2026-01-16, 17:12
Medlem
glockenreins avatar
Ja så är det. Brudar släpper fan aldrig saker och ska alltid överanalysera allt. Kan inte svara på varför.
Citera
2026-01-16, 17:16
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterare
Jag tror absolut att du är något på spåren. Att kvinnor som en överlevnadsstrategi ofta har behövt vara lite mer försiktiga och analyserande innan de fattar ett beslut (som t ex att bli sams igen).

All psykologisk forskning kring sånt här är lurigt, eftersom mycket inte stämmer (hela replikationskrisen) och mycket av det som stämmer ändå bara är undersökt hos psykologstudenter och liknande grupper.

Så huruvida det är beteenden som formats av evolutionen eller är kulturellt betingat eller i vilken grad det är en kombination eller synergistisk effekt är ändå otroligt svårt att komma fram till. Folk brukar gilla den forskning som ger stöd åt deras grunduppfattning.

ChatGPT svarade att der fanns visst stöd för könsskillnader, men påpekade att "resentfulness" inte är ett vanligt mått (och i bästa fall ett mått som finns som subskala inom mätverktyg för andra drag), med män som mer aggressivt utåtagerande och kvinnor som mer inåtriktade, men återigen så använder otroligt många studier studenter (eller liknande grupper) som försökpersoner, så resultaten återspeglar sällan mer än hur det ser ut hos välutbildade grupper i Europa och USA / Kanada.
Citera
2026-01-16, 17:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Nä jag tror inte att det är på grund av att kvinnor är mer emotionella än män, vilket inte stämmer för övrigt. Eller är bittrare av naturen, vilket verkligen inte stämmer.

Jag tror inte heller att din lilla självupplevda analys stämmer.

Men om du kommer med vetenskapliga studier från seriösa källor så lovar jag att jag ska ta en seriös titt på det.
Det är nog för att män är mer risktagande än kvinnor.

Håller med om den emotionella biten. Var bara senast igår jag såg en man stå och skrika och gapa på en något äldre man på parkeringen… Vi som såg det skrattade lite bara
Citera
2026-01-16, 17:33
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glockenrein
Ja så är det. Brudar släpper fan aldrig saker och ska alltid överanalysera allt. Kan inte svara på varför.

Det är inte så svårt att förstå. Ponera att din tjej blir på smällen med dig. Det är jävligt viktigt att hon vet vad du är för en typ, för hon kommer klämma fram en typ som påminner mycket om dig. Det är därför kvinnor testar sina män, och ifrågasätter förhållanden, hur stabila de än är.

Om du som snubbe sätter på en psyko-tjej som klämmer fram en psyko-unge så kan du fly ifrån hela kalaset. Kvinnor har inte riktigt den möjligheten (eller har åtminstone inte haft det rent historiskt).
Citera
2026-01-16, 17:39
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterare
Självklart kan jag bara intyga mina egna upplevelser men de är åtminstone sanna för mig. När jag har tagit initiativ för att bli sams igen så har jag istället för en positiv respons blivit uppfattad som störande och att jag har för bråttom (kvinnor måste ju tänka och känna efter i några veckor efter ett bråk). Förr i tiden ansågs det vara fint och normalt att skriva ett förklarande brev för att försöka skapa förståelse och försoning men idag betraktas det oftast som respektlöst även om det är vänligt och sakligt formulerat.

Jag känner många kvinnor inklusive mig själv som släpper allvarliga bråk och konflikter efter att ha pratat igenom dem ordentligt med motparten. Hamnar man i låsta positioner får man ta en paus och mötas och prata igenom vid senare tillfälle då båda hunnit lugna ner sig och hunnit tänka igenom saken. Många män behöver kanske köra ett pass på gymmet eller annan fysisk aktivitet innan de kan ha det samtalet vilket är helt ok.

Men min upplevelse är snarare att många män inte klarar att hantera konflikter och bråk på ett moget och vuxet sätt utan försöker tiga ihjäl problemet och sen ska allt vara som vanligt igen och att kvinnor om och om igen behöver vara den "stora" personen i det hela och visa förståelse och förlåtelse till förbannelse. Ett beteende som jag kallar för "konflikträdsla" snarare än att män skulle vara speciellt mer lösningsorienterade än kvinnor.
Senast redigerad av Jenny9 2026-01-16 kl. 17:45.
Citera
2026-01-16, 17:39
Medlem
glockenreins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det är inte så svårt att förstå. Ponera att din tjej blir på smällen med dig. Det är jävligt viktigt att hon vet vad du är för en typ, för hon kommer klämma fram en typ som påminner mycket om dig. Det är därför kvinnor testar sina män, och ifrågasätter förhållanden, hur stabila de än är.

Om du som snubbe sätter på en psyko-tjej som klämmer fram en psyko-unge så kan du fly ifrån hela kalaset. Kvinnor har inte riktigt den möjligheten (eller har åtminstone inte haft det rent historiskt).

Låter rimligt (y)
Citera
2026-01-16, 17:41
Medlem
Tomtekukars avatar
Det finns faktiskt vetenskapligt stöd för TS observation, om man använder korrekta psykologiska begrepp. Forskning visar att kvinnor i genomsnitt ruminierar mer än män, dvs ältar negativa händelser och oförrätter längre tid. Detta är väl belagt i en stor meta-analys av 59 studier (över 14 000 deltagare):
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24089583/
Vidare visar forskning att rumination är kopplad till långsinthet, oförmåga att förlåta och ökad motivation för hämnd. Personer som fortsätter att älta oförrätter tenderar i högre grad att hålla fast vid ilska och utveckla hämndtankar:
https://greatergood.berkeley.edu/images/uploads/McCullough-Dispositional_Vengefulness_Correlates.pdf
Sammanfattat: kvinnor är i genomsnitt mer benägna till långvarigt emotionellt ältande, och sådan långsinthet är empiriskt kopplad till hämndmotiv. Det handlar om statistiska skillnader.
Citera
2026-01-16, 17:43
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MixiMaxi
Det är nog för att män är mer risktagande än kvinnor.

Håller med om den emotionella biten. Var bara senast igår jag såg en man stå och skrika och gapa på en något äldre man på parkeringen… Vi som såg det skrattade lite bara

Ja generellt sett för män världen över svämmar känslorna över för jämnan. Många män världen över verkar ha svårt för att hantera, uttrycka och reglera sina känslor, speciellt om känslorna är av det tyngre och svårare slaget. Inte sällan låter de sina obearbetade känslor gå ut över andra, i värsta fall över sina egna familjer.

Förstår inte riktigt vad risktagande har med detta att göra.
Citera
2026-01-16, 17:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Ja generellt sett för män världen över svämmar känslorna över för jämnan. Många män världen över verkar ha svårt för att hantera, uttrycka och reglera sina känslor, speciellt om känslorna är av det tyngre och svårare slaget. Inte sällan låter de sina obearbetade känslor gå ut över andra, i värsta fall över sina egna familjer.

Förstår inte riktigt vad risktagande har med detta att göra.
Ja det var verkligen känslor som bubblade över. ”Gå till läkare och fått ditt körkort inkallat din jävla sopa! Har du gråstarr eller?! Jag har rätt och du har fel!!!” Mannen det var riktat mot sa bara ”ja men du blinkade för sent”. Inte ett ord mer.

När män skriver att ”kvinnor är mer emotionella” så verkar de inte alls tänka på innebörden av emotionell. Ingen kvinna beter som mannen på parkeringen. Men det är inte ovanligt att män gör så…

Jag tänker att det kan ha att göra med att män är mer ”kortsinta” än kvinnor.
Citera
2026-01-16, 17:55
Medlem
Jag har inte den erfarenheten. Stött på ett fåtal rejält långsinta jävlar men tycker det är ganska jämt skägg bland damer och herrar. Otroligt jobbiga människor oavsett.
Citera
2026-01-16, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen

Ha ha, du är från Jönköping Tänkvärd analys för övrigt.
Citera
2026-01-16, 18:02
Medlem
FunAndGamess avatar
Manlig interaktion består till stor del av att kalla varandra bögar och idioter osv. Vore inte riktigt gångbart med överdriven långsinthet. Kvinnor är generellt kassa på att ta saker humoristiskt. Gäller ju inte bara förolämpningar och kritik heller, att rent allmänt kunna uthärda det jobbiga i livet är en manlig förmåga. En utblottad man som sover i sin bil är ju mycket gladare än en rik kvinna med lyxliv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in