2026-01-15, 21:08
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Varslet är alltså en konsekvens av konkurrenstrycket inom telekombranschen läste jag. Ja det är svårt att stå emot kineserna. Huawei nämndes på TV4 Nyhetsmorgon.
Citera
2026-01-15, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Botkyrka-babe
Så nedskärningarna fortsätter…
Inte direkt överraskande, Ericsson har ju hållit på i 25 år med att skala ned.

Till slut är det noll medarbetare kvar.

Fast dom ökar rätt rejält också mellan nedskärningarna.
Citera
2026-01-15, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpostens
Välkommen Ai!

Nja har inget med AI att göra direkt.
Citera
2026-01-15, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Male-X
Jag jobbar i Solna till vardags, jag förstår inte riktigt vad du menar här, kan du förtydliga? (på riktigt alltså, jag är ju från Norrbotten! och har inte jättegod koll på just Coor.)

*Coor flyttade hela skiten från Knarrarnäsgatan till Matilda torget, vad är svårt att förstå kring det?

Är du retarded?
Citera
2026-01-15, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag minns när Ericsson hade 30-40.000 anställda och otaliga fabriker/kontor överallt i Stockholm.

Man får säga att ny teknik gör att inte lika många dagdrönare behövs. För att sysselsätta 30.000 måste de då ha dagliga möten året runt som inte producerade någonting, jag var med som konsult.

Jag kanske minns fel men jag tror Televerket hade 50.000 anställda som mest. Den styrkans enda jobb var att ha en lina och 2-3 telefoner till varje hus i Sverige.

Det kan omöjligen vara AI eftersom AI inte är en hjälp, det tar snarare mer tid. AI kommer inte att fungera på många år.
När jag klev in på Ericsson i Kista 1995 hade företaget 103 000 anställda (över hela världen).
Citera
2026-01-15, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
När jag klev in på Ericsson i Kista 1995 hade företaget 103 000 anställda (över hela världen).

Inte jättestor skillnad mot dagens 90 000
Citera
2026-01-15, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642

Nä just det. Såg en intervju med polacken som grundat Klarna, och dom liiiiiger långt fram vad det gäller AI.

Iaf, typ kringish -21 hade dom typ 5k anställda, nu är det nere på hälften, samtidigt har väl omsättningen tredubblas

Enligt polacken så har ju avancerad IT omkring 15 procent av de anställda som byter jobb varje år. Men klarna sket i att nyrekrytera, istället ersattes dom med avancerad egenutvecklad AI, så Klarna typ behöver ej anställa nå mer..nä men kör du att AI inte betyder någonting
Citera
2026-01-15, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeDeEr1987
Nä just det. Såg en intervju med polacken som grundat Klarna, och dom liiiiiger långt fram vad det gäller AI.

Iaf, typ kringish -21 hade dom typ 5k anställda, nu är det nere på hälften, samtidigt har väl omsättningen tredubblas

Enligt polacken så har ju avancerad IT omkring 15 procent av de anställda som byter jobb varje år. Men klarna sket i att nyrekrytera, istället ersattes dom med avancerad egenutvecklad AI, så Klarna typ behöver ej anställa nå mer..nä men kör du att AI inte betyder någonting

Jag förstår inte riktigt vad Klarna har med saken att göra.
Citera
2026-01-15, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeDeEr1987
*Coor flyttade hela skiten från Knarrarnäsgatan till Matilda torget, vad är svårt att förstå kring det?

Är du retarded?

Nja, känner mig inte särskilt retarderad men har inte bott här särskilt länge så jag har helt enkelt inte koll på allt som hänt. Jag tyckte jag var rätt trevlig och förklarade varför jag frågade.. I dunno, har du en dålig dag kanske?

Lite googling dock efter att du uppgav gatunamn så fattar jag. Är och snurrar i Haga Norra en del till vardags men hade ingen aning om att Coor har flyttat dit såpass mycket folk och ja, helt begripligt. Knarrargränd är inte alls särskilt nice numera.

Fan vet vad som kommer att hända med Kista framöver.. Det ser inte särskilt ljust ut.
Citera
2026-01-15, 21:28
Medlem
Citat:
Jag förstår inte riktigt vad Klarna har med saken att göra.

Har väl allt att göra med allt kompis , båda företagen är otroligt nischade, båda företagen härstammar från 08, båda företagen måste hantera AI och framöver super AI.

Företag som har gammal företagskultur inom "väggarna" kommer bli utraderade, typ som LM Ericsson
Citera
2026-01-15, 21:40
Medlem
Välkomna till under existensminimum A-kassan om de inte hittar jobb på några månader.
Citera
2026-01-15, 21:42
Medlem
Citat:
Jo, en hel del eftersom mycket administrativt jobb kommer ske enbart via AI då behövs inga HR anställda eller administrations anställda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in