2026-01-17, 11:15
Medlem
Jag köpte en TCL 55 QLED860 år 2023 som har haft ett skumt beteende för sig ända sedan jag fick den.

Ibland blinkar bilden till svart i ett ögonblick och kommer direkt tillbaka. När den kommer tillbaka poppar det upp en liten svart ruta i hörnet av bilden i några sekunder som berättar upplösning, hertz samt vilken ingång som är aktiv (samma ruta som kommer upp i vanliga fall när man byter mellan ingångar).

Ibland kan det hända flera gånger om dagen, ibland händer det inte på en vecka. Jag driver TVn med en stationär dator via HDMI och har testat andra datorer, annan kabel och andra ingångar på TVn, men inget verkar hjälpa.

Antar att det är något fel på TVn och att jag borde lämna in den på ett garantiärende, men eftersom det är ett stort projekt för mig att forsla iväg den, och jag är helt inkompetent gällande teknologi, vill jag först dubbelkolla med någon som har bättre koll än mig så jag inte missat något uppenbart. Vad säger ni?
Citera
2026-01-17, 11:18
Medlem
Det verkar vara något glapp kolla att allt sitter som det ska.
Citera
2026-01-17, 11:21
Medlem
Riksreptilens avatar
I bästa fall är det glapp i HDMIsladden så testa med en annan.
Strömdelen är nog okej som det låter då tv inte "går ner helt".
Citera
2026-01-17, 13:32
Medlem
Har du rätt kabel till upplösningen du kör? Har den dålig bandbredd uppstår just detta.
Citera
2026-01-17, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M--M--X
Har du rätt kabel till upplösningen du kör? Har den dålig bandbredd uppstår just detta.

Jag köpte en ny kabel att testa med för några veckor sedan. Köpte då en HDMI 2.1 ultra high speed, som om jag förstått det rätt ska vara bakåtkompatibel med det mesta (?). Problemet verkar efter detta ha minskat drastiskt i frekvens, men inte försvunnit helt

Datorn som är kopplad till TVn är för övrigt lite äldre, har windows 8 och ett Geforce 770 grafikkort om det spelar någon roll. Har inte haft möjlighet att testa koppla TVn till någon nyare dator tillsammans med den nya kabeln tyvärr.
Citera
2026-01-17, 20:29
Medlem
Reklamationsrätten är 3 år, enligt konsumentköplagen, garantin har inget göra med det här, nyttja den och lämna in alt byt tv mot ny om det nu är tv och inte dator som spökar.
Eftersom du kör extern skärm, har du ställt in tvn´s max frekvens i Windows?, inte alltid den ändrar automatiskt utan håller på söker fram och tillbaka.
Senast redigerad av peckapecan 2026-01-17 kl. 20:32.
Citera
2026-01-17, 20:46
Medlem
Comitiums avatar
Ja TV beter sig skumt. Ner med TV-monopolet!
Citera
2026-01-18, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cumcakes
Jag köpte en ny kabel att testa med för några veckor sedan. Köpte då en HDMI 2.1 ultra high speed, som om jag förstått det rätt ska vara bakåtkompatibel med det mesta (?). Problemet verkar efter detta ha minskat drastiskt i frekvens, men inte försvunnit helt

Datorn som är kopplad till TVn är för övrigt lite äldre, har windows 8 och ett Geforce 770 grafikkort om det spelar någon roll. Har inte haft möjlighet att testa koppla TVn till någon nyare dator tillsammans med den nya kabeln tyvärr.
Jo det spelar roll,Geforce 770 har ju några år på nacken. Har du provat att sänka upplösningen och Hz? Antar att dina kabel inte är över 3m.
Citera
2026-01-18, 16:08
Medlem
Citat:
...
Citat:
Jag köpte en TCL 55 QLED860 år 2023 som har haft ett skumt beteende för sig ända sedan jag fick den.

Ibland blinkar bilden till svart i ett ögonblick och kommer direkt tillbaka. När den kommer tillbaka poppar det upp en liten svart ruta i hörnet av bilden i några sekunder som berättar upplösning, hertz samt vilken ingång som är aktiv (samma ruta som kommer upp i vanliga fall när man byter mellan ingångar).
...
Bland tipsen bör nämnas att kolla inställningar för energi-(/ström-)spar:
Över HDMI så kan skärmen "berätta" för OS:et att bilden inte har uppdaterats, vilket kan trigga strömspar-funktioner - Som finns i minst tre nivåer/layer i Windows-versioner senare än 7 (Med ev. separata inställningar alltså)
  1. Drivrutinen för grafikkortet
  2. Skärm-/skrivbordsinställningar
  3. Energispar
  4. Samt i batteriskydd i Win + BIOS/EFI för bärbart
Kan alltså 'påbörja' en mjukvarustyrd skärmsläckning - Som sedan omedelbart 'ångras'

Kolla alltså (grattis till Win8!! - Bryr sig i.a.f om vad du vill också ;)
  • att Nvidias blob för grafikchipet är nyare än kortet - Men helst äldre än Win10
  • Enhetshanteraren - så att du/den inte låtit dig nöja med MS vanilla-grafik för kortet i onödan
  • TV:ns energisparinställning!
Citera
2026-01-19, 19:47
Moderator
Hemelektronik, ljud och bild --> TV-, bild- och mediautrustning
/Moderator
Citera
2026-01-21, 19:34
Medlem
Stäng av HDR i windows
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera