser inom psykiatrin, piller kastas på varje litet problem, problemet många unga har idag är vi diskuterar deras problem för mycket!

Desto mer du pratar om ett problem, desto större blir det problemet, hela trådstarten skvallrar om denna sjuka attityd som råder, psykiatrin m.m. ska avsätta resurser för att fjortisar har "ångest" över sociala medier, hela tänket är problematiskt och problem existerar för att någon belyser och pratar om problemen hela tiden, ett pillermissbruk till och ytterligare en ekokammare där du får böla över sociala medier kommer inte hjälpa på något sätt!
Citera
2026-01-17, 19:44
Medlem
Jordgubbes avatar
Tycker trådfrågan är bra. Tror inte det måste betyda att psykiatrin skall avsätta mer resurser. Kan lika gärna bli tvärtom, att när man lär sig varifrån problemen kommer de avfärdar den (hänvisar den i rätt riktning). Gissar att KBT och information är vad som nu görs, och att sociala medier spökar i journaler men ingen egentlig samlad bild görs. Kanske läge för nån att utveckla en app (digital kbt och info mm), och bli rik. Visst är fler än fjortisar trasiga av detta. Vore idiotiskt om medicinering går till detta.
Citera
2026-01-17, 20:09
Medlem
Stäng ner dina sociala medier istället, så behöver du inte gå till den värdelösa psykiatrin.

Nej, behandlingen ser likadan ut oavsett varför du känner dig deprimerad. Du får antidepressiva och kanske någon form av samtalsstöd om du tjatar ordentligt.

Psykiatrins verktyg är väldigt trubbiga om du nu inte hade fattat det, och behandlingsprognosen är usel. De flesta mår inte bättre efter några års kontakt med psykiatrin. Och ju flera piller du äter därifrån, desto sämre kommer du att må.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in