Citat:
Ursprungligen postat av
lejonhead
3GPP är i grunden bara en standard för prestanda och reglering av hela nätverk. Ericssons huvudverksamhet är att tillverka hårdvaran (nåja också mjukvara som följde med) som nätägarna använder, det viktigaste är radiobasstationerna med tillhörande antenner och kontroller.
3GPP bestämmer mer. Tillräckligt för att interoperabilitet skall fungera.
Det går inte göra någon HW som hanterar spektrum förrän standarden är satt.
Du underskattar hur mycket standarden bestämmer.
Citat:
Ursprungligen postat av
lejonhead
Ericsson har tidigare hävdat att de enbart vill sälja kompletta nät med allt underhåll och alla uppdateringar inkluderade, och de har kunnat ta ut en bra premie för detta. Nätägarna vill dock inte längre acceptera det arbetssättet, utan driver nu på införandet av något som kallas Open RAN. Du kan läsa mer om det, men i stort sett innebär det att all hårdvara ska ha öppna gränssnitt oavsett leverantör.
Gäller Nokia också. Ja, operatörerna har försökt med detta flera ggr. Och misslyckats varje gång.
Kanske går bättre denna gång.
Vem skall kunna göra basbandsenheter utom Nokia och Ericsson?
Tja, någon som får ihop något med 1/100 prestanda och 1/100 feature set på ett serverkort. Med några fpga'er som interfacar mot radioenheterna då. Kan väl gå.
Fast vem vill köpa det?
Avsikten är väl att kunna blanda basbandsenheter och radioenheter från Nokia och Ericsson. Eller kanske tom köpa radioenheter av huawei.
Då ska radioenheterna kunna uppgraderas separat. Kan ju bli spännande att få att fungera. Jag kan bara önska lycka till med det.
Citat:
Ursprungligen postat av
lejonhead
När jag pratar om standardisering menar jag att tekniken inuti basstationer inte har varit särskilt ”high-tech” på länge. Det handlar främst om förstärkare, antenner, ADC:er, processorer och liknande. Alla dessa komponenter kommer från andra företag, och Ericsson har främst agerat integratör. Det finns dock företag som satsar på att sälja liknande, billigare hårdvara, men tidigare hade de svårt att konkurrera eftersom Ericsson låste in sina kunder med dyra, proprietära lösningar. Som sagt gäller detta inte längre.
Både Nokia och Ericsson gör egna basbandschip vad jag snappat upp. Och det är därför dom kan leverera den prestanda dom gör.
Visst kan någon köpa DSP'er och försöka men ingen har ju lyckats med det. Eller ?
Dvs Ericsson och Nokia är så billiga att det är inte lönt för någon att konkurrera. Det är väl mer så det är.