2026-01-15, 22:24
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Var ingen bild på snögrottan där.
Det finns en snöhög till höger på bilden och grottan kan ha varit i den men på "baksidan".

För att kunna göra en snögrotta krävs en hel del snö. Skolgården ser ut som den är plogad och snön lagd i högen så personen som plogade hade väl ett stort ansvar att inte lämna en stor hög med snö på en skolgård på det sättet..? Den snöhögen skulle transporterats till en annan plats utanför skolgårdens område.

Barn kan ju vara på skolgården på fritiden och göra en snögrotta utan någon vuxen i närheten.
Citera
2026-01-15, 23:01
Avslutad
Hur kan detta ske?
Citera
2026-01-15, 23:02
Medlem
Mamma var tydlig, bygg snökojor men kryp inte in med huvudet för de kan rasa. Under tiden som man ser och hör snöplogen i området så får man absolut inte vara i snöhögar. Bättre då att gå in och dricka varm oboj.

Minns att det var något barn som blev ihjälklämd av en snöplog ett par kilometer från mormor och morfar.

Supertråkigt att det inträffar dödsolyckor under lek och idrott. Men att sitta inne och spela eller se på TV ger dåligt folkhälsa som med stor sannolikhet kräver betydligt fler dödsoffer.
Citera
2026-01-15, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svennis7254
Grundades 1969 av Karl-Arne Westerberg som var en drogmotståndare

Hassela kollektiv är i dag ren ideel organisation

Så mycket "flum" som folk vill tro verkar det inte ha varit

I övrigt "off topic"
Helt rätt, men det gav drag i tråden...

Jo men jag är fortfarande rätt övertygad om att olyckor kommer hända hur uppmärksamma än vuxna är. Det ligger i barnets natur att testa gränser. Det är därför samtliga av oss djurarter leker. Vi övar på verkligheten. Och hur krasst det än må låta så blir det visst spill. Det är bara att inse.
Citera
2026-01-15, 23:14
Medlem
Svennis7254s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000

Jo men jag är fortfarande rätt övertygad om att olyckor kommer hända hur uppmärksamma än vuxna är. Det ligger i barnets natur att testa gränser. Det är därför samtliga av oss djurarter leker. Vi övar på verkligheten. Och hur krasst det än må låta så blir det visst spill. Det är bara att inse.

Bara rent tragiskt
Citera
2026-01-15, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svennis7254
Bara rent tragiskt
Livet är tragiskt.
Man får försöka roa sig bäst man kan. När det är riktigt jävligt kan man bara inte dock.
Men det går inte att deka ner sig i varje enskilt fall. Jag har testat det, tro mig, och det är inget framgångsrecept jag rekommenderar.
Citera
2026-01-15, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000

Ja tyvärr är det så, men antalet dödsolyckor med barn har halverats fr 1990-talet. Dessutom hade det även minskat något från 1970-1990. De flesta olyckorna som har minskat är trafikolyckor. Men även andra typer av olyckor har minskat.

Det är troligen ett skäl varför det blir stora skriverier. Dödsolyckor med barn har helt enkelt blivit väldigt ovanliga, därför skriver man om dem.
Citera
2026-01-15, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ja tyvärr är det så, men antalet dödsolyckor med barn har halverats fr 1990-talet. Dessutom hade det även minskat något från 1970-1990. De flesta olyckorna som har minskat är trafikolyckor. Men även andra typer av olyckor har minskat.

Det är troligen ett skäl varför det blir stora skriverier. Dödsolyckor med barn har helt enkelt blivit väldigt ovanliga, därför skriver man om dem.
Kan mycket väl så vara.
Citera
2026-01-15, 23:38
Medlem
Kustenklars avatar
🕊️ Vila i frid 🤍

Så sjukt tragiskt och kunde absolut förebyggas . Usch va orättvist.
Citera
2026-01-15, 23:48
Medlem
Men så förfärligt! Arma familj, arme pojke!
Så konstigt att jag aldrig förr hört om en liknande olycka. Vi byggde ju hela tiden snögrottor när jag var liten (60-70-tal)
Förutom den fullkomligt förfärliga tragedin för pojken och hans familj befara jag att detta kommer att göra dagens curlingföräldrar än mer hysteriska. Barn kommer inte att få leka i snöhögar mer, ens om föräldern står en meter ifrån.
Citera
2026-01-15, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kronvraket
Men så förfärligt! Arma familj, arme pojke!
Så konstigt att jag aldrig förr hört om en liknande olycka.

Det händer emellanåt. Senast tror jag var i Gislaved.

(FB) Gislaved - 7-årig pojke som lekte i snön död i olycka (2024-01-17)
Citera
2026-01-16, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XkittykattenX
En fågel har viskat i mitt öra att det tyvärr inte är första gången familjen lider fruktansvärd förlust. Tydligen har ett litet syskon till denna pojke avlidit för några år sedan efter en längre tids sjukdom. En del får verkligen mer än sin beskärda del av lidande här i livet. All styrka till familjen ♡

Farmor har skrivit öppet om As död i sociala medier. Mamman skrev öppet från sjukhusbädden på Akademiska.

Familjen väntade på organdonation till sin dotter för några år sedan. Lillasystern som var sjuk. Det är så begränsad tillgång på barns organ. Jag är övertygad om att A får leva vidare genom andra barn. Vad tungt för familjen.

Senast redigerad av Angeliqa 2026-01-16 kl. 02:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in