2026-01-08, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kodok

Å jag vet inom mig att jag.försökte mitt bästa - försökte möta olika situationer med absolut lugn - men det slutade alltid på samma sätt.

Just detta är intressant också

När man hamnar i en diskussion med vänner eller arbetskollegor så är man inte alltid överens heller och kan även hamna i dispyter men man blir väldigt sällan riktiga fiender för det !

Men med borderline så tvingas man ut i krig och man ska totalt ödelägga en helg för en skitsak , vad är deras gameplan i detta ?

Är det energin dom får av att se dig rädd/arg/panik/ledsen som blir vinsten för dom att starta detta "krig" och även sen ha tillstånd att straffa dig genom t.ex silent treatment?

Man kan ju inte blunda för psykopati bakom detta beteende då det bara blir en makt grej mot att du lider

Många psykologer twistar om just hur det står till med deras empati
Citera
2026-01-15, 00:08
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korosau
Istället för att skriva borderlinare, EIPSare, bpd-are osv så använder jag den engelska termen pwBPD (person with Borderline Personality Disorder) i min post.
Som andra har skrivit så beskriver du snarare en person med narcissistisk personlighetsstörning. Personer med borderline behöver inte själv förhärliga, de har ofta mycket självhat och ogillar sitt beteende. Det finns ju människor med borderline som vill leva normala liv med normala relationer och jobbar på sig själva, men väldigt få personer med narcissism inser att de är problemet, om jag läst rätt.
Citera
2026-01-15, 00:09
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Just detta är intressant också

När man hamnar i en diskussion med vänner eller arbetskollegor så är man inte alltid överens heller och kan även hamna i dispyter men man blir väldigt sällan riktiga fiender för det !

Men med borderline så tvingas man ut i krig och man ska totalt ödelägga en helg för en skitsak , vad är deras gameplan i detta ?

Är det energin dom får av att se dig rädd/arg/panik/ledsen som blir vinsten för dom att starta detta "krig" och även sen ha tillstånd att straffa dig genom t.ex silent treatment?

Man kan ju inte blunda för psykopati bakom detta beteende då det bara blir en makt grej mot att du lider

Många psykologer twistar om just hur det står till med deras empati
Frågar du på riktigt varför personer med borderline envisas med att förstöra hela helgen, fast det är så ologiskt?
Citera
2026-01-15, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ond.hicka
Frågar du på riktigt varför personer med borderline envisas med att förstöra hela helgen, fast det är så ologiskt?

Dom måste ju ha en plan att starta ett bråk och ödelägga en helg

Jag tror att dom får energi och en skruvad bekräftelse, så även om normala personer inte begriper vad som händer så betyder det inte att dom inte får ut något av det !
Senast redigerad av Du-Hast 2026-01-15 kl. 00:31.
Citera
2026-01-15, 00:56
Medlem
Övergivenhetskänslor som övermannar dem
Sen hanteras dessa på olika sätt allt från bli bråkig, sticka, få nåt konstigt över sig eller bli klängiga och beroende
Citera
2026-01-15, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kodok
Ja, det är onekligen intressant. Som jag förstått det så har vissa personer med BPD problem med"object constancy" - något som till viss del kan förklaras som att dom har svårigheter med att upprätthålla en stabil bild i sitt inre av en annan person då denna inte är direkt närvarande (out of sight out of mind). Vad jag förstår så kan det iallafall medföra att personer med BPD kan uppfatta/uppleva andra människor som utbytbara.

På tjejen jag träffade så kunde stress (orsakad av t.ex. reell eller inbillad rädsla för att bli lämnad) utlösa en tydlig personlighetsförändring - något som verkar stämma överens med att en del personer med BPD kan ha olika "self-states" - att tillfälligt agera som en psykopat (sekundär) var helt enkelt ett inbyggt försvar mot vissa hot.

Tror inte jag upplevde längre än två till tre sammanhängande veckor då allt var lugnt i relationen - det var alltid något som dök upp som skapade totalt kaos.

Det är en upprivande erfarenhet att fästa sig vid någon som har BPD. För mig var det inte ens ett val att lämna till slut - jag hade gått under om jag stannat med henne.

Å jag vet inom mig att jag.försökte mitt bästa - försökte möta olika situationer med absolut lugn - men det slutade alltid på samma sätt.
Just det rädslan att bli lämnad och ångesten de får av det är nyckeln tycker jag
Samt det psykopatiska beteende som följer på det
Skulle avråda alla att gå in i ett sånt förhållande
Du blir en sån docka som åker hit och dit
En gång..sen nej
Citera
2026-01-15, 07:57
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Dom måste ju ha en plan att starta ett bråk och ödelägga en helg

Jag tror att dom får energi och en skruvad bekräftelse, så även om normala personer inte begriper vad som händer så betyder det inte att dom inte får ut något av det !
Så du tänker att diagnosen emotionellt instabil personlighetsstörning innebär typ att man är ondskefull, inte att man är emotionellt instabil. Har du hört av dig till någon och bett att de ska uppdatera ICD?
Citera
2026-01-15, 13:55
Medlem
Citat:
Som andra har skrivit så beskriver du snarare en person med narcissistisk personlighetsstörning. Personer med borderline behöver inte själv förhärliga, de har ofta mycket självhat och ogillar sitt beteende. Det finns ju människor med borderline som vill leva normala liv med normala relationer och jobbar på sig själva, men väldigt få personer med narcissism inser att de är problemet, om jag läst rätt.

Jag vidhåller att de med BPD är narcissister. Man kan hata sig själv samtidigt som man enbart bryr sig om sig själv. Det är alltså inte motsägelsefullt och jag tror att många tänker på grandios narcissism när de hör om narcissism. Som så mycket så är det ett spektrum. BPD och NPD finns i kluster b av en anledning.

Man kan ta 100 personer med en ADHD-diagnos i samma rum och man skulle då upptäcka att någon av dem inte kan föra en dialog, några kan inte sitta stilla, andra kan sitta still, någon är inte förmögen att upprätthålla mänskilga relationer medans någon är en omtyckt chef på ett större företag osv. Alla diagnoser är ett spektrum men det finns genomgående drag som de alla delar i någon utsträckning.
Citera
2026-01-15, 14:01
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Jag vidhåller att de med BPD är narcissister. Man kan hata sig själv samtidigt som man enbart bryr sig om sig själv. Det är alltså inte motsägelsefullt och jag tror att många tänker på grandios narcissism när de hör om narcissism. Som så mycket så är det ett spektrum. BPD och NPD finns i kluster b av en anledning.

Man kan ta 100 personer med en ADHD-diagnos i samma rum och man skulle då upptäcka att någon av dem inte kan föra en dialog, några kan inte sitta stilla, andra kan sitta still, någon är inte förmögen att upprätthålla mänskilga relationer medans någon är en omtyckt chef på ett större företag osv. Alla diagnoser är ett spektrum men det finns genomgående drag som de alla delar i någon utsträckning.
Det kan du vidhålla som någon slags egen spaning, men det finns inget i diagnosen i sig. Men det är klart, har man extremt starka, våldsamma känslor som man har svårt att kontrollera är det klart att man har svårt att sätta andras känslor förr sina egna, eller ha distans till sig själv i sin relation till andra. Det är ju en del av diagnosen. Tror mest det handlar om att folk vill ha det till att folk med instabil personlighetsstörning är ondskefulla drama queens, och det stämmer bara till viss del.
Citera
2026-01-15, 14:02
Medlem
Citat:
Så du tänker att diagnosen emotionellt instabil personlighetsstörning innebär typ att man är ondskefull, inte att man är emotionellt instabil. Har du hört av dig till någon och bett att de ska uppdatera ICD?

Kom tillbaka när du varit i en kärleksrelation med en kvinna som har BPD.

Genomgående i tråden har man kunnat läsa olika historier från män som varit tillsammans med pwBPD och man känner igen sig. Män känner igen sig i det jag har skrivit och jag känner igen mig i det de har skrivit, men ändå så kommer folk in i tråden och säger "Nämen så där är de ju inte alls. De är änglar!! De älskar FÖÖÖÖR mycket!!! De är aboslut inte otrogna för att straffa sin pojkvän! Att de självskadar och har ångest gör dem bara till finare människor!".

Återkom efter ett förhållande så får vi se vad du har att säga.
Citera
2026-01-15, 14:05
Medlem
Citat:
Det kan du vidhålla som någon slags egen spaning, men det finns inget i diagnosen i sig. Men det är klart, har man extremt starka, våldsamma känslor som man har svårt att kontrollera är det klart att man har svårt att sätta andras känslor förr sina egna, eller ha distans till sig själv i sin relation till andra. Det är ju en del av diagnosen. Tror mest det handlar om att folk vill ha det till att folk med instabil personlighetsstörning är ondskefulla drama queens, och det stämmer bara till viss del.

Varför finns då BPD och NPD i kluster b?

"Tror mest det handlar om att folk vill ha det till att folk med instabil personlighetsstörning är ondskefulla drama queens, och det stämmer bara till viss del."

Varför är det då ingen man som skriver det i tråden? Finner inte du det märkligt? Alla vi som varit tillsammans med dem vet att de är väldigt elaka om det passar dem. Det är liksom inget snack om saken.
Citera
2026-01-15, 14:14
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Kom tillbaka när du varit i en kärleksrelation med en kvinna som har BPD.

Genomgående i tråden har man kunnat läsa olika historier från män som varit tillsammans med pwBPD och man känner igen sig. Män känner igen sig i det jag har skrivit och jag känner igen mig i det de har skrivit, men ändå så kommer folk in i tråden och säger "Nämen så där är de ju inte alls. De är änglar!! De älskar FÖÖÖÖR mycket!!! De är aboslut inte otrogna för att straffa sin pojkvän! Att de självskadar och har ångest gör dem bara till finare människor!".

Återkom efter ett förhållande så får vi se vad du har att säga.
Jag pratar om diagnosen nu. Inte om nåns exflickvän.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in