2026-01-15, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EMexperten
Är det uppkörning ställs den inte in. för ca 25 år sedan…

Sverige 2001 säger väl ingenting om rutinerna 2026.
Citera
2026-01-15, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Frågan är om den eleven någonsin kommer vilja köra bil igen ändå?
Frontar med en lastbil under uppkörning och kontrollanten dör, snacka om dålig start på livet med körkort.

Hoppas att eleven inte bara vill utan kan köra bil framöver. Det står ju att skadorna är allvarliga. Hoppas personen klarar sig och återhämtar sig både fysiskt och psykiskt.
Citera
2026-01-15, 10:53
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Varför? Tanken är ju att man vid uppkörning ska vara redo att köra under förhållanden som inte är optimala med allt vad det innebär av anpassad hastighet, riskbedömning och koll på regler.

Jo, men du har de facto icke ännu erhållit ditt körkort... Kul att som körlärare sätta sig bredvid en kolsvart somalier i vinterväglag... Eller, en hetsig arab...

Men, jag ser din poäng.
Citera
2026-01-15, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Somliga vinner på lotto, andra drar livets nitlotter. Inte fan är det rättvist inte.

Ja, man får tillåta sig att skratta lite mitt i detta elände.

Jag var själv fantastiskt nära på att krocka under uppkörningen, där jag ändå blev godkänd.

Fy vilken situation. Förarprövaren dör under uppkörningen. Undrar om den drabbade föraren kommer att kunna skratta åt dessa skämt någon gång i framtiden.

Skratta åt att någon dör?
Knappast. Då har man nog empatibrist.

Har alltid tänkt att det måste vara ett farligt yrke att vara körskolelärare/förarprövare.
Citera
2026-01-15, 11:21
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Skratta åt att någon dör?
Knappast. Då har man nog empatibrist.

Har alltid tänkt att det måste vara ett farligt yrke att vara körskolelärare/förarprövare.
Enligt min introduktionskurs jag hade för tre år sedan så har det aldrig skett en dödsolycka i sverige i samband med övningskörning eller uppkörning. Så detta är ändå unikt.
Citera
2026-01-15, 11:28
Medlem
zapoffs avatar
Fakta. Saxat från SVT

Citat:
Efter dödsolyckan – Trafikverket ställer in uppkörningar i Södertälje
UPPDATERAD IDAG 11:22PUBLICERAD IDAG 11:04
En man omkom i en frontalkrock i Glasberga i Södertälje under onsdagen. Han arbetade på Trafikverket som idag har ställt in alla körprov i Södertälje.
– Igår hände det som aldrig fick hända, säger Sofia Lindahl på Trafikverket.
Olyckan inträffade under onsdagseftermiddagen. Det var en frontalkrock mellan en personbil och en lastbil. Lastbilsföraren greps misstänkt för grov vårdslöshet i trafik och vållande till annans död.
Mannen som dog är anställd på Trafikverket och ett körprov pågick när olyckan inträffade.
”En mycket mörk dag”
Myndigheten har satt in krisstöd för personalen.
– Det är en mycket mörk dag. Igår hände det som aldrig fick hända, säger Sofia Lindahl, kommunikationschef på Trafikverket.
Idag och imorgon är kontoret i Södertälje stängt och alla körprov är inställda.
Citera
2026-01-15, 11:43
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Idioter i tråden som tror att uppkörningar skulle vara farliga.

Jag äter upp min vänstra sko om statistik visar annat än att det är den säkraste körning man kan göra i sitt liv!

Här har det gått snett med maximal otur. Svårt att göra nåt om en lastbil plötsligt väjer in i ens front...
Citera
2026-01-15, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Idioter i tråden som tror att uppkörningar skulle vara farliga.

Jag äter upp min vänstra sko om statistik visar annat än att det är den säkraste körning man kan göra i sitt liv!

Här har det gått snett med maximal otur. Svårt att göra nåt om en lastbil plötsligt väjer in i ens front...
Inte I den väderleken som varit sista veckorna, är livsfarligt på vägarna just nuoch folk kan inte anpassa hastigheten!!
Citera
2026-01-15, 12:10
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadGinger
vad tror du
Inte en orealistisk fråga om det var lastbilen som misstänks orsakat skadan
Citera
2026-01-15, 12:12
Medlem
Tearsinrains avatar
Det var snorhalt kring Södertälje igår. Även på E4an hade jag som gammal yrkeschaufför och som haft körkort väldigt länge det svårt att hålla bilen på vägen. Så att en körskola väljer att köra ut i de förhållandena det var igår med en oerfaren förare som inte har körkort.... Men folk tänker ju bara på pengar, inte kunde de ju stänga ner körskolan för det var snorhalt med snöblandat regn som öste ner just den dagen. Hade man stängt ner hade ju körskolan förlorat pengar... Och nu är en person död pga. det.
Citera
2026-01-15, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Jo, men du har de facto icke ännu erhållit ditt körkort... Kul att som körlärare sätta sig bredvid en kolsvart somalier i vinterväglag... Eller, en hetsig arab...

Men, jag ser din poäng.
Huuvaligen! Då hade jag nog ställt in uppkörningen!
Citera
2026-01-15, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapoff
Fakta. Saxat från SVT
Fy fn
Tragiskt
Han dog på sin post
Bra att Trafikverket markerar
Ställ in veckan ut
Citera