Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
Nja, var hittar du kompetent arbetskraft i Sverige till låg lönekostnad per arbetad timme?
Finns ju ett skäl till att man lägger ut saker från Sverige.
Vilka då? och var då?
Just det här är ett enormt problem idag. Jag har haft rätt många lärlingar 20-30 och de är.. riktigt urdåliga, de duger ingenting till alls i princip. De vill tjäna som direktören men att göra jobbet.. njaa.. tiktok är ju väldigt viktigt tydligen, va? behöver man vara i tid?. Helt hopplös generation. En enda av mina lärlingar har fått anställning och han är turk i grunden. Ingen av svennesnorungarna har passerat hittills då de helt enkelt är totalt värdelösa och när HR ringer mig och frågar så säger jag ju bara som det är, de suger och jag skulle aldrig själv anställa dem.
Svensk bra kompetens är inte alls lätt att finna.
Ser också en trend i att många företag börjar bli rätt så desperata i deras jakt på tekniker etc för det finns inga. Får varje vecka förfrågningar från alla möjliga teknikerbolag om möten osv och jag är bara rätt hård och säger, matcha min snittlön jag har idag på 60-70k per månad beroende på hur mycket jour jag arbetar så kan vi absolut börja med att prata. Företagen vill ha kompetens men är väldigt ovilliga att betala. Då blir väl alternativet att flytta utomlands. Vi som är lite äldre med kompetens vet ju vad vi är värda och det är väldigt mycket.