2026-01-14, 20:19
Medlem
Kul för dom.
Fan nice att det går bra för folk!
Citera
2026-01-15, 00:01
Medlem
Kronas avatar
Man kan uttrycka det som kvinnorna brukar göra varje år:

"Idag jobbar de butiksanställda gratis efter kl 08:16"
Citera
2026-01-15, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Du fick inte full pott på läsförståelsen i skolan förstår jag.
Ad hominem
Citera
2026-01-15, 00:50
Moderator
MrFishboys avatar
Fast ni vill ju ha det så här?

Alla som röstar, röstar på partier som stödjer nuvarande ekonomiska verklighet, inte ens V vill förändra den, de vill ändra litegrann på nivåerna. I år är det val och inget kommer förändras, samtidigt som det är lätt att ändra på det, utan blodiga revolutioner, utan att tvångsomhänderta någons egendom. Allt handlar om att skapa ett system där arbete lönar sig, där man får betalt för sin insatts.

Drömmen om att blir rik i pyramidspelet är viktigare för de flesta än att skapa system som gynnar samhället och tar hänsyn till framtida generationer. Därför existerar Fat Cat Day, som fenomen och som verklighet.
Citera
2026-01-15, 01:01
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Jag har inga problem med detta. Det är skillnad på folk och folk, helt enkelt. De allra flesta är inte beredda att lägga den tid på först utbildning och sedan arbetet som näringslivstopparna gör. De flesta vill bara jobba minsta möjliga och sedan jäsa i soffan framför nån dokusåpa med sin feta fru och sina diagnosbarn. Det är ett val man (ibland) gör. Jag skriver ibland, eftersom det är inte alltid hjärnkapaciteten duger till mycket mer än så. Då får man nöja sig med det lilla. Vem har sagt att livet är rättvist?
Citera
2026-01-15, 01:27
Medlem
Det man borde undersöka istället är var skattepengarna som alla betalar tar vägen.

Cheferna har inte fått dessa pengar gratis utan har förmodligen sällsynt talang och jobbar hårt för att få dessa höga löner. Utan bra chefer så kommer företaget gå i konkurs och de anställda bli arbetslösa.
Citera
2026-01-15, 03:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Jag har inga problem med detta. Det är skillnad på folk och folk, helt enkelt. De allra flesta är inte beredda att lägga den tid på först utbildning och sedan arbetet som näringslivstopparna gör. De flesta vill bara jobba minsta möjliga och sedan jäsa i soffan framför nån dokusåpa med sin feta fru och sina diagnosbarn. Det är ett val man (ibland) gör. Jag skriver ibland, eftersom det är inte alltid hjärnkapaciteten duger till mycket mer än så. Då får man nöja sig med det lilla. Vem har sagt att livet är rättvist?

Varför inte bara avskeda alla arbetare, dom gör ju ingenting ändå jämfört med dom feta i styrelserummet?
Citera
2026-01-15, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Det man borde undersöka istället är var skattepengarna som alla betalar tar vägen.

Cheferna har inte fått dessa pengar gratis utan har förmodligen sällsynt talang och jobbar hårt för att få dessa höga löner. Utan bra chefer så kommer företaget gå i konkurs och de anställda bli arbetslösa.

Jasså, varför vill alla bidragsentreprenörer då komma åt svenska pensionsfonder för?
Varför investerar de fina svinen inte sina egna pengar utan enbart andras?
Citera
2026-01-15, 07:55
Avslutad
Låter jämställt om man jämför med många andra länder. Men svenskar hittar alltid något på hemmaplan att gråta över.

Vad sägs om att själv försöka starta ett företag om cheferna jobbar så lite och tjänar så mycket? Sossemongon.
Citera
2026-01-15, 08:18
Medlem
Memnoks avatar
Som vanligt jämför man äpplen med päron i sådana här undersökningar. Skall man jämföra de bäst betalda VDarna så borde man jämföra med de bäst betalda arbetarna eller alla VDar jämfört med snittet på alla arbetare.

I så fall tjänar VDar i Sverige ungefär 100.000 i månaden i snitt. Visst, det är högre än snittet för arbetare men så jävla mycket högre är det inte.
Citera
2026-01-15, 08:50
Medlem
blobben!!!s avatar
Framförallt undrar jag varför inte aktieägarna reagerar på att chefslönerna sticker iväg. Många gånger presterar de riktigt dåligt men får ändå fortsatt förtroende. Egentligen tycker jag att det skulle vara mer sunt med en mer genomsnittlig lön och sedan låta resultatet diktera bonusen. Ofta ser man att bonusen minskar på grund av sämre resultat, men då väljer styrelsen att höja grundlönen istället. En riktigt giftig spiral som minst sagt leder till feta katter.
Citera
2026-01-15, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Som vanligt jämför man äpplen med päron i sådana här undersökningar. Skall man jämföra de bäst betalda VDarna så borde man jämföra med de bäst betalda arbetarna eller alla VDar jämfört med snittet på alla arbetare.

I så fall tjänar VDar i Sverige ungefär 100.000 i månaden i snitt. Visst, det är högre än snittet för arbetare men så jävla mycket högre är det inte.

Jag läste att chefen för Securitas tjänar 6miljoner/månad - högst i Sverige - om det stämmer får ni kolla själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in