2026-01-14, 11:15
Medlem
Varför ljuger du?
Citera
2026-01-14, 12:23
Medlem
outback4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Holland är nordvästra provinsen av Nederländerna. Det är som att säga Lappland när man menar Sverige. Det blev utbrett när holländare gjorde mycket handel och koloniserade. Är fel? Borde vara anledning nog

Sjukt hur många som fortfarande säger Holland

Hmm..Lappland har aldrig varit ett vedertaget namn på Sverige så din jämförelse haltar. Ingen sa Nederländerna på 00-talet och dessförinnan utan det var Holland.
Kanske Belgien ska byta namn till Flandern då??
Citera
2026-01-14, 15:36
Medlem
Ett vänster land. Många som röstar på vänstern i Amsterdam som jag fattar det?
Citera
2026-01-14, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ironmanfist
Ett vänster land. Många som röstar på vänstern i Amsterdam som jag fattar det?
I Amsterdam pratar man inte ens Nederlänska det är Engelska som gäller. Åker du till Amsterdam och pratar holländska kommer dom tycka du är konstig. Så är nog mycket vänster för det bara är invandrare.
Men sen själva holländare är riktiga rasister. De gillar det inte alls.
Senast redigerad av zepton 2026-01-14 kl. 17:15.
Citera
2026-01-14, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
En annan fråga som jag vet många holländare har sagt. Är det möjligt att hitta en radhus/litet hus någonstans i Nederländerna för under två miljoner kronor?
Mycket svårt beror väl på skicket också. Men räkna snarare med 400.000 E för något sådant beror självklart på område också. Men det är svindyrt här.
Citera
2026-01-14, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepton
I Amsterdam pratar man inte ens Nederlänska det är Engelska som gäller. Åker du till Amsterdam och pratar holländska kommer dom tycka du är konstig. Så är nog mycket vänster för det bara är invandrare.
Men sen själva holländare är riktiga rasister. De gillar det inte alls.

Men varför engelska? Blev dom koloniserade av Storbritannien
Citera
2026-01-14, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ironmanfist
Men varför engelska? Blev dom koloniserade av Storbritannien
Antagligen för att dom flesta som bor eller jobbar där är invandrare. Går du till en bar eller kiosk/butisk i Amsterdam så kommer de hälsa och prata med dig på Engelska naturligt. Har jobbat i Amsterdam. Däremot åker du ut till en by i Nederländerna och pratar Engelska är det annan femma då kan halva byn skrika på dig att du ska prata Holländska. Det är riktigt rasistiskt folk faktiskt. Men Svenskar gillar de allmänt.
Citera
2026-01-14, 23:16
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Med ”här’ menar jag Nederländerna. Jag bor trotts allt ”här”. Ja, Tyskland är 15 min bort och Belgien 40
Då är du ju helt ute och cyklar om du har fått för dig att några undantag gäller för hela landet. Varför spelar du lång?
Citera
2026-01-14, 23:21
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Relevant fråga!

Ännu viktigare: föredrar du jopie-sås eller ketchup och majonäs på dina pommes frittes?

Jopie? Joppie kanske.

Men jordnötssås och rå lök såklart (Patatje oorlog) när det är en måltid, majonnäs när det är ett snack.
Citera
2026-01-15, 07:14
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulflower
Jopie? Joppie kanske.

Men jordnötssås och rå lök såklart (Patatje oorlog) när det är en måltid, majonnäs när det är ett snack.
Tack för svar från någon som har koll. 🙂

Är FEWO fortfarande populärt med sina kroketten och andra halväckliga saker som man köper i automater? Fungerar automaterna fortfarande med mynt eller är det kortbetalning som gäller numera?

Vad betalar man för el/gas en genomsnittlig månad om man bor i ett nederländskt radhus?
Citera
2026-01-15, 14:29
Bannlyst
Funderar på att flytta dit, har tillochmed lärt mig språket någorlunda... HUr ser kriminaliteten ut jämfört med Sverige?
Citat:
Finns säkert tidigare trådar men tänker en ask me anything för att krossa eller uppfylla diverse Flashback drömmar angående Nederländerna. Hur fritt är droger, hur lätt är det att etablera sig, hur är folket eller diverse

Har likt många Flashbackare drog historia i bagaget och diverse svenne banan historia i egen linje.

Slänger ut tråd och om fråga förekommer så svarar jag ärligt från upplevelse.

Svarstid har jag ingen garant för , men återkommer när jag kan.

/ NiggW
Citera
2026-01-15, 14:38
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renotjosken
Är holländare otrevliga?
Högljudda!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera