2026-01-15, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ond.hicka
Jag pratar om diagnosen nu. Inte om nåns exflickvän.

Du är inte den första idioten i tråden om jag säger så. BPD och NPD överlappar. Du får läsa igenom tråden eller hålla käften tack
Citera
2026-01-15, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ond.hicka
Så du tänker att diagnosen emotionellt instabil personlighetsstörning innebär typ att man är ondskefull, inte att man är emotionellt instabil. Har du hört av dig till någon och bett att de ska uppdatera ICD?

Många borderline är inte alls så omedvetna om vad dom gör ..

Många personer mer diagnosen har varit helt ärliga mer att dom gjort människor illa medvetet
Citera
2026-01-16, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Just det rädslan att bli lämnad och ångesten de får av det är nyckeln tycker jag
Samt det psykopatiska beteende som följer på det
Skulle avråda alla att gå in i ett sånt förhållande
Du blir en sån docka som åker hit och dit
En gång..sen nej

Exakt. Jag var naiv i början och trodde jag kunde förstå och förekomma dessa reaktioner - nu vet jag bättre - beroende på graden av självmedvetenhet hos personen med BPD så kan situationener säkerligen hanteras/upplevas annorlunda i olika relationer. I mitt fall så är jag dock helt säker på att hon behöver professionell hjälp för att kunna leva ett normalt liv.

Å det här är en person som jag fäste mig så oerhört vid - jag försökte förstå, försökte vara förlåtande men ingenting ledde till något hållbart.

Det tråkiga är att jag tror att dom flesta personer som ingår i relationer med personer med BPD till inte början inte har en aning om vad dom ger sig in på.

Numera ser jag BPD för vad det faktiskt är - en sjukdom som måste vara oerhört plågsam att leva med - min avsikt med att berätta min historia är inte att på något sätt svartmåla dessa personer - men jag tycker inte heller man ska förringa skadan dessa relationer kan medföra på deras partners.

Å vad gäller situationer där deras försvar i form av sekundär psykopati framträder så upplevde jag att det inte fanns några som helst gränser för vilken skada hon var villig att påföra mig. Hon kunde alltså ligga med andra män enbart i syfte att såra mig. Jag ser det som ren tur att jag ändå någonstans kunde förstå att jag inte hade med en "normal" person att göra - så jag tog inte allt personligt - vilket förmodligen till viss del räddade mitt egna mentala välmående.

Jag har fått förlika mig med tanken på att den underbara person som jag ibland hade turen att få se - egentligen bara var en illusion.
Citera
2026-01-16, 00:41
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Vi pratar om Borderline som beter sig dåligt och som misshandlar sina partners psykiskt med sina beteende...
Det klassiska är ju att en sådan kvinna manipulerar vänkretsen med sexanklagelser och falsk angivelse för att få mannen utfrusen. Hon gör honom hatad i princip överallt så att han antingen själv blir avrättad eller avrättar den som ljuger.

Lögner, förtal, manipulation, otrohet, projektioner av hennes egna karaktärsfel. Skyller ifrån sig.
Citera
2026-01-16, 09:00
Medlem
När slutar dessa tjejer leva kvar i ens huvud?
Citera
2026-01-16, 09:02
Avstängd
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemnet1987
Män kan också ha borderline. Skaffa en ny relation så går det över.
Citera
2026-01-16, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kodok
Exakt. Jag var naiv i början och trodde jag kunde förstå och förekomma dessa reaktioner - nu vet jag bättre - beroende på graden av självmedvetenhet hos personen med BPD så kan situationener säkerligen hanteras/upplevas annorlunda i olika relationer. I mitt fall så är jag dock helt säker på att hon behöver professionell hjälp för att kunna leva ett normalt liv.

Å det här är en person som jag fäste mig så oerhört vid - jag försökte förstå, försökte vara förlåtande men ingenting ledde till något hållbart.

Det tråkiga är att jag tror att dom flesta personer som ingår i relationer med personer med BPD till inte början inte har en aning om vad dom ger sig in på.

Numera ser jag BPD för vad det faktiskt är - en sjukdom som måste vara oerhört plågsam att leva med - min avsikt med att berätta min historia är inte att på något sätt svartmåla dessa personer - men jag tycker inte heller man ska förringa skadan dessa relationer kan medföra på deras partners.

Å vad gäller situationer där deras försvar i form av sekundär psykopati framträder så upplevde jag att det inte fanns några som helst gränser för vilken skada hon var villig att påföra mig. Hon kunde alltså ligga med andra män enbart i syfte att såra mig. Jag ser det som ren tur att jag ändå någonstans kunde förstå att jag inte hade med en "normal" person att göra - så jag tog inte allt personligt - vilket förmodligen till viss del räddade mitt egna mentala välmående.

Jag har fått förlika mig med tanken på att den underbara person som jag ibland hade turen att få se - egentligen bara var en illusion.
Beklagar din upplevelse
Råkade ut för precis samma (är det ett mönster) otrohet och flört och svek. Fy för he
Men jag har mött en person i jobbsamanhang som hade diagnosen och verkade vara väldigt stabil (nu vet jag inte hur privatlivet var exakt men ändå)
Så det finns nog bättre chanser för dem idag. Bättre behandlingar mm
Av nån anledning verkar borderline både män och kvinnor ha en speciell utstrålning som gör dem attraktiva
Men för mig går det absolut inte
Eftersom jag är raka motsatsen
Aspberger

Ps. Man sörjer, ja det gör man en lång tid efter. Nu när jag skriver om detta känner jag ingen sorg så jag läkte
Senast redigerad av popll 2026-01-16 kl. 10:54.
Citera
2026-01-16, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemnet1987
Tid tid och läs på diagnosen
Citera
2026-01-16, 13:37
Medlem
Citat:

Det är en värdefull insikt och den kommer hjälpa dig att gå vidare.
Citera
2026-02-02, 10:59
Medlem
Citat:

Hej,
Jag tror att min blivande sambo har borderline. Hon är självutnämnd högkänslig, men jag har läst kring det....
Vi har haft en relation i ett år och ska nu flytta ihop men jag mår inte riktigt bra i relationen, något skaver och när jag läser dina texter blir jag fan rädd....

Vi båda är kvinnor men det borde kanske inte påverka saken eller.... Fan, jag älskar henne men är rädd för att mina känslor inte är på riktigt utan jag blivit medberoende eller nåt....
Citera
2026-02-04, 18:59
Medlem
Om man nu mot förmodan skulle tro att dessa inte är "Onskefulla Narcissister" så är det bara uppmärksamma hur dom beter sig mot folk bakom ryggen, speciellt sådana som dom känner har felat mot dom eller andra kvinnor i sig.

Har man varit med om ett förhållande så vet man att hela biten med att "dom känner bara så otroligt starkt och har en sån otrolig rädsla för att bli lämnade" är bara sant till viss del, resten är skådespel för att rättfärdiga deras beteende.

På samma sätt som dom kan verka så älskande på "toppen" så ska man veta att myntet på andra sidan är lika ondskefullt mot "botten".

Folk i tråden som försöker rättfärdiga eller bortförklara detta är just de med Borderline eller dom som lever i förnekelse ännu, som förmodligen precis hamnat i nätet hos en.
Citera
2026-02-04, 19:30
Avstängd
En bekant påstod att alla kvinnor som är attraktiva har bordeline.
Och särskilt dom som är singlar länge.

Märkligt nog försökte han ha en affär med en av våra medlemmar i klubben (nyvärvad) men hon nekade honom.
Min uppfattning av att behöva bevittna spektaklet var att hon bara var glad, trevlig och rätt rolig.
Röd flagga?
Men hon såg samtidigt besvärad ut. Jag antar att hon inte ville få honom att skämmas framför alla.
För han hade ju sambo (vilket alla visste, även hon nya).

Som tur var ville hans sambo aldrig följa med på våra hobby-resor.
Men det hade såklart varit intressant att få bevittna hur han skulle hantera det om sambon faktiskt var med, eller bara märkligt?
Ingen sa någon om det till henne. Men hon hade tydligen busringt några gånger till tjejen han jagade och som han påstod hade borderline. Så han kanske själv hade sagt något till sambon?

Det började bli pinsamt jobbigt att bevittna hur han försökte agera hjälpande när det fanns en chans till att få honom att se bra ut framför alla, och sen plötsligt skiftade det till att snacka skit om henne.
Han övertygade oss alla om att hon hade borderline.
Jag vet inte hur han lyckades men han var en social spelare.

Han tom. försökte göra om hennes vårdplan på den klinik som hon behandlades för sin ADHD för han kände någon som kände någon som jobbade där. Blev en jävla cirkus av det hela.
Han slutade.
Efter det blev det mycket bättre stämning. Vi alla bad om ursäkt till tjejen men hon flyttade till Berlin sen för någon form av "studie". Verkade lite flummig men ändå kul

Men det fick mig att undra.. så alla snygga kvinnor har inte borderline trots allt???
Eller har dom egentligen bara bordeline fast vården kallar det ADHD?
Man vill ju gärna undvika diagnosfolk sa den handikappade
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in