2026-01-15, 12:58
Medlem
StonedMonkeys avatar
Vilken trafikskola gäller det?
Citera
2026-01-15, 12:59
Medlem
Thyrells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Ingen. Rubriken är felaktig. Det var en uppkörning hos Trafikverket.
Citera
2026-01-15, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain
Det var snorhalt kring Södertälje igår. Även på E4an hade jag som gammal yrkeschaufför och som haft körkort väldigt länge det svårt att hålla bilen på vägen. Så att en körskola väljer att köra ut i de förhållandena det var igår med en oerfaren förare som inte har körkort.... Men folk tänker ju bara på pengar, inte kunde de ju stänga ner körskolan för det var snorhalt med snöblandat regn som öste ner just den dagen. Hade man stängt ner hade ju körskolan förlorat pengar... Och nu är en person död pga. det.

Körskolan har ju inte mycket att göra med en uppkörning. Inte heller tjänar de pengar på dessa. Det har ju aldrig någonsin skett en dödsolycka vid en uppkörning tidigare så det är inte så konstigt att det inte finns tydliga regler kring när dessa ska avbrytas.

Tycker för övrigt det är rimligare att en körskola är ute och kör i pisseväder än att Trafikverket för det vid förarprov. Man lär sig ganska mycket om att anpassa sin körstil efter vädret om det är illa.
Citera
2026-01-15, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Södertälje trafikskola
Citera
2026-01-15, 13:02
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Ja, fast det skulle väl falla under "systemfel" när man genom de låga förväntningarnas rasism/korruption/klaninfiltration/godhetsutmattning släpper fram en massa olämpliga körskoleelever att göra uppkörning när de inte är redo att släppas ut i trafiken eller ens göra uppkörningen. Verkligheten är den stora utjämnaren och väglaget skiter i om det är en SD:are från "Livets hårda skola" eller Salman al-Bilbombistan som kör.

Om körläraren eller inspektören inte upplever det som säkert att åka med eleven på grund av hens dåliga trafikmognad får det bli fler körlektioner på schemat. Eller tycker du inte att hudingar ska få köra i vinterväglag/dimma/halka?

Jag håller med dig i sak då jag upplevt babbar ha klart sämre trafikmognad, och ibland skyllt på fatalism som "Allahs vilja" som en ursäkt för att de kört jävligt illa. Jag tror även på att pressen från stat och kommun att göra invandrare till "tillgångar" för arbetsmarknaden gör att för många halvdana eller dåliga bilförare släpps igenom på körskolorna. Vi har haft ett antal trafikolyckor med hemtjänstens babbar i kommunen - personer som inte sett sig för eller ignorerat väjningsplikt och stopplikt.

Nåväl. I det här fallet kan det lika gärna vara lastbilsföraren som gjort missen eller är oduglig i trafiken. Det finns fortfarande alldeles för mycket värdelösa bulgarer och rumäner i skitlastbilar som inte borde fåt köra av färjan i Trelleborg.

Ja, lastbilschauffören är tydligen gripen för brott, så inte omöjligt att han är den vållande till olyckan.

Körkortsläraren kan inte veta om en elev är riktigt dålig på att köra förrän denne kommer ut i trafiken och det gör man under lektionerna, inte bara vid uppkörningen och då kan det vara för sent, trots ev. dubbelkommandon i bilen.
Citera
2026-01-15, 13:07
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrell

Kan ju vara en uppkörning med trafikskolans bil
Citera
2026-01-15, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XPgy
Södertälje trafikskola
Det var inte södertälje trafikskola.
Citera
2026-01-15, 13:10
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Att få möte med en bil i ditt eget körfält kan hända vem som helst, när som helst. På många här låter det som att denna olycka bara kunde ha drabbat en person under en uppkörning. Det är mycket större risk att du som har kört länge råkar ut för det.
en erfaren har mycket större chans att hinna parera så går inte att säga så. Nu vet man inte om lastbilen kom glidandes långt fram eller om den tvärt svängde över, men en erfaren har ändå större erfarenhet och framförhållande. Iaf en seriös förare. Möter man lastbil i dålig väglag, så har man risken i sitt medvetande
Citera
2026-01-15, 13:11
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Det sista håller jag med om
Dock lite höga krav på den stackars uppköraren
Är det? Jag blir lite nyfiken på hur du ser exempelvis på att man i så fall skulle kunna ha olika nivåer av körkort där man bara får köra under vissa förhållanden. Det skulle i så fall tvinga massor av värdelösa och trafikomogna östeuropeiska lastbilschaufförer att stå stilla eller nekas inträde till det svenska vägnätet. De är vad jag vet överrepresenterade i halkolyckor, rattfyllerier, framförande av trafikfarliga fordon och fusk med vila.

Antagligen skulle olyckor som den här minska i antal om det fanns olika graderingar men då skulle vi nog rätt omgående behöva flytta över mer godstransporter till järnväg (och det har våra regimer och näringsliv i 60 år motarbetat) och vi måste ändå ha lokaltrafik/distribution/hemtjänstrundor/blåljusfordon med mera.
Citera
2026-01-15, 13:11
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undercovergirl
Det var inte södertälje trafikskola.
var väl antagligen trafikverket i södertälje hamn
Citera
2026-01-15, 13:14
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macccan87
Tycker för övrigt det är rimligare att en körskola är ute och kör i pisseväder än att Trafikverket för det vid förarprov. Man lär sig ganska mycket om att anpassa sin körstil efter vädret om det är illa.
+1 på det. Vet inte om myten om att de som tagit körlektioner under hårda vintrar är med i färre olyckor är sann men personligen körde jag under en rätt tuff vinter och lärde mig massor. Både om anpassad körning, nedsatt sikt pga dis och snöhögar och smågrejer som att hitta grepp i motlut osv. Väldigt nyttigt med dessa utmaningar.
Citera
2026-01-15, 13:21
Medlem
Citat:
Tror personen kan mena vilken trafikskola som den iblandade personbilen tillhör? Verkar vara så att uppkörningen skedde med en trafikskolebil, inte med trafikverkets egen, vilket är numera vanligt. Även om det inte spelar någon roll kanske. Kunde ju hända vilken bil som helst tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in