2026-01-17, 00:08
Medlem
Helt förståeligt att du som 18 åring kan attraheras av en 33 årig man. Men som någon sa, en normal 33 åring blir inte intresserad av någon som är 18. Nästan ett barn. Även om du inte fattar det nu som 18 åring så kommer du att förstå när du blir äldre att det ÄR något fel på denna karl om intresset är ömsesidigt. Spring!
Citera
2026-01-17, 00:25
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legflavour
Såhär är det:
Jag (18, tjej) har blivit olyckligt kär i en kollega som är 33. Är det alldeles för stor åldersskillnad? Det handlar inte om något fysiskt behov, bara det emotionella. Om vi blev tillsammans hade ju han framståtts som världens groomer och jag som skadad o manipulerad. Vi båda vet det och vet att det är lite för stor åldersskillnad, men ska det verkligen hålla oss tillbaka om vi verkligen, verkligen tycker om varandra? HJÄLP!
Sluta bli hjärntvättad av modern amerikansk åldershysteri. 18 år för en kvinna och 33 för en man är ungefär lika gammalt biologiskt. Det är därför du blir attraherad (en anledning). Du har bättre hy och organ, han har bättre långlivad fertilitet.
Citera
2026-01-17, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
Sluta bli hjärntvättad av modern amerikansk åldershysteri. 18 år för en kvinna och 33 för en man är ungefär lika gammalt biologiskt. Det är därför du blir attraherad (en anledning). Du har bättre hy och organ, han har bättre långlivad fertilitet.

Nej det är det inte. Han närmar sig medelåldern med organ och allt. Och vid 40 är det större risk att hans spermier muteras än vid 20. Vilket ökar risken för olika diagnoser hos avkomman. Och det då hon kanske är redo för barn vid 25 års ålder... Då han är 40.

Men är de kära så är de! Det är ju viktigt!
Citera
2026-01-17, 02:34
Medlem
Jag är är 38 och slutade aldrig gilla unga tjejer, jag är inget creep utan de jag varit med har jag umgåtts med precis som folk i min ålder, har aldrig försökt manipulera dommför sex.

Först måste du se till så att han inte bara vill ha dig för sex, sånna killar är dåliga redan i din ålder men ännu värre blir det när en 30 åring går på yngre tjejer för sex och som kanske inte kan säga nej till en mycket äldre kille, det blir peddovarning när det är så.

Sen skulle jag fråga vad du vill med förhållandet?
Du är 18 och han 33, om 7 år börjar han nästan bli för gammal för att skaffa barn, inte så att han inte kan få barn då men att om han får barn när han är 40 kommer han vara 60 när erst barn tar studenten, inte ens säkert han lever när han är 60.

När han 50 så är du 35, tror du att du tänder på honom fortfarande då?
När han är 70 och gammal och rynkig och vithårig så är du 55 och fortfarande ganska ung om du är frisk.
Sånt måste man verkligen tänka på för det är inte alls säkert att du fortfarande gillar honom när åldersskillnaden börjar märkas rent fysiskt.
Tror du han kommer kunna och vilja ha sex fortfarande när han är 70 ens?

Jag tycker att man bör följa sitt hjärta men man måste även tänka logiskt och hur framtiden riskerar att se ut.
Jag är själv ganska omogen för min ålder men vad händer när du är 23, I dina bästa år, och du inser att du faktiskt är mer mogen än honom?

18, då är man ganska ung och bara barnet, hade varit annorlunda om du varit typ 5 år äldre och verkligen vetat hur ett liv i arbete och en tråkig vardag verkligen är, men du är ung och borde leva livet nåt år innan du bestämmer dig för att bli tillsammans med en 15 år äldre kille.
Citera
2026-01-17, 05:06
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Ditt inlägg speglar en låg grad av emotionell och kognitiv mognad. Komplexa makt- och ansvarsdimensioner reduceras till slagord (“ni lever bara en gång”), risk för den yngre parten förnekas totalt (!), och kritiskt tänkande avfärdas som “trams”...

Ansvarsflykt.

Det är precis tvärtom med min mognad.

Jag har inte avfärdat något kritiskt tänkande som trams. Det är bara tramsigt påhitt från dig. Det har inte varit något seriöst kritiskt tänkande i den här tråden som jag svarat på.

Jag har inte heller förnekat några risker. Det hittar du på. Du låter som en pastor som är bitter i livet.
Citera
2026-01-17, 08:15
Medlem
Ni är båda myndiga så det är fritt fram. Andra som säger annat är antingen bara avundsjuka eller helt dumma i huvudet.
Citera
2026-01-17, 14:13
Medlem
Man-o-Hasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life
Ja han är för gammal för dig. En normal 33-årig man vill inte ha ha en 18-åring.
Du är bara avunsjuk. Det börjar med s.k. platonisk vänskap och slutar med att de knullar närhelst möjligheten till det kommer. Du vill ha samma sorts vänskap men är nog alltför tråkig för det.
Citera
2026-01-17, 15:32
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life
Ja han är för gammal för dig. En normal 33-årig man vill inte ha ha en 18-åring

Men här blandat du väl ihop det hela lite och det skulle egentligen varit "en normal 18-årig tjej vill inte ha en 33-åring"?
Citera
2026-01-17, 15:35
Medlem
Ghastens avatar
Det är andra som brukar ha problem. Men det är väl bara köra på om båda är intresserade. Skit I vad andra kanske tycker.
Citera
2026-01-17, 18:42
Medlem
Det är ingen ovanlig åldersskillnad.

Kanske fortsätta vara vänner och se hur det känns vid ett senare tillfälle.
Citera
2026-01-17, 23:14
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar

Det är precis tvärtom med min mognad.

Jag har inte avfärdat något kritiskt tänkande som trams. Det är bara tramsigt påhitt från dig. Det har inte varit något seriöst kritiskt tänkande i den här tråden som jag svarat på.

Jag har inte heller förnekat några risker. Det hittar du på. Du låter som en pastor som är bitter i livet.

Det du gör nu är inte att bemöta sakfrågan, utan att omdefiniera ditt eget inlägg i efterhand.
Du avfärdade invändningar genom att kalla dem “trams”, använde “ni lever bara en gång” som huvudargument och berörde inte risk- eller ansvarsfördelning överhuvudtaget.
Det är inte kritiskt tänkande - det är förenkling.

Dina personangrepp (“pastor”, “bitter”) ändrar inte innehållet i det du faktiskt skrev. De bekräftar snarare att du saknar svar på sakfrågan om risk-, makt- och ansvarsfördelning.

Om du menar att det saknas seriöst kritiskt tänkande i tråden, är det fritt fram att bemöta sakfrågan:

Hur fördelas risk, makt och ansvar i en relation mellan en 18-åring och en 33-åring – och vem bär konsekvenserna om relationen blir skev?

Att svara på det vore ett exempel på kritiskt tänkande. Att undvika det och gå på person är det inte.
Citera
2026-01-17, 23:44
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Det du gör nu är inte att bemöta sakfrågan, utan att omdefiniera ditt eget inlägg i efterhand.
Du avfärdade invändningar genom att kalla dem “trams”, använde “ni lever bara en gång” som huvudargument och berörde inte risk- eller ansvarsfördelning överhuvudtaget.
Det är inte kritiskt tänkande - det är förenkling.

Dina personangrepp (“pastor”, “bitter”) ändrar inte innehållet i det du faktiskt skrev. De bekräftar snarare att du saknar svar på sakfrågan om risk-, makt- och ansvarsfördelning.

Om du menar att det saknas seriöst kritiskt tänkande i tråden, är det fritt fram att bemöta sakfrågan:

Hur fördelas risk, makt och ansvar i en relation mellan en 18-åring och en 33-åring – och vem bär konsekvenserna om relationen blir skev?

Att svara på det vore ett exempel på kritiskt tänkande. Att undvika det och gå på person är det inte.

Men vi kan ju bara utgå ifrån att det är ett sunt förhållande mellan två personer som respekterar varandra. I såna fall så skulle man kunna säga att en 18 årig tjej skulle passa perfekt med en 33 årig man när det är romantisk kärlek och vilja för samma mål om förhållandet.

Sen hur makt, risk och ansvar fungerar i vilken relation som helst är ett annat ämne. Det har vi inte möjlighet att diskutera på ett relevant sätt i den här tråden med den info vi har.

Det man kan göra är att lägga med ett varningens finger för allt som kan hända i en relation. Men det har ju inget med åldern att göra. Speciellt inte när det inte är så stor åldersskillnad. Sluta var så negativ. Enligt det som står i TS så finns ingen anledning att komma med pekpinnar och varna för ditten eller datten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in