2025-10-31, 07:28
Medlem
fernebos avatar
Filmstaden Luxe i Uppsala (invigd för ett år sen) kommer hålla stängt länge efter saneringen. Senaste budet är mitten av januari. Slutinspektion kan göras tidigast två månader efter saneringen med spårhundar.

Tydligen var en del salonger fulla med löss. Folk som hade besökt bion hade löss på kläderna.

Citat:
Enligt uppgifter till UNT ska den första kunden ha larmat personalen om misstänkta vägglöss redan vid lunchtid på fredagen.

Dagen därpå ska en annan besökare ha sagt att "hela salong 4 är full med löss". Men biografen höll öppet fram till tisdagen.

En biobesökare som såg filmen "Demon Slayer" på fredagskvällen har tidigare berättat hur hon upptäckte krypen på sin kappa när hon kommit ut från biomörkret.

https://www.unt.se/nyheter/uppsala/artikel/mejlet-avslojar-filmstaden-stangde-inte-omedelbart/lyv2x7pl

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/filmstaden-forblir-stangd-efter-vaggloss-larmet

Otroligt bisarr händelse. Har nåt liknande hänt i en offentlig miljö i Sverige tidigare?
Citera
2026-01-07, 01:52
Medlem
Hej, har några frågor och det verkar finnas kunniga här.
Var hemma hos en kusin (som hade sin dotter boendes hos sig till och från då) i slutet på nov förra året. Jag satt då i sängen som stod i vardagsrummet då soffan var upptagen, hade ingen väska med mig men jacka hängdes på en krok.

Det har visat sig att hans dotter då ska ha bott på ett hotell där det fanns vägglöss, samt finns i sängen på hennes nya boende.

På annandagen var dessa två och hälsade på i en släktings hus, dottern hade ingen jacka med sig men det hade kusinen. De var där under ett par timmar.

De sa ingenting utan detta uppdagades sig häromdagen. Jag har alltid vart livrädd för vägglöss och under alla resor gjort precis som man ska för att minimera riskerna.

1 Hur stor är risken att jag ska ha fått vägglöss från sängen jag satt på i nov? Nu har det gått en period och ej märkt av något. Men jag vet inte hur pass vanligt det är att de kryper omkring sådär. Sen vet jag inte hur stort utbrottet var, har inte ens fått bekräftat att kusinen HAR vägglöss utan han har hintat om det till en annan som berättade för mig.

Men tydligen vill inte en annan kompis hälsa på honom så jag antar att han fått det. Samt att kompisen ska ha hört om dessa koppar på sängbenen, vilket ju är en stark indikation att de håller på att sanera där.

2 Hur stor är risken att det följde med vägglöss från deras jacka/skor till huset på annandagen?Släktingen som bor där är oroad.

Fattar att det är omöjligt att svara på, men jag är ute efter er som vet hur vägglöss beter sig.

Är det ett vanligt sätt för vägglössen att spridas på? Och att det har krupit över eller ramlat ner och att det nu kommer finnas där? Samt har de kunnat hamna i bilen de åkte dit med?

Jag har läst på och förstått att det vanligaste sättet att drabbas är genom resor och få med de i kläder/väskor som legat på golvet, vid sängen m.m. Eller via begagnade möbler. Men inte hört hur vanligt det är att de följer med människors ytterkläder som är på besök. Som jag förstår håller de helst till i skrymslen, lister etc när de inte äter på människor. Läste att de helst vilar på stillsamma platser.

Kusinen är rökare så jackan åker fram till tillbaka hela tiden hemma hos honom.

Risken att de befann sig på deras kläder torde ju varit rätt
liten om de bytt kläder samma morgon? Och att de ska ha fallit av eller
krupit av från dessa. De kryper väl inte runt på människor generellt dagtid? Jag ska försöka få tag i kusinen
Senast redigerad av granskottet80 2026-01-07 kl. 02:20.
Citera
2026-01-16, 14:12
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Filmstaden Luxe i Uppsala (invigd för ett år sen) kommer hålla stängt länge efter saneringen. Senaste budet är mitten av januari. Slutinspektion kan göras tidigast två månader efter saneringen med spårhundar.

Tydligen var en del salonger fulla med löss. Folk som hade besökt bion hade löss på kläderna.

https://www.unt.se/nyheter/uppsala/artikel/mejlet-avslojar-filmstaden-stangde-inte-omedelbart/lyv2x7pl

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/filmstaden-forblir-stangd-efter-vaggloss-larmet

Otroligt bisarr händelse. Har nåt liknande hänt i en offentlig miljö i Sverige tidigare?
Lite återkoppling.

Det är en långdragen uppgift att bli av med dessa skadedjur.
De var dessutom mer spridda än de ansvariga, Trodde då hälften av salongerna var drabbade.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/haften-av-alla-salonger-hade-vaggloss-nu-ar-saneringen-av-biografen-i-uppsala-klar

" Den 7 oktober förra året stängde Filmstaden Luxe i Uppsala efter att man hittat vägglöss inne på bion. Ett saneringsarbete påbörjades med bland annat värmebehandling och spårhundar. Nu drygt tre månader senare, är biografen färdigsanerad."

Det lär svida rejält att missa alla barnfilmspremiärerna runt jul bl a.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in