2026-01-17, 11:22
Medlem
glockenreins avatar
När jag var grabb på 90- och 00-talet var det många som såg ner på de gamla öststaterna eftersom att man trodde de var fattiga och underutvecklade. Ända sedan övriga västvärldens politiker bestämde sig för att rövknulla oss alla med massinvandring uppfattar jag det dock som att länder som Ungern och Polen, som värnade om sitt folk, blivit mer populära då de nu är representanter för det gamla väst och inte heller förstörda av islamisering, feminisering och sånt trams.

Nu till det ska som ska diskuteras: kommer länder som Ungern och Polen snart vara högstatusländer jämfört med övriga Europa? Kommer deras ekonomi att blomstra medan resten av Europas länder belastas av bidragstagande somalier? Kommer det ge hög social status att vara ungrare eller polack och låg social status att vara t.ex. britt, tysk eller svensk?
Citera
2026-01-17, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glockenrein
När jag var grabb på 90- och 00-talet var det många som såg ner på de gamla öststaterna eftersom att man trodde de var fattiga och underutvecklade. Ända sedan övriga västvärldens politiker bestämde sig för att rövknulla oss alla med massinvandring uppfattar jag det dock som att länder som Ungern och Polen, som värnade om sitt folk, blivit mer populära då de nu är representanter för det gamla väst och inte heller förstörda av islamisering, feminisering och sånt trams.

Nu till det ska som ska diskuteras: kommer länder som Ungern och Polen snart vara högstatusländer jämfört med övriga Europa? Kommer deras ekonomi att blomstra medan resten av Europas länder belastas av bidragstagande somalier? Kommer det ge hög social status att vara ungrare eller polack och låg social status att vara t.ex. britt, tysk eller svensk?

Det är redan delvis så.

Västerländska turister är lyriska över sina besök i Östeuropa: "Där är så rent", "Där är så fint". "Det är som det var i mitt hemland när jag var barn" osv.

Medan östeuropeer som besöker västeuropa snarare reagerar med: "Det är förstört". "Vi måste hindra att EU gör samma sak mot våra länder". "Inom en generation tar islamister över".

Det enda argumentet för att Sverige skulle vara bättre än Ungern är idag rent ekonomiskt. Vi är rikare. Men pengar är inte allt. Och det är väl bara en tidsfråga innan även detta förändras.
Citera
2026-01-17, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Det är redan delvis så.

Västerländska turister är lyriska över sina besök i Östeuropa: "Där är så rent", "Där är så fint". "Det är som det var i mitt hemland när jag var barn" osv.

Medan östeuropeer som besöker västeuropa snarare reagerar med: "Det är förstört". "Vi måste hindra att EU gör samma sak mot våra länder". "Inom en generation tar islamister över".

Det enda argumentet för att Sverige skulle vara bättre än Ungern är idag rent ekonomiskt. Vi är rikare. Men pengar är inte allt. Och det är väl bara en tidsfråga innan även detta förändras.
Jag befarar detsamma.
Vi har fortfarande mycket högre levnadsstandard materiellt sett
Skulle vi hamna på samma nivå som Ungern, Polen eller Rumänien framöver skulle det främst bero på att vår ekonomi försvagas mer än dessa staters. Inte bara pga konjunkturen utan pga massinvandringen och den gröna agendan.
Hade Sverige hållt kvar vid sitt framgångskoncept från 70-talet skulle detta aldrig blivit aktuellt.
Citera
2026-01-17, 11:37
Medlem
Citat:

Nu till det ska som ska diskuteras: kommer länder som Ungern och Polen snart vara högstatusländer jämfört med övriga Europa? Kommer deras ekonomi att blomstra medan resten av Europas länder belastas av bidragstagande somalier?

Jag tror inte rasism är en fundamental nödvändighet för rikedom.

Och det är väl just rikedom som ger status åt länder? Östeuropa lever på bidrag från väst tex Sverige. Så varför inte säga tack snälla Sverige? Att vi får vara parasiter på er, Sverige.

Jag tror alla länder kan bli rika om deras samhällen ägnar sig åt att gynna och utöka medelklassen. Dvs höga skatter på förmögna och på företag.

Det är pga låga skatter på rika och företag som västvärlden blivit sämre sedan 80-talet då Reagan och thatcher införde den felaktiga trickle down economics, som istället gjorde medelklassen mindre och fattigare. Bruna människor är en försumbar belastning i jämförelse med hur de giriga i eliten berikat sig.

Men människor med små dåliga hjärnor skyller allt på bruna och bögar. Och tror fascism ger rikedom.

Födelsetal i Östeuropa pekar på att de är döende. Så nej, döende länder blir varken rika eller högstatus.
Senast redigerad av -Gummi-Tarzan- 2026-01-17 kl. 11:41.
Citera
2026-01-17, 11:50
Medlem
pn222jws avatar
Polens över-medel-klasser tror jag kommer bli traditionellt statusstarka.
Citera
2026-01-17, 12:21
Medlem
YP4XQs avatar
Kolla in Litauen, Vilnius, de bygger "finansdistrikt". Litauen! Vad gör Sverige? Tar sönder hela samhället i rask takt, och hela EU applåderar åt det.

https://www.gettyimages.com.au/detail/photo/lithuania-vilnius-view-to-the-modern-city-of-royalty-free-image/707452627?adppopup=true

Det har gått riktigt ordentlig röta i vår politik. Vi hatar oss själva, våra länder, vår religion, vår historia, vår hudfärg, allt.
Citera
2026-01-17, 12:24
Moderator
MrFishboys avatar
Citat:
Det är redan delvis så.

Ett perspektiv, år 1900 var Sverige ett fattigt land med en befolkning av 95% bönder i Europas utkant. Det som Östeuropa var efter kommunismen. Sverige byggde sina rikedomar på innovation, arbete och en etniskt homogen befolkning.

Det som var viktigt var just folket, en etniskt homogen befolkning känner samhörighet i att de ser lika ut och delar samma värderingar. Det är grunden för framgång, långsiktig framgång.

Något både Polen och Ungern har idag, något som talar för dem. De var för 20 år sen det Sverige var för 120 år sen. Det talar för deras framgång.
Citera
2026-01-17, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Ett perspektiv, år 1900 var Sverige ett fattigt land med en befolkning av 95% bönder i Europas utkant. Det som Östeuropa var efter kommunismen. Sverige byggde sina rikedomar på innovation, arbete och en etniskt homogen befolkning.

Det som var viktigt var just folket, en etniskt homogen befolkning känner samhörighet i att de ser lika ut och delar samma värderingar. Det är grunden för framgång, långsiktig framgång.

Något både Polen och Ungern har idag, något som talar för dem. De var för 20 år sen det Sverige var för 120 år sen. Det talar för deras framgång.

Ja, Ungern och Polen ser ut att ha framtiden för sig. Om inte EU förstör allt, men troligen väljer de att lämna om det går så långt.

Sverige däremot har uppenbarligen det bästa bakom sig och det som väntar ser inte ut att bli trevligt. Lite som för en 80-åring. Man vet att det som kommer inte är roligt och att pengarna på banken inte kommer hjälpa.
Citera
2026-01-17, 12:30
Medlem
Citat:

Det är redan så bland turister som hellre åker ner till polen eller ungern,slovakien,rumänien,estland osv än att åka till tyskland,frankrike eller england.

I budapest kan man gå runt hela natten utan problem.
Eller ja det finns lite hemlösa men de stör inte en.
Du kan gå runt med en rolex utan problem nästan överallt utan att nån kommer ta den från din hand.

Även vitryssland är säkrare än tyskland.

Polens ekonomi och arbetsmarknad blomstrar och vanliga arbetare har låg skatt från 12% inkomstskatt(även miljonärer har låg skatt på 19% och alla får all normal samhällsservice och billiga snabbtåg och kollektivtrafik och allt funkar.

Inget jävla skit om att man jobbar för att berika bankmaffian som i sverige och göra landet arbetslöst utan alla tar kontanter som vanligt och bankerna ger normal service och välkomnar kunderna.
Senast redigerad av Blatteman 2026-01-17 kl. 12:36.
Citera
2026-01-17, 12:31
Moderator
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Jag tror inte rasism är en fundamental nödvändighet för rikedom.

Och det är väl just rikedom som ger status åt länder? Östeuropa lever på bidrag från väst tex Sverige. Så varför inte säga tack snälla Sverige? Att vi får vara parasiter på er, Sverige.

Jag tror alla länder kan bli rika om deras samhällen ägnar sig åt att gynna och utöka medelklassen. Dvs höga skatter på förmögna och på företag.

Det är pga låga skatter på rika och företag som västvärlden blivit sämre sedan 80-talet då Reagan och thatcher införde den felaktiga trickle down economics, som istället gjorde medelklassen mindre och fattigare. Bruna människor är en försumbar belastning i jämförelse med hur de giriga i eliten berikat sig.

Men människor med små dåliga hjärnor skyller allt på bruna och bögar. Och tror fascism ger rikedom.

Födelsetal i Östeuropa pekar på att de är döende. Så nej, döende länder blir varken rika eller högstatus.

Fast invandringen är ju en viktig del av nyliberalismen och kapitalförlyttningen från löntagare till kapitalägare? Genom att du upprätthåller det systemet gör dig till en del av det som du påstår dig vilja kritisera. Vill kapitalägarna ha invandring?

Födelsetalen är oviktiga i sammanhanget, det finns två tillfällen i Sveriges historia där vi har en dokumenterad befolkningsminskning. Digerdöden där 1/3 av Europas befolkning dog, vilket drabbade Sverige. Men gjorde Sverige starkare. Nästa gång var emigrationen till Amerika, de som blev kvar i Sverige gynnades av befolkningsminskningen.

Och att kalla östeuropéer för parasiter blir ju på gränsen till rasism, vilket blir konstigt i ditt resonemang.
Citera
2026-01-17, 12:37
Medlem
Triplefaces avatar
Citat:

Jag undrar det. Instämmer helt i att länder sin Tyskland och Sverige har försvagats pga massinvandringen. Frågan är om Ungern, Polen m fl har förutsättningarna för att gå om oss, trots dessa försvagningar.

Vi kommer in på rasbiologi nu. Är dessa folkslag kapabla till att göra sådana tekniska framsteg som länderna i väst tidigare har gjort? Trots att den etniskt svenska befolkningen minskar både till andel och antal så är den fortsatt intellektuellt stark och bidrar med innovationer och tekniska framsteg som få andra folkslag kan matcha.
Citera
2026-01-17, 13:04
Medlem
glockenreins avatar
Citat:

Ja numer verkar det bara vara vår förhållandevis högre levnadsstandard som gör att vi eventuellt har högre status men om vi inte får bukt med alla de problem som massinvandringen orsakat lär det vara ett minne blott. Sen att Orbán är korrupt och använder delar av statskassan till privata projekt hämmar väl Ungerns tillväxt men även det kan ändras.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in