2026-01-15, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Vad Reinfeldts släktingar gjorde borde inte betyda något då Katja inte blir avsatt i media utan internt inom SD om hon blir åtalad av rättsväsendet.

Katja och Fredrik är väl knappast släkt vad jag vet?

Det är ju det jag säger. Reinfeldts släktingar (i detta fallet hans son) är helt enkelt inte offentliga personer nog för att namnges.
Citera
2026-01-15, 12:44
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Nu finns det inga sådana uppgifter om Katja så hon "känns" mer som en torsk än en kran.

Att köra in i en stolpe tyder på att hon överskattade sin förmåga, vilket kan tyda på eget bruk.
,,,,,eller halt väglag. Bara spekulerar.
Citera
2026-01-15, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Använder du nån form av AI när du skriver dina inlägg. Jag hinner skriva en mening när du har skrivit en A4-sida.
Annars har vi inte så mycket att bråka över här. Det kanske finns seriösa journalister som förhåller sig till nån form av etik, vad vet jag men jag tvivlar.

Jag vet inte vilken textstorlek du har inställt men det är sällan jag skriver A4-sidor på Flashback, och inte alls vad jag minns i den här tråden.

De flesta journalister förhåller sig till någon form av etik, i alla fall i de flesta fall. Men det är säkert så att man tolkar reglerna lite vidare om man har ett jättescoop på gång.

Med det sagt har jag svårt att tro att man gått över en pressetisk eller laglig gräns i det här fallet. Det är bara bra om pressen håller politiker ansvariga i sådana här fall. Och det är extra relevant när personen i fråga har en ledande roll i kriminalpolitiken.
Citera
2026-01-15, 12:51
Medlem
Citat:

Inte särskilt troligt då det inte hade regnat på flera dagar innan incidenten, vad jag vet. Dessutom ska ju en nykter förare kunna hantera också halt väglag, något miljontals människor gör nu i dagarna trots att hela landet är täckt av is och snö.
Citera
2026-01-15, 12:51
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambushed
Inte i det här sammanhanget nej. Utveckla gärna

Det är upp till dig att läsa tråden. Jag har utvecklat resonemanget flera gånger. Men du kanske är en sån där som behöver en egen genomgång? En sk "specialare"?
Citera
2026-01-15, 12:55
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Jag vet inte vilken textstorlek du har inställt men det är sällan jag skriver A4-sidor på Flashback, och inte alls vad jag minns i den här tråden.

De flesta journalister förhåller sig till någon form av etik, i alla fall i de flesta fall. Men det är säkert så att man tolkar reglerna lite vidare om man har ett jättescoop på gång.

Med det sagt har jag svårt att tro att man gått över en pressetisk eller laglig gräns i det här fallet. Det är bara bra om pressen håller politiker ansvariga i sådana här fall. Och det är extra relevant när personen i fråga har en ledande roll i kriminalpolitiken.
Det var en metafor med glimten i ögat att du skriver så oerhört fortare än mig själv.

Ponera att hon skulle vara helt oskyldig, ingen vet ju. Hade det då varit pressetiskt och lagligt. Jag vet inte det kanske är så.
Citera
2026-01-15, 12:56
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Inte särskilt troligt då det inte hade regnat på flera dagar innan incidenten, vad jag vet. Dessutom ska ju en nykter förare kunna hantera också halt väglag, något miljontals människor gör nu i dagarna trots att hela landet är täckt av is och snö.
,,, men en del hamnar likväl i diket.
Citera
2026-01-15, 12:57
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Glöm det där med konspirationer. Det finns inte en polis som vill ha en knarkare som kör drograttfull i de egna leden. I så fall är hon en belastning och ohyra som måste bort. Katja testas som alla andra, möjligen med skillnaden extra rigoröst för att man inte vill riskera kritik för att ha gjort fel på grund av det stora allmänintresset.

Ja jag hoppas ju att du har rätt i vad du skriver.
Jag skulle själv inte vilja ha en kollega som var knarkare och påtänd under arbetstid.

Det verkar nästan också som att du har rätt för det var ju någon annan i tråden som skrev tidigare att hon inte fick vara med på något speciellt möte under dagen i justitieutskottet.
Det verkar ju också som att hon inte är speciellt populär hos Sverigedemokraterna heller om man läste vad Vinge sade eller skrev.
Citera
2026-01-15, 12:58
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Det finns spekulationer i tråden om positiva snabbtest också. Tester tagna på Katja. De förklaras inte enkelt med "halt väglag".

- Katja tycker sig stå över lagen och startar en "rouge" privatdetektivbyrå där hon erbjuder förbjudna slagningar i polisens register.
- Katja tycker hon står över lagen när hon kör om en bil som håller hastighetsgränsen och själv kör för fort.
- Katja tycks tro att hon står över lagen då hon brukar kokain och kör bil i ruset.

På något sätt känns det bakvänt då Katja är ravepolis, SDs talesman i polisfrågor och sitter i justitieutskottet.

"Bara spekulerar"
Citera
2026-01-15, 12:59
Medlem
Citat:
Det var en metafor med glimten i ögat att du skriver så oerhört fortare än mig själv.

Ponera att hon skulle vara helt oskyldig, ingen vet ju. Hade det då varit pressetiskt och lagligt. Jag vet inte det kanske är så.

Då tackar jag! Uppväxt, arbetande och fritidande vid skrivbord ja

Skulle hon vara helt oskyldig så hade det varit varken pressetiskt eller lagligt av vad jag förstår. Det finns visst utrymme för att göra legitima misstag, men både pressetiken och lagen kräver att "anklagelsen" utöver allmänintresset faktiskt är sann. Skulle hon vara oskyldig är det inte mer än rätt om Aftonbladet blir skyldiga henne ersättning, i alla fall om man inte varit kritiska nog vad gäller att bedöma hennes risk för oskuld.
Citera
2026-01-15, 13:02
Medlem
Citat:
,,, men en del hamnar likväl i diket.

Absolut. Det är så att säga den övriga kontexten som gör att man kan misstänka någon form av rattfylla. Vore ju om inte annat brutal otur för Nyberg själv om hon åkt dit på grund av ett ärligt, nyktert misstag bakom ratten. Det känns å andra sidan som att hon inte ens blivit tagen till stationen om det hade varit ett sådant.
Citera
2026-01-15, 13:02
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Observation: Två händelser sammanföll med att datumet när testet "borde vara klart" inföll:

1. Jimmie uttalade sig för första gången och menade att om hon blir åtalad får hon hoppa av justitieutskottet.
2. Katja begär en offentlig försvarare.

Jag tror din liknelse med arbetsprovet du gjorde är spot on. Labbresultaten är rimligen klara och vi väntar nu på lite extra administration innan Katja i egenskap av polis blir åtalad.

Att detta är svårt att ta in för silicagel-, krossad ipren-, kreatin- tvättmedels- och bikarbonatgänget i tråden gör mig inte sömnlös direkt.

Precis.
Jag har aldrig köpt det där snacket heller som folk har skrivit med kreatin och tvättmedel och där senaste med bikarbonat och Ipren
Okej visst möjligheten finns ju alltid det finns ju även en möjlighet att det finns liv på andra planeter. Vilket jag egentligen tror det större sannolikhet att det finns liv på andra planeter än att det skulle vara tvättmedel i hennes väskan i en två grams påse.

Så jag ligger inte heller speciellt sömnlös för det här stod klart för mig redan samma dag som det kom ut denna nyheten är det så att hon lämnade ett positivt urintest så är jag tämligen säker på att hon har annat godis i påsen också.

Men det är ju kul så klart att man ser sverigedemokratiska gänget kommer in och försöker göra allt för att så tvivel även om jag mest tycker det borde kännas pinsamt att försvara denna högt rankade anti drog polisen Katja. Hon har gjort bort sig. Inte bara denna gången utan flera gånger. Men nu blev det tydligt. En gång för mycket och förhoppningsvis slipper vi både se och höra denna Katja i framtiden.

Fast spännande är denna väntan på resultatet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in