2026-01-15, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Du tänker att näringslivet och kapitalismen utarmar arbetarna likt Marx trodde tvärtemot de senaste 150 årens empiri på området?

All kritik av näringslivet är inte Marx. I Sverige har vi haft nationalekonomer som Rehn, Meidner och Myrdal som sa samma sak, utan att avskaffa kapitalismen.
Citera
2026-01-15, 20:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Godtrogna svennar tyckte det lät skitbra med massa 25 åringar som hade 10 års arbetserfarenhet och 2 masters och glömde helt att verifiera skiten. Indier är stora i käften, men de som faktiskt är duktiga driftar egna företag. Det vi tagit in är shit de la shit. Träffade en Bangladeshi som "hade 3 masters och skrivit en bok" som skickade över AI slop som ett seriöst förslag. Ville fota horungen på studs.
Inget förvånar när det kommer till den gängen. Som sagt, vill man sänka ett företag, då tar man in indier.
Citera
2026-01-15, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Finns 90-tals företaget Ericsson kvar?

Knappt. I nuläget har de endast dryga 90 000 anställda och omsätter futtiga 230 miljarder sek.
Senast redigerad av ekonomi3 2026-01-15 kl. 20:45.
Citera
2026-01-15, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Ericsson uppmärksammas mer när de varslar och säger upp än när de rekryterar. Detta behöver inte vara särskilt dramatiskt i ett så stort bolag. Det är naturligtvis tråkigt för de uppsagda när vi har en stentuff arbetsmarknad i Sverige med näst flest arbetslösa av alla länder i Europa. För Ericssons del kommer de snart ha rekryterat tillbaka liknande numerärer inom områden som går starkare.
Ja, Ericsson rekryterar också.

Dock är det nog mer i utlandet där man kommer över ingenjörer till lägre lönekostnad per arbetad timme. Hör för mig Ericsson köpte ett konsultbolag i Polen och dumpade maintenance på. Vet inte vad dom betalar där. Halva lönekostnaden kanske?
Citera
2026-01-15, 20:48
Medlem
Fioehlbaerths avatar
På tiden att det gallras i deras skitviktigt pompösa yrkestitlar.
Folk som knappt har nån teoretisk utbildning alls bygger luftslott på engelska och känner sig som världsmästare.
Citera
2026-01-15, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Tack för bra svar, det var givande att läsa. Det är ett komplex ämne att diskutera och just det här med teknikövergångar belyser det ännu mer. Det tråkiga i det här sammanhanget är väl kanske att det tar såpass lång tid innan nästa nivå så att säga är redo att levereras och användas. Det ligger ändå runt hörnet och gör att en del känner de väntar på nästa istället för att investera ännu mer nu.
Jag skulle i sig kunna tänka mig att det handlar mycket om att mobilnäten i stort sett är fullt utbyggda. Där det är kommersiellt relevant.

I storstäderna är det tätt med celler och många frekvensband. Det går inte öka mer. Och det finns nog ingen efterfrågan på mer från kunderna.

Och landsbygd har täckning. Och tätbefolkat har täckning och kapacitet.
Man går över i mer av utbyte av obsolet utrustning. Och det innebär mindre försäljning.
Citera
2026-01-15, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Finns 90-tals företaget Ericsson kvar?

De flesta från den tiden har knoppat av sen länge men visst finns det några gamlingar i gemet som sitter och rullar tummarna i väntan på pension. Sen har vi väl också ett stort antal konsulter på större techbolag som jobbar mot Ericsson. Advania,Telia,TietoEvry för att nämna några.
Citera
2026-01-15, 20:57
Medlem
Botkyrka-babes avatar
Så nedskärningarna fortsätter…
Inte direkt överraskande, Ericsson har ju hållit på i 25 år med att skala ned.

Till slut är det noll medarbetare kvar.
Citera
2026-01-15, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Nja, var hittar du kompetent arbetskraft i Sverige till låg lönekostnad per arbetad timme?

Finns ju ett skäl till att man lägger ut saker från Sverige.

Vilka då? och var då?

Just det här är ett enormt problem idag. Jag har haft rätt många lärlingar 20-30 och de är.. riktigt urdåliga, de duger ingenting till alls i princip. De vill tjäna som direktören men att göra jobbet.. njaa.. tiktok är ju väldigt viktigt tydligen, va? behöver man vara i tid?. Helt hopplös generation. En enda av mina lärlingar har fått anställning och han är turk i grunden. Ingen av svennesnorungarna har passerat hittills då de helt enkelt är totalt värdelösa och när HR ringer mig och frågar så säger jag ju bara som det är, de suger och jag skulle aldrig själv anställa dem.

Svensk bra kompetens är inte alls lätt att finna.

Ser också en trend i att många företag börjar bli rätt så desperata i deras jakt på tekniker etc för det finns inga. Får varje vecka förfrågningar från alla möjliga teknikerbolag om möten osv och jag är bara rätt hård och säger, matcha min snittlön jag har idag på 60-70k per månad beroende på hur mycket jour jag arbetar så kan vi absolut börja med att prata. Företagen vill ha kompetens men är väldigt ovilliga att betala. Då blir väl alternativet att flytta utomlands. Vi som är lite äldre med kompetens vet ju vad vi är värda och det är väldigt mycket.
Citera
2026-01-15, 21:02
Medlem
UnionsBro1655s avatar
Neddragningen av 1 600 jobb hos Ericsson i Sverige är en del av ett globalt sparprogram som startade redan 2023 (totalt 8 500 jobb världen över). Det handlar alltså inte om ett specifikt svenskt problem inom Ericsson.

1. 40 % av Ericssons marknad för 5G utrustning finns i USA. När de amerikanska operatörerna frös sina investeringar började Ericsson vackla. Och 11 % av marknaden var Indien, som nu redan har avslutat sin 5G utrullning (idag mindre än 4 %).

2. Huawei och ZTE bygger på modellen ”att verka, inte vara”. Men i en tid då beslut fattas enbart utifrån kostnadsminimering (baserat på priset på utrustningen, utan förståelse för ägandekostnader och mjukvaruproblem) blir det svårt om man säljer innehållet och inte bara förpackningen.
När det gäller kvalitet ligger Ericsson fortfarande bland de tre bästa tillverkarna av RAN utrustning i världen (basstationer, antenner osv.).

3. Men det som verkligen är viktigt och avslöjande i den här historien är att företagets största problem är den alltför långsamma reaktionen på förändringar.
När resten av världen gick över till molnteknik fastnade vissa företag i gamla arbetssätt (det tydliga eftersläpningen inom Cloud RAN började 2020–2023, och inom Cloud Core 2021–2024). Världen förändras. Vi befinner oss mitt i en vetenskaplig och teknisk revolution. Men många företag i den gamla världen (i Sverige, Tyskland etc) är så byråkratiserade, så administrativt tunga och så fastfrusna i sina gamla metoder att de verkar tro att jorden slutade snurra medan de funderar.
I stället för att skära ned på personal borde man ändra strategier och diversifiera sina marknader (att sälja till 50 utvecklingsländer är svårare än att sälja allt till USA, och kräver mer arbete, men tiden då allt var enkelt är förbi).

Om man säger upp personal därför att konkurrenterna springer förbi, betyder det att man vill bevara sina intäkter idag. Men det leder oundvikligen till kollaps imorgon, eftersom människan är den enda verkligt värdefulla och oersättliga resursen.

P.S. Det är dags att sluta betrakta sig själv som fulländad och börja förändras snabbare än alla andra.
"Högmod går före fall" (c) Den röda drottningens hypotes
Citera
2026-01-15, 21:05
Avstängd
Flaskpostenss avatar
Välkommen Ai!
Citera
2026-01-15, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av top_secret
Om det är något Sverige faktiskt kan leverera på så är det ju kompetent OCH billig arbetskraft. Vi ligger tillsammans med Japan i toppen för minst lönespridningar mellan olika utbildningsnivåer.

Kinesiska företag lägger sin utveckling i Europa eftersom samma kompetens kostar mer att anställa och behålla i Kina.

Fråga: beror inte ovanstående, fetmarkerade, på att grundlönen i Sverige är relativt hög för okvalifecerat arbete. Detta leder ju också till låg lönespridning, men behöver inte betyda att svensk arbetskraft är en god affär?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in