2026-01-16, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T02
Vad menar du med häxa?

Vad tycker du att läraren ska göra när lektionen startar och en elev saknas? Rapportera i lärarens app tror jag de gör, det går en signal till vårdnadshavare att eleven inte är på plats, som de ska vara.

Du som lärare kan inte lämna de andra 25 eleverna då vind för våg.

Detta är en tragisk händelse.

Du bara hintar om hur det gått till och skyller på skolpersonalen. Vidrigt.

Läraren märkte inte att ett barn saknades tills en bit in på lektionen
Citera
2026-01-16, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Follows
Läraren märkte inte att ett barn saknades tills en bit in på lektionen

Så kan det vara. Jag gjorde praktik på en skola för måååånga år sen. Det var toabesök, det var problem med kläderna, det var elever som tjurade och inte gick in i salen trots lektionen hade börjat. Vad ska läraren göra då?
Jag sprang ut och letade men om de sitter på en toa och trycker eller är under en snöhög, hur ska man veta?
Citera
2026-01-16, 20:24
Medlem
Citat:
Jag sprang ut och letade men om de sitter på en toa och trycker eller är under en snöhög, hur ska man veta?

Man vet inte, men en lämplig lärare ska göra som du gjorde och i alla fall märka något och gå och kolla
Citera
2026-01-16, 20:25
Medlem
Citat:
Man vet inte, men en duktig lärare ska göra som du gjorde och i alla fall märka något och gå och kolla

Och lämna övriga 25-30 i salen?
Citera
2026-01-16, 20:26
Medlem
Citat:
Och lämna övriga 25-30 i salen?

Ja, klassen dör inte om du lämnar salen
Citera
2026-01-16, 20:27
Medlem
Citat:
Ja, klassen dör inte om du lämnar salen

Märks att du inte har en aning...
Citera
2026-01-16, 20:29
Medlem
Citat:
Märks att du inte har en aning...

Om det inte börjar brinna eller är träslöjd möjligen. Jag har gått i skolan som alla andra och vi hade inte en lärare i rummet precis hela tiden i den åldern
Citera
2026-01-16, 20:32
Medlem
Citat:
Om det inte börjar brinna eller är träslöjd möjligen. Jag har gått i skolan som alla andra och vi hade inte en lärare i rummet precis hela tiden i den åldern

Du är som alla andra i skoldebatten. "Jag har gått i skolan, så därför vet jag vad jag pratar om"
Citera
2026-01-16, 20:37
Medlem
Citat:
"Jag har gått i skolan, så därför vet jag vad jag pratar om"

Om inte barnen är mer efterblivna nu än då så tycker jag det. 11-åringar som inte kan lämnas själva i 10 minuter i klassrummet kanske borde vara på särskolan
Citera
2026-01-16, 21:15
Medlem
Citat:
Många föräldrar kommer inte sätta sina barn där nu eller kommer flytta på dem!

Troligen inte en enda elev kommer flytta. Möjligen någon elev som bor mitt i mellan skolan i Hassela och nästa tätorts skola. I den norrländska landsbyggden växer inte skolor på träd. För de äldre* eleverna är troligen vägen till och från skolan det farligaste momentet. De kan få gå tre km i skog och eller på väg där det åker timmerbilar mm.

Skoldistrikten i Nordanstig.

https://nordanstig.se/download/18.5dd73d16193cede0bd22dfd1/1741695708821/Reglemente%20f%C3%B6r%20skolskjuts.pdf

Alla elever kan nog få gå i Bergsjö. Men det blir jvla resa för ganska många unga elever.

*ÅK4 och uppåt
Citera
2026-01-16, 21:17
Medlem
Citat:
Om inte barnen är mer efterblivna nu än då så tycker jag det. 11-åringar som inte kan lämnas själva i 10 minuter i klassrummet kanske borde vara på särskolan

OK.
Citera
2026-01-16, 21:53
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
"Säkerhet på skolgårdarna"

Barn gräver grottor, klättrar i träd och brottas. Sånt hör livet till. Denna gång slutade det tyvärr jävligt illa. När jag gick i småskolan hade vi en stor kulle på skolgården som blev istäckt. Där uppe var 50 elever åt gången och kastade ned varandra med huvudet före då vi lekte herre på täppan. Det bröts både armar och ben, skulle jag tippa.

Det går inte att detaljövervaka hundratals bortbytingar och vildar som far omkring. Du kommer alltid missa något.

Förbjud snö!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in