2026-01-16, 12:31
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Det kallas inte för smet när han avlägsnar sig från den som skjutits. Reglementet som säger det är just för att en polis som kan misstänkas för brott inte får chansen att manipulera bevisningen. Hade han varit kvar där runt kroppen skulle du och andra dårar hävdat att han förstörde eller planterade bevis.

Citat:
Ursprungligen postat av Afro-Greger
Då argumenterar du utifrån att det är han som begick ett brott. Men det är det enligt lagen inte. Han har väl inget kvar att göra där kanske? Det är väl praxis att skytten lämnar platsen.

Inte för att AI kan tas på fullt allvar, men så här lyder svaret:

Argument för att stanna/överlämna sig:

Juridiska experter och kritiker menar att han bör ställas inför rätta för att avgöra om han agerade i självförsvar eller inte. Att lämna en plats efter en tjänsteperson-involverad skjutning ses ofta som ett erkännande av skuld.

Så tills vidare ställer jag mig frågan: Varför smet Ross från brottsplatsen?
Citera
2026-01-16, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Jag har inte sagt något om första hjälpen. Han smet från brottsplatsen.

Vad menar du att han skulle ha stannat kvar och gjort?
Hur länge skulle han ha stannat?

Vad skulle du ha sagt om han gick in i bilen och hittade vapen, narkotika eller annan bevisning?
Citera
2026-01-16, 12:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Ja, hon snedparkerade för att vara ivägen och sa hånfulla ord för att irritera ICE, men det är ändå en fredlig demonstration. Det pågår 100-tals sådana demonstrationer dagligen i USA. Det är inte ett argument för att skjuta någon. Tvärtom är poliser utbildade i att inte bete sig hotfullt, och en ICE-agent har inte ens som uppdrag att hantera amerikaner.

Hon hindrade framkomligheten för ICE-agenterna, vilket är ett brott.

"Det är inte ett argument för att skjuta någon."
Det är bara idioter som gör den kopplingen. Hon sköts inte för att hon blockerade vägen.

Hon sköts för att agenten uppfattade hennes körning mot honom som ett allvarligt hot. Därför sköt han i nödvärn.
Citera
2026-01-16, 12:35
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
"Du vet ingenting om hur kvinnan eller agenten tänker."
När det gäller agenten uppstår situationen så snabbt att han inte hinner tänka efter. Det är snarare en instinktiv handling. Hans agerande är i linje med vad en objektiv, resonabel polis hade gjort i den situationen. Det är därför nödvärn.

När det gäller kvinnan så säger både vittne och film att hon var där för att störa ICE-agenternas arbete. Detta styrks av att hon är med i ett nätverk som har som uttalat syfte att störa ICE-agenternas arbete.

Vad hon tänkte när hon körde mot agenten är ointressant när man gör den juridiska bedömningen av om det förelåg nödvärn. Det avgörande är om agenten uppfattade det som ett allvarligt hot.

"Det kallas för att demonstrera."
Nej, det kallas att störa ICE-agenternas arbete, vilket är ett brott. Man kan demonstrera utan att begå brott.
Återigen "vet" du allt som hände fast du visat att du inte ens har grundfakta klara.

Hon demonstrerade fredligt, hon visste att hon demonstrerade fredligt, och det är helt klarlagt på alla sätt genom ICE-mans egen film. Att ställa en bil på snedden trodde hon aldrig skulle betyda hennes dödsdom men så är det numera, i ditt och Trumps USA. Jag är emot det, och för humanism och människor.
Citera
2026-01-16, 12:35
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:

Vad skulle du ha sagt om han gick in i bilen och hittade vapen, narkotika eller annan bevisning?

Jag vet uppenbarligen inte. Det är därför jag undrar. Men han dödade en person och lämnade självmant platsen, så om ingen kan förklara varför bör det betraktas som en smitning tills vidare.

Det sista stycket är rappakalja, jag har aldrig sagt att han borde röra något vid brottsplatsen, bara stanna kvar tills polis använder.
Citera
2026-01-16, 12:38
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Jag vet uppenbarligen inte. Det är därför jag undrar. Men han dödade en person och lämnade självmant platsen, så om ingen kan förklara varför bör det betraktas som en smitning tills vidare.

Det sista stycket är rappakalja, jag har aldrig sagt att han borde röra något vid brottsplatsen, bara stanna kvar tills polis använder.
Rimligen finns ett omfattande reglemente för en ICE-man om han vet att en person är skjuten. Men hans hjärna fungerade inte längre, fr.o.m att han hörde "Big boy" eller så.

Hela ICE-gänget stoppade sedan läkare från att gå till den skadade i 15 minuter med vapenhot och rimligen kommer någon att granska det.
Citera
Medlem
Afro-Gregers avatar
Citat:

Ingen aning. Kanske får vi reda på det i framtiden.
Citera
Medlem
Citat:

Du har redan fått svar så svara nu på mina frågor!

Citat:

Det var också en blodtörstig lynchmobb där, hade han stannat kvar kunde han blivit attackerad och tvingats skjuta fler. Knappast lämpligt alltså att stanna kvar av flera olika skäl.

Så svara nu:
Citera
2026-01-16, 12:41
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afro-Greger
Ingen aning. Kanske får vi reda på det i framtiden.

Är det inte ens något du anser är relevant?
Citera
2026-01-16, 12:42
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Hon sköts inte för att hon blockerade vägen.
Konstigt, för nu har du 100 gånger i tråden motiverat hennes skjutning med allt från vem hon bor med, hennes politiska åsikter, till att hon ens var på platsen, och naturligtvis även till att hennes bil stod i vägen. Men nu kanske du kan sluta med de argumentet och bara ha kvar "han blev påkörd", vilket filmerna visar att han inte blev.
Citera
2026-01-16, 12:42
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Du har redan fått svar så svara nu på mina frågor!

Det var också en blodtörstig lynchmobb där, hade han stannat kvar kunde han blivit attackerad och tvingats skjuta fler. Knappast lämpligt alltså att stanna kvar av flera olika skäl.

Så svara nu:

Har det inte framgått att jag inte vet?

Jo förresten, varför smet Ross från brottsplatsen?
Citera
2026-01-16, 12:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Återigen "vet" du allt som hände fast du visat att du inte ens har grundfakta klara.

Hon demonstrerade fredligt, hon visste att hon demonstrerade fredligt, och det är helt klarlagt på alla sätt genom ICE-mans egen film. Att ställa en bil på snedden trodde hon aldrig skulle betyda hennes dödsdom men så är det numera, i ditt och Trumps USA. Jag är emot det, och för humanism och människor.

"Hon demonstrerade fredligt"

Hon blockerade vägen. Det hindrade ICE-agenternas framkomlighet, vilket är ett brott.
Det är även ett ordningsbrott och ett trafikbrott.

Du får läsa på lite om grundläggande juridik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in