2026-01-16, 15:03
Medlem
Jag är över 50 år nu och har under mina 30 senaste upplevt att kvinnor ofta är långsinta under mycket längre tid än män. Håller ni med om den åsikten och vad tror ni i så fall att det beror på? Är det för att kvinnor är mer emotionella eller bittrare av naturen?
Citera
2026-01-16, 15:31
Medlem
Smekarn87s avatar
Jag är inte så säker på det där. Kvinnor säger saker när också är långsinta över men där krutet kanske är torrare. Naturlagarna säger att en kvinna förr eller senare obönhörligen måste berätta hur mycket bättre hennes ex var för sin nuvarande man. Män är långsinta över sådant, över avsevärd tid.
Citera
2026-01-16, 15:40
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Jag är inte så säker på det där. Kvinnor säger saker när också är långsinta över men där krutet kanske är torrare. Naturlagarna säger att en kvinna förr eller senare obönhörligen måste berätta hur mycket bättre hennes ex var för sin nuvarande man. Män är långsinta över sådant, över avsevärd tid.
Trist för henne att hon blev ratad, tänker jag. Men hur länge kommer hon att bära på det? Är det tills hon sårat en annan man som hämnd?
Citera
2026-01-16, 15:45
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterare
Jag är över 50 år nu och har under mina 30 senaste upplevt att kvinnor ofta är långsinta under mycket längre tid än män. Håller ni med om den åsikten och vad tror ni i så fall att det beror på? Är det för att kvinnor är mer emotionella eller bittrare av naturen?

Nä jag tror inte att det är på grund av att kvinnor är mer emotionella än män, vilket inte stämmer för övrigt. Eller är bittrare av naturen, vilket verkligen inte stämmer.

Jag tror inte heller att din lilla självupplevda analys stämmer.

Men om du kommer med vetenskapliga studier från seriösa källor så lovar jag att jag ska ta en seriös titt på det.
Citera
2026-01-16, 16:20
Medlem
micro113s avatar
Citat:
De har bättre minne, och som man är det alltid du som gör fel alltså är det inte så konstigt att du väljer att "glömma" och de inte ....
Citera
2026-01-16, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Nä jag tror inte att det är på grund av att kvinnor är mer emotionella än män, vilket inte stämmer för övrigt. Eller är bittrare av naturen, vilket verkligen inte stämmer.

Jag tror inte heller att din lilla självupplevda analys stämmer.

Men om du kommer med vetenskapliga studier från seriösa källor så lovar jag att jag ska ta en seriös titt på det.

Självklart kan jag bara intyga mina egna upplevelser men de är åtminstone sanna för mig. När jag har tagit initiativ för att bli sams igen så har jag istället för en positiv respons blivit uppfattad som störande och att jag har för bråttom (kvinnor måste ju tänka och känna efter i några veckor efter ett bråk). Förr i tiden ansågs det vara fint och normalt att skriva ett förklarande brev för att försöka skapa förståelse och försoning men idag betraktas det oftast som respektlöst även om det är vänligt och sakligt formulerat.
Citera
2026-01-16, 16:49
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:

Är själv i snarlik ålder som dig. Jag kan nog upplevas som långsint, tycker det är otroligt konstigt att ena dagen vilja skiljas och skrika och gapa och andra dagen är allt ok... som att vända på en femöring, den förmågan har jag inte riktigt.

De kvinnor jag varit med kan man kanske hävda i vissa fall att även dom är långsinta (orkar inte dra massa exempel) men samtidigt i många fall gått från fullständigt kaos till släppt det inom en dag... Jag har svårt för sådant, vill hellre prata ut och sedan släppa det.

Så jag håller inte riktigt med dig. Men alla är ju olika.
Citera
2026-01-16, 16:53
Medlem
HBTKuks avatar
Nog är det så, i min mening. Även om man förstås aldrig kan säga alltid om människor. Har jag varit oense med manliga kamrater är det över på en pisskvart och är aldrig ett bekymmer igen. Kvinnor tenderar att, på gruppnivå, hålla fast vid oförrätter längre.
En kompis flickvän är sur och irriterad i dagar. Det måste vara ett helvete att leva med.

Utom min egen käresta, förstås. Hon är mer som en snubbe på det viset. Plättlätt.
Citera
2026-01-16, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Är själv i snarlik ålder som dig. Jag kan nog upplevas som långsint, tycker det är otroligt konstigt att ena dagen vilja skiljas och skrika och gapa och andra dagen är allt ok... som att vända på en femöring, den förmågan har jag inte riktigt.

De kvinnor jag varit med kan man kanske hävda i vissa fall att även dom är långsinta (orkar inte dra massa exempel) men samtidigt i många fall gått från fullständigt kaos till släppt det inom en dag... Jag har svårt för sådant, vill hellre prata ut och sedan släppa det.

Så jag håller inte riktigt med dig. Men alla är ju olika.

Det beror ju också på hur allvarligt ämnet man bråkade om har varit. Ifall det handlade om att bli tagen på bar gärning vid otrohet kan man ju ha full förståelse för en bitter långsinthet under flera månader men om det handlade om en dåligt vald tvättid så borde det inte vara alltför svårt att släppa detta "idiotiska" misstag. Lik förbaskat behövs det inte mer än något sådant för att kvinnan ska komma fram till att man inte passar ihop. Nu syftar jag förstås inte på en långvarig relation utan om man har dejtat i några veckor eller månader.
Citera
2026-01-16, 17:00
Medlem
Kundalinis avatar
Är det så? Finns det nån forskning som stödjer det?

Om man ponerar att män genom evolutionen formats till att agera mer aggressivt och spontant, och vara allmänt mer risktagande, och kvinnor till att vara mer säkerhetstänkande och prudentliga skulle långsinthet (eller nån annan, mindre förklenande term) helt enkelt kunna vara en följd av att kvinnor är mer genomtänkta i sina livsstrategier.

Det bygger förstås på att det verkligen är på det sättet, vilket jag tvivlar på att det går att finna stöd för i psykologisk forskning. Och utan stöd blir det inte mycket mer än ett biologistiskt grundat cirkulärt resonemang.
Citera
2026-01-16, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Nog är det så, i min mening. Även om man förstås aldrig kan säga alltid om människor. Har jag varit oense med manliga kamrater är det över på en pisskvart och är aldrig ett bekymmer igen. Kvinnor tenderar att, på gruppnivå, hålla fast vid oförrätter längre.
En kompis flickvän är sur och irriterad i dagar. Det måste vara ett helvete att leva med.

Utom min egen käresta, förstås. Hon är mer som en snubbe på det viset. Plättlätt.

Ja för att vara konkret så är det ofta lättare att försonas med en man. Ifall man t ex vet att man bar sig lite dumt eller överdrivet argsint åt under gårdagskvällen och ringer upp sin antagonist för att prata ut och be om ursäkt så vet "alla" att det uppfattas som småsint och barnsligt av en man att då fortsätta tjura och vara gnällig. Kvinnors fortsatta surhet har man mer överseende med eftersom "alla" vet att de behöver mer tid för att släppa en oförrätt, inte sant? Nu generaliserar jag men med rätta eftersom till och med kända ståuppare och humorserier som Grotesko har skämtat om detta.
Citera
2026-01-16, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Är det så? Finns det nån forskning som stödjer det?

Om man ponerar att män genom evolutionen formats till att agera mer aggressivt och spontant, och vara allmänt mer risktagande, och kvinnor till att vara mer säkerhetstänkande och prudentliga skulle långsinthet (eller nån annan, mindre förklenande term) helt enkelt kunna vara en följd av att kvinnor är mer genomtänkta i sina livsstrategier.

Det bygger förstås på att det verkligen är på det sättet, vilket jag tvivlar på att det går att finna stöd för i psykologisk forskning. Och utan stöd blir det inte mycket mer än ett biologistiskt grundat cirkulärt resonemang.

Jag tror absolut att du är något på spåren. Att kvinnor som en överlevnadsstrategi ofta har behövt vara lite mer försiktiga och analyserande innan de fattar ett beslut (som t ex att bli sams igen).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in