Citat:
Jag har funderat på det ett litet tag, många i samhället vet att den psykiska ohälsan har gått upp enormt med TikTok.
Det behöver inte bero på just TikTok, det kan vara andra faktorer som spökar.
Bara för att det finns en korrelation, så behöver det inte vara ett kausalt samband.
Men ja, det skulle kunna vara en faktor, men svårt att kontrollera vad som är vad, och i vilken omfattning.
Citat:
Jag tänker på dom här riktigt sjuka fallen där psykfall filmer sitt egna ansikte konstant och mer eller mindre är besatta av sitt egna ansikte. Vilket är totalt sjukt i huvudet.
Man får tänka på att TikTok har extremt många användare, och det som du ser inte nödvändigtvis representerar den stora gruppen. Men det är lätt att tro det, då det är de som märks. Och jag håller med om att det är störigt.
Jag har själv TikTok och jag beter mig i alla fall inte så, och andra jag känner gör heller inte det.
Med detta menar jag
inte att TikTok
inte skulle ha någon negativ påverkan på psykisk hälsa. Men jag förstår inte varför du tror att just TikTok skulle vara den stora boven. Det skulle ju också kunna vara tvärtom, att TikTok får den stora gruppen användare att må bättre. Jag har ingen aning.
Men att sociala medier generellt påverkar psykisk hälsa, det finns det säkert en massa forskning på. Och om du specifikt syftar på dem som skickar Snap till varandra hela tiden, så finns det säkert mycket att säga.
Men jag menar bara att det inte är så enkelt som du beskriver i din rubrik.
Så tänker jag.