2026-01-16, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av top_secret
Det handlar om förhållandet mellan hur mycket produktivitet som de anställda ger i förhållande till personalkostnaderna. Svenska teknikföretag ligger mycket bra till i såna beräkningar.

Du har helt rätt i att det är dyrt att anställa lågutbildade i Sverige.

Ok, tack för svar.
Citera
2026-01-16, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Sadister!
Tänk de stackarna som blir av med jobbet för att styrelsen ska få mer stålar i fickan
Det är styrelsens ansvar att ta sitt ansvar för företaget. De anställda får ta hand om sig själva eller åka hem till sina föräldrar.
Citera
2026-01-16, 14:48
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Ericsson sa upp betydligt fler i början på 2000-talet. Mer än en faktor 10 mer.

Men de absorberades snabbt i andra företag. Lite poppade väl arbetslösheten upp för t ex civ ing. Men inte någon längre tid. Var väl någon i tråden här som blev uppsagd då. CF som deras fack hette då var väl inte lika griniga med lönenivåer, så folk kom i arbete snabbt igen.

Konsulter har det lite lättare. Dom kan bara sänka timpriset så är dom snart anlitade igen.
Kan ju bero på att Ericsson (helt otroligt) tillverkade t.ex mobiltelefoner i Karlskrona på den tiden. Med massor av anställda, jag minns filmerna med tanter plockade ihop mobilen för hand och den kostade 15.000 kr att köpa på 90-talet. Naturligtvis en döfödd ide i globalismens tid med kineser som jobbade nästan gratis 7-dagarsvecka. I Sverige kan vi bara tillverka produkter som har ett unikt innehåll.

Svenska tekniska konsulter har oavbrutet sänkt sina priser och när jag startade min konsultfirma 1985 fick jag 900 kr/h och nu får man 900 kr/h. Bara det att en villa i Danderyd kostade 1.2mkr 1985 och nu 12mkr.
Senast redigerad av Paris24 2026-01-16 kl. 14:52.
Citera
2026-01-16, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Hur menar du där??
Det har alltid varit standardiserat av 3GPP.
Förklara dig gärna.

De nyare enheterna klarar väl fler användare och fler celler, och högre datahastigheter. Eller ?
Med nyare enheter så får kunderna MER till samma pris.

Vilka då konkurrenter?

Om du har någon länk till någon annan än Ericsson, Nokia eller Huawei som sålt ett nät så får du gärna leverera den. Jag är väldigt nyfiken.

Nåja sådant har man väl hävdat hela tiden. Fanns det någon behov av någon bättre bil än en Amazon?
Volvo kanske borde ha haltat utvecklingen och bara fortsatt leverera Amazoner. Vad tror du om det?

3GPP är i grunden bara en standard för prestanda och reglering av hela nätverk. Ericssons huvudverksamhet är att tillverka hårdvaran (nåja också mjukvara som följde med) som nätägarna använder, det viktigaste är radiobasstationerna med tillhörande antenner och kontroller.
Ericsson har tidigare hävdat att de enbart vill sälja kompletta nät med allt underhåll och alla uppdateringar inkluderade, och de har kunnat ta ut en bra premie för detta. Nätägarna vill dock inte längre acceptera det arbetssättet, utan driver nu på införandet av något som kallas Open RAN. Du kan läsa mer om det, men i stort sett innebär det att all hårdvara ska ha öppna gränssnitt oavsett leverantör.
När jag pratar om standardisering menar jag att tekniken inuti basstationer inte har varit särskilt ”high-tech” på länge. Det handlar främst om förstärkare, antenner, ADC:er, processorer och liknande. Alla dessa komponenter kommer från andra företag, och Ericsson har främst agerat integratör. Det finns dock företag som satsar på att sälja liknande, billigare hårdvara, men tidigare hade de svårt att konkurrera eftersom Ericsson låste in sina kunder med dyra, proprietära lösningar. Som sagt gäller detta inte längre.
Citera
2026-01-16, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det kan ju också vara så att sådana extrema globala storföretag med teknikutvecklingen som robotar (inte AI!) inte längre behöver 30.000 pers?

Jag tror alla länder blir som USA. Nästan alla jobb finns inom den privata service-sektorn typ restaurang.

Vem ska betala de restaurangnotorna om välavlönat folk går arbetslösa? Det blir i så fall ett måste för de restaurangsanställda att sänka sina löner.

Då sätts det igång....
Citera
2026-01-16, 16:05
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Vem ska betala de restaurangnotorna om välavlönat folk går arbetslösa? Det blir i så fall ett måste för de restaurangsanställda att sänka sina löner.

Då sätts det igång....
Det gör robotarna och datorerna! De tjänar in massor med pengar och storföretagens massvinster sipprar sakta ner bland fölket som spenderar allt på restaurang frisör renovering osv. USA fungerar uppenbarligen så. Just nu.

Jag tror inte det finns någon era där välbetalt/välutbildat folk gick arbetslösa länge de senaste 200 åren. Däremot finns eror när kompletta jobb försvunnit t.ex grafiker eller mobiltelefon-hopsättare. Möjligt att en del civ.ing-jobb kan vara sådana och ersättas av AI, men inte än tror jag.

Jag själv driver en liten firma som på 1980-talet hade behövt 3-4 personer men nu räcker det med En + dator + internet.
Senast redigerad av Paris24 2026-01-16 kl. 16:09.
Citera
2026-01-16, 17:08
Medlem
Lofns avatar
Sånt här brukar väl hända med jämna mellanrum för att bli av med lite folk som inte bidrar tillräckligt? Känns som att ta.ex. Volvo Cars gör detta med några års mellanrum.
Citera
2026-01-16, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lejonhead
3GPP är i grunden bara en standard för prestanda och reglering av hela nätverk. Ericssons huvudverksamhet är att tillverka hårdvaran (nåja också mjukvara som följde med) som nätägarna använder, det viktigaste är radiobasstationerna med tillhörande antenner och kontroller.
3GPP bestämmer mer. Tillräckligt för att interoperabilitet skall fungera.
Det går inte göra någon HW som hanterar spektrum förrän standarden är satt.
Du underskattar hur mycket standarden bestämmer.

Citat:
Ericsson har tidigare hävdat att de enbart vill sälja kompletta nät med allt underhåll och alla uppdateringar inkluderade, och de har kunnat ta ut en bra premie för detta. Nätägarna vill dock inte längre acceptera det arbetssättet, utan driver nu på införandet av något som kallas Open RAN. Du kan läsa mer om det, men i stort sett innebär det att all hårdvara ska ha öppna gränssnitt oavsett leverantör.
Gäller Nokia också. Ja, operatörerna har försökt med detta flera ggr. Och misslyckats varje gång.
Kanske går bättre denna gång.

Vem skall kunna göra basbandsenheter utom Nokia och Ericsson?
Tja, någon som får ihop något med 1/100 prestanda och 1/100 feature set på ett serverkort. Med några fpga'er som interfacar mot radioenheterna då. Kan väl gå.

Fast vem vill köpa det?

Avsikten är väl att kunna blanda basbandsenheter och radioenheter från Nokia och Ericsson. Eller kanske tom köpa radioenheter av huawei.
Då ska radioenheterna kunna uppgraderas separat. Kan ju bli spännande att få att fungera. Jag kan bara önska lycka till med det.

Citat:
När jag pratar om standardisering menar jag att tekniken inuti basstationer inte har varit särskilt ”high-tech” på länge. Det handlar främst om förstärkare, antenner, ADC:er, processorer och liknande. Alla dessa komponenter kommer från andra företag, och Ericsson har främst agerat integratör. Det finns dock företag som satsar på att sälja liknande, billigare hårdvara, men tidigare hade de svårt att konkurrera eftersom Ericsson låste in sina kunder med dyra, proprietära lösningar. Som sagt gäller detta inte längre.
Både Nokia och Ericsson gör egna basbandschip vad jag snappat upp. Och det är därför dom kan leverera den prestanda dom gör.
Visst kan någon köpa DSP'er och försöka men ingen har ju lyckats med det. Eller ?

Dvs Ericsson och Nokia är så billiga att det är inte lönt för någon att konkurrera. Det är väl mer så det är.
Citera
2026-01-16, 17:48
Medlem
Enligt Vänsterblivna på Fejjan så är det regeringens fel att 1600 varslas, när de varslade 2200 2015 var det nån annans fel...
Citera
2026-01-16, 18:17
Medlem
mearshimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lofn
Sånt här brukar väl hända med jämna mellanrum för att bli av med lite folk som inte bidrar tillräckligt? Känns som att ta.ex. Volvo Cars gör detta med några års mellanrum.
Främst konsulter.
Jag var med om att de kickade alla konsulter på en gång förra året, för att få upp aktiekursen och tog sedan in lika många året efter
Citera
2026-01-16, 18:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mearshimer
Främst konsulter.
Jag var med om att de kickade alla konsulter på en gång förra året, för att få upp aktiekursen och tog sedan in lika många året efter
Fast nu handlar det nog mest om AI. Ericsson gick ut med att 70 procent av koden skall skrivas av AI framöver.

Du kan tänka dig dessa människor som är grymt fyrkantiga och har dillat ner sig i allt från mönster till clean code och älskar att sitta och få sitt ego bekräftat vid varje pullrequest. När AI gör samma sak på 10 sekunder som kanske 10 000 fyrkanter gjorde för 1 miljard.
Citera
2026-01-16, 18:30
Medlem
mearshimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storgalten
Fast nu handlar det nog mest om AI. Ericsson gick ut med att 70 procent av koden skall skrivas av AI framöver.

Du kan tänka dig dessa människor som är grymt fyrkantiga och har dillat ner sig i allt från mönster till clean code och älskar att sitta och få sitt ego bekräftat vid varje pullrequest. När AI gör samma sak på 10 sekunder som kanske 10 000 fyrkanter gjorde för 1 miljard.
Jag tror inte att AI kan simulera radiovågor och statisk inferens eller skriva low latency code på hårdvara.

Försök vibe code något sådant så käkar jag upp min hatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in