2025-12-19, 12:26
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Du ska inte stirra dig blind på watten. Lampa nr 2 verkar vara en sådan som går att klicka hem från aliexpress billigt. Antagligen så ger en 50w växtlampa av bra kvalitet mycket mer ljus och bättre spektrum än den där.

Lite komisk när de jämför med en annan lampa som är också på 300w. Att denna kinesen skulle vara 80% energisnålare. 300w är just 300w.

Jag köpte en del ledstrålkastare från kina på 80Watt när jag mätte upp dom så var dom på 50watt.
Kan vara en del av förklaringen varför kinalampor drar mindre energi..
Citera
2026-01-15, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FinkelConnoisseur
Nelson Garden
Växtbelysning LED No.1 60cm 15W

Är det något att 'hänga i julgranen'?
Någon som har erfarenhet om den produkten?
Jag använder Nelson Garden ledramp på 23 watt. Är helnöjd med den - den ger ett kallt blå-vitt ljus 6400 k
Fast det är enbart dagsljus (alltså inget skymnings - gryningsljus) vilket röd - blått ljus ger.

Kortfattat röd-blått ljus (blir rosa) en timma innan Nelson Garden ledrampen tänds och en timma efter att Nelson Garden ledrampen släckts
Citera
2026-01-16, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snylt-off
Jag använder Nelson Garden ledramp på 23 watt. Är helnöjd med den - den ger ett kallt blå-vitt ljus 6400 k
Fast det är enbart dagsljus (alltså inget skymnings - gryningsljus) vilket röd - blått ljus ger.

Kortfattat röd-blått ljus (blir rosa) en timma innan Nelson Garden ledrampen tänds och en timma efter att Nelson Garden ledrampen släckts
/QUOTE]
OTE]

Tack för svar!
Liten fundering, det där röd/blåa-ljuset, är det någon effekt i det eller är det mera pengar i sjön?
Den absolut största vinsten är många timmar med dagsljus som rampen ger?
Citera
2026-01-16, 16:16
Medlem
Citat:
/QUOTE]
OTE]

Tack för svar!
Liten fundering, det där röd/blåa-ljuset, är det någon effekt i det eller är det mera pengar i sjön?
Jag använder utöver det kall blåvita växtljuset ledramp 23 watt en 18 watt led Parus Grow Light Cultura.
Rödblått (rosa) ljus - denna är tänd hela dagen (13 timmar) ledrampen kallt blåvit tänder jag också via timer en timma efter det den rödblåa (rosa) och låta rödblåa - vara tänd en timma efter det kallblå ljuset släckts.

Enkelt blir att det kalla blåvita ljuset är tänt 11 timmar och der rödblåa ljuset 13 timmar.

Tycker personligen mycket om det rödblåa ljuset , en väldig kraft till växternas trivsel , helt klart inga pengar i sjön skulle jag vilja säga.

Lägger in en länk till den jag använder , det finns säkert andra alternativ - men denna använder jag personligen.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKE wiy1u34rJCSAxWyIBAIHTMHBDQQFnoECDcQAQ&url=https%3A %2F%2Fwww.blomsterlandet.se%2Fprodukter%2Ftillbeho r%2Fodla-inomhus%2Fvaxtbelysning%2Fvax tlampa-cultura-18w-venso-ecosolutions-68924%2F&usg=AOvVaw0iIk8ZR_pCRniTc6Oceime&opi=8997 8449
Citera
2026-01-16, 19:58
Medlem
Citat:
Nelson Garden
Växtbelysning LED No.1 60cm 15W

Är det något att 'hänga i julgranen'?
Någon som har erfarenhet om den produkten?
15 W det är en Nelson Garden - absolut bra kvalitet (se det så här - den 15 W räcker gott till 3-4 st plantor/växter)
En 23 Watt (85 cm) räcker kanske till 6 st plantor/växter.
Citera
2026-01-17, 11:03
Medlem
Citat:
/QUOTE]
OTE]

Tack för svar!
Många timmars dagsljus är bra absolut - vill man ha mycket blommor/frukter på sin odling och väldigt fort (alltså så fort plantan kan leverera helt normalt) är det rödblåa extra ljuset väldigt välkomnande för plantan.
Det blir som en explosion i förkortning av lång tids väntan på att plantan ska blomma och sätta frukt.
Citera
2026-01-17, 15:11
Medlem
franges avatar
Antalet watt säger ingenting om ljuset - titta istället på ljusflödet i antalet lumen (lm) eller ljusstyrka i candela (cd).

Vill du ha jävligt många watt per krona är det bättre att du köper ett el-element, då får du oftast runt 3000w för 299kr på Biltema eller en vattenkokare på Rusta på 2200w för 149kr.
Citera
2026-01-17, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Antalet watt säger ingenting om ljuset - titta istället på ljusflödet i antalet lumen (lm) eller ljusstyrka i candela (cd).

Vill du ha jävligt många watt per krona är det bättre att du köper ett el-element, då får du oftast runt 3000w för 299kr på Biltema eller en vattenkokare på Rusta på 2200w för 149kr.
Njaaaaa, ljuset mäts i Kelvin för växtbelysning.

Kelvin
Ett mått för ljusets färgtemperatur, som vanligen används för olika typer av lysrör. Mäts i K, kelvin. Ju högre kelvintal desto kallare ljus.
En glödlampa ger ca 2 500 K (upplevs som varmt sken och är olämpligt för växter), en halogenlampa ca 2 700 K och dagsljus ca 6 500 K. Vanligast för lysrör till växter är 6 400 - 6 500 K

Exemplet Nelson Garden ledramper för växter - ger 6400 Kelvin och är utmärkt bra kvalitet.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKE wigif3-qpOSAxXxPxAIHY39H-kQFnoECBYQAw&url=https%3A%2F%2Fwww.wexthuset.com%2 Ffakta-och-rad%2Fom-odling-och-skotsel-av-tradgard-och-vaxter%2 Finformation-om-vaxtbelysning%2Fvaxtbelysning-guide-mattenheter&usg=AOvVaw0n1pzjkoaOJ5W3EfVitxCb&opi=8 9978449
Senast redigerad av Snylt-off 2026-01-17 kl. 20:55.
Citera
2026-01-17, 21:42
Medlem
franges avatar
Citat:
Njaaaaa, ljuset mäts i Kelvin för växtbelysning.

Kelvin
Ett mått för ljusets färgtemperatur, som vanligen används för olika typer av lysrör. Mäts i K, kelvin. Ju högre kelvintal desto kallare ljus.
En glödlampa ger ca 2 500 K (upplevs som varmt sken och är olämpligt för växter), en halogenlampa ca 2 700 K och dagsljus ca 6 500 K. Vanligast för lysrör till växter är 6 400 - 6 500 K

Exemplet Nelson Garden ledramper för växter - ger 6400 Kelvin och är utmärkt bra kvalitet.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKE wigif3-qpOSAxXxPxAIHY39H-kQFnoECBYQAw&url=https%3A%2F%2Fwww.wexthuset.com%2 Ffakta-och-rad%2Fom-odling-och-skotsel-av-tradgard-och-vaxter%2 Finformation-om-vaxtbelysning%2Fvaxtbelysning-guide-mattenheter&usg=AOvVaw0n1pzjkoaOJ5W3EfVitxCb&opi=8 9978449
Kelvin är "färgen" på ljuset. Inte huruvida en lampa lyser starkt eller inte. Det är en annan sak än vad jag syftade på.
Citera
2026-01-17, 21:46
Medlem
Citat:
Kelvin är "färgen" på ljuset. Inte huruvida en lampa lyser starkt eller inte. Det är en annan sak än vad jag syftade på.
I denna tråden diskuteras växtbelysning då räknar vi i Kelvin - okay? Led ljus som är bra växtbelysning.
Citera
2026-01-17, 21:52
Medlem
franges avatar
Citat:
I denna tråden diskuteras växtbelysning då räknar vi i Kelvin - okay? Led ljus som är bra växtbelysning.
Ja - och i varje inlägg tidigare frågades det om man skall ha 15w, 18w, 37w 60w, 200w, 300w osv och vad jag skrev var att antalet watt inte säger ett skit huruvida det ger tillräckligt mycket ljus eller inte.
Citera
2026-01-17, 21:58
Medlem
Citat:
Ja - och i varje inlägg tidigare frågades det om man skall ha 15w, 18w, 37w 60w, 200w, 300w osv och vad jag skrev var att antalet watt inte säger ett skit huruvida det ger tillräckligt mycket ljus eller inte.
Neeee du skrev annat - och börjar bli något efter i utvecklingen framåt i denna tråden.
Har man haft fel , så erkänn det - så är detta glömt sen. - Okay 🙂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in