2026-01-15, 12:29
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
De har klarat sig i massvis med år. De borde hellre sänka ledningens överbetalda ledning.

Varsel är aldrig lösningen på problem.

Det klart det är. Varsel är ett måste om man ser att ekonomin på ett långsiktigt plan.
Jag har aldrig behövt varsla (peppar peppar) men jag förstår exakt innebörden av . Är orderingången mindre och du måste budgetera långsiktigt så kan du inte bara sitta still och hoppas. En styrelse ansvar är att se till att du inte driver en verksamhet i förlust och framför allt riskerar hela bolaget.

Jag skulle vilja påstå att det är fackets fel i 95% av valen. Kollektiv avtal och alla löneökningar, och arbetstidsförkortningar dödar Sveriges företag. Det är ju också det som gör att Sveriges företag inte är konkurrens kraftiga många gånger.

Det som jag sagt förut. Man anställer inte vänstermuppar och inga fackliga personer.

Då får du en bra och lojal personal och dom fungerar bättre i en grupp. Samt att det har bättre förutsättningar än att vara med i ett fack. Det är mitt bästa tips för slippa varsel
Citera
2026-01-15, 12:31
Medlem
Hur många av dessa är indier och kineser?
Citera
2026-01-15, 12:33
Medlem
Riksreptilens avatar
Statsradion har skakat fram en missnöjd fackrepresentant för ingenjörerna.
Det låter som förhandlingar om neddragningarna varit långdragna och om det stämmer att utvecklingsdelar kapas ner är långtidssprognosen oroande.

https://www.sverigesradio.se/artikel/facket-om-ericssons-varsel-brutalt

" Per Norlander, Sveriges ingenjörers koncernförhandlare på Ericsson, är besviken.

”Slutresultatet är inte bra för företaget – det här är ett brutalt sätt att minska”, säger han."
Citera
2026-01-15, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Vilka regioner drabbas mest?
Vart ska de sparkade ta vägen?
Finns det luckor på arbetsmarknaden som dessa sparkade kan fylla? Var?

Lejonparten verkar vara i Kista. Talas om 1170 anställda. Linköping nämndes också.
Citera
2026-01-15, 12:59
Medlem
Tavastehuss avatar
Minns ni reklamfilmen från Ericsson när de sökte folk - för att månaderna efteråt varsla flera tusen? En 60-talshit spelades i den: ”Vandra vidare”.

Dålig tajming.
Citera
2026-01-15, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Statsradion har skakat fram en missnöjd fackrepresentant för ingenjörerna.
Det låter som förhandlingar om neddragningarna varit långdragna och om det stämmer att utvecklingsdelar kapas ner är långtidssprognosen oroande.

https://www.sverigesradio.se/artikel/facket-om-ericssons-varsel-brutalt

" Per Norlander, Sveriges ingenjörers koncernförhandlare på Ericsson, är besviken.

”Slutresultatet är inte bra för företaget – det här är ett brutalt sätt att minska”, säger han."

Det rör sig om utvecklingsfolk men har Ericsson ens kvar någon på "golvet" i Sverige sedan de stora nedläggningarna på 90-00-talet?

Som jag förstår det så är det i Indien Ericsson har flest anställda.
Citera
2026-01-15, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TJUVSVERIGE
Hur många av dessa är indier och kineser?

1170 i Kista. Nog lär de flesta vara svenskar vad det nu ha med saken att göra. Höga löner och säkert högt belånade många av dem.
Citera
2026-01-15, 13:08
Medlem
Dags att uppfinna 6g

Hur tjänar dom pengar nuförtiden?
Citera
2026-01-15, 13:20
Medlem
guderis avatar
Kom ihåg den här från ungefär ett år sedan:

https://www.tn.se/ekonomi/41060/ericsson-om-tullar-kommer-att-paverka/

Många nämner AI, inte lika många nämner de amerikanska tullarna.
Citera
2026-01-15, 13:20
Medlem
600 jobb i Karlskrona. Väldigt hårt slag mot en sådan mindre stad.
Citera
2026-01-15, 13:22
Avstängd
Paris24s avatar
Jag minns när Ericsson hade 30-40.000 anställda och otaliga fabriker/kontor överallt i Stockholm.

Man får säga att ny teknik gör att inte lika många dagdrönare behövs. För att sysselsätta 30.000 måste de då ha dagliga möten året runt som inte producerade någonting, jag var med som konsult.

Jag kanske minns fel men jag tror Televerket hade 50.000 anställda som mest. Den styrkans enda jobb var att ha en lina och 2-3 telefoner till varje hus i Sverige.

Det kan omöjligen vara AI eftersom AI inte är en hjälp, det tar snarare mer tid. AI kommer inte att fungera på många år.
Citera
2026-01-15, 13:23
Medlem
Vad kul för alla andra som redan är arbetslösa. Ännu längre bak i kön. Nu kommer Arbetsförmedlingen satsa extra resurser på denna grupp människor som likväl ändå har lättare att få nytt jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in