Köpte och åt Lidls sorter häromdagen. Åh, så goda (de i olja, tomatsåsen var OK)! Det är dock fileér, m.a.o. inga ben eller skinn, vilket jag ju gärna vill ha (småfisk så det är mer än ätbart) men det finns fördelar i allt, gott med filé också såklart.
Sen hade de lite "finare" (betydligt dyrare) sorter på mitt ICA, de ska jag absolut testa snart med. Precis börjat med prova runt sardiner och då kändes det lite enklare börja med de billigare.

Det - sardiner i burk - har tydligen blivit finmat så snart lär vi blicka tillbaka på tiden och undra hur man kunde få en burk för bara en tjugolapp!
Något jag blev förvånad över är att de med olja innehåller mycket mer protein än de i tomatsås, med andra ord måste de innehålla ganska mycket mer fisk. Jag vill ju helst inte äta de i olja, de är fyllda med omega-6 och jag är ju bl.a. ute efter omega-3. Balansen blir ju helt körd när omega-6 tar över och jag har många års felaktig balans att justera (bl.a därför jag ska börja göra det till en stor del av min kost). (Inte för att jag vet eller tror det går korrigera retroaktivt men att fortsätta på rätt spår och inte göra samma fel som innan är ju ett minimum.) Så tomatsåsvarianten är ju prioriterad men den var ju ingen hit. Det går ju såklart piffa upp den själv men ett nytt recept och gärna någon spicyvariant hade varit lämpligt. Jag har inte provat Willys lågprisvariant ännu men snart så.
https://matkalkyl.se/se-sardinerioljakonserv.php
Jag avråder alla från att köpa sardiner från invandraraffärer. Jag blev sjuk, scombroidförgiftning... histaminnivån måste ha varit för jävlig. Anledningen till jag köpte var för jag ville ha en spicyvariant jag hade saknat och den fanns där. UNDVIK!!
Sen var ju inte fisken miljömärkt men jag tänkte jag kunde se förbi det någon gång men att bli så pass sjuk att jag trodde jag fick en hjärtattack kunde jag inte ens tro var möjligt, jag hade aldrig ens hört talas om scombroid. Detta är 100% säkerställt det är p.g.a. det för jag åt och fick de sjuka symtomen först. Och jag tänkte, det måste ha varit för det var längesen jag åt, kroppen var inte van. Sen provade jag igen och trodde jag skulle dö!! Sen provade jag andra sorter och ville ju inte lägga för mycket pengar heller om jag ändå var tvungen kasta dem men 0 symtom från andra konservburkar, tack och lov - var rädd jag inte skulle kunna äta sardiner.