Citat:
Ursprungligen postat av
Radikalexorcist
Att stycka en kropp kräver ett visst psyke, vilket majoriteten av alla människor saknar. Jag själv skulle aldrig kunna vara jägare, dels för att jag måste döda ett djur och sedan stycka upp kroppen efteråt. Jag har inte alls psyket för att göra det. Att skära upp lite falukorv i köket är en annan sak.
Att stycka en kropp visar också på en likgiltighet för både offer och dess anhöriga. Det ger också en tydlig signal om att du är så pass störd att du är beredd att göra vad som helst för att komma undan med ditt brott. I det här fallet är nog styckningen av kroppen något som GM länge fantiserat om att få uppleva. Han beter sig som en lustmördare.
Så är det. Som jämförelse kan man titta på amerikanska undersökningar som visar att 50% av alla köttätare skulle sluta äta kött, om dom var tvungna att döda djuret själv. Många människor har psykologiska barriärer som hindrar oss från att skada och döda.
Men även av dom som klarar av att döda/mörda en människa, är det väldigt få som klarar av en styckning. Ca 2% av alla mordoffer blir styckade, och då består majoriteten av dessa av transportstyckningar. Den lilla lilla grupp, där Robin verkar ingå, som styckar för njutningens skull, är så ovanliga och avvikande så dom väcker både avsky och fascination.
För personer som klarar det, är inte kroppen kopplad till en person eller relation, utan mer ett objekt eller redskap för egen njutning. Då är man bortom empatistörd, man saknar mänsklig insikt.
Normala har spärrar mot lukt, blod, vävnad, död osv som utlöser äckelkänslor, men hos dessa avarter så är intrycken antingen normala eller t.o.m stimulerande.