2013-01-19, 15:41
Medlem
Hej

Är det någon som vet om det finns andra arkiverings-sidor som fungerar som archive.org/waybackmachine? Vissa av sidorna jag vill komma åt finns antingen inte tillgängliga eller endast tillgängliga vid fel tidpunkt/version av hemsidan.

Tack på förhand
Citera
2013-01-20, 02:05
Medlem
Jag har också eftersökt detta vid ett antal tillfällen, om sidan inte är speciellt gammal så kan det gå att hitta något med google/yahoo cache. Vissa webbsidor har även cachat till exempel delar av det numera nerlagda GeoCities osv. Det är möjligt att det finns liknande för andra gamla webbhostingtjänster. Men något direkt alternativ till Waybackmachine har jag tyvärr inte hittat
Citera
2013-04-30, 03:14
Medlem
Återupplivar detta i hopp om att någon kanske känner till någon liknande tjänst, behöver ju inte vara lika brett som waybackmachine utan är mest intresserad av gamla communitys som idag inte finns kvar på webben.

Hittade även detta, verkar ha en del spännande arkiv men är en aning svårtillgängligt/svårhanterbart.

Finns det mer gammal internethistoria tillgänglig någonstans?
Citera
2025-10-11, 05:41
Medlem
McCarthy01s avatar
Bumpar tråden, då jag insett att Wayback machine är väldigt dålig på att hitta arkiverade sidor. Idag med AI och allt borde det väl utvecklats bättre alternativ?
Citera
2026-01-15, 06:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Bumpar tråden, då jag insett att Wayback machine är väldigt dålig på att hitta arkiverade sidor. Idag med AI och allt borde det väl utvecklats bättre alternativ?

Det jag undrar är hur de frångår copyright? Och hur kan de få lagra olagligt innehåll?
Citera
2026-01-15, 07:47
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geyto
Det jag undrar är hur de frångår copyright? Och hur kan de få lagra olagligt innehåll?

Vet inte, men jag tror inte just Wayback machine inte är så noga med vilka sidor som lagras. Tycker också att de hittar/ lagrar väldigt lite. Inte ens sidor från forum och communities som varit väldigt stora. Det är illa.
Citera
2026-01-15, 08:08
Medlem
Citat:
Vet inte, men jag tror inte just Wayback machine inte är så noga med vilka sidor som lagras. Tycker också att de hittar/ lagrar väldigt lite. Inte ens sidor från forum och communities som varit väldigt stora. Det är illa.

Ambitionen var ju väldigt stora med wayback machine en gång i tiden med att allt på internet skulle sparas, men det var ju långt innan Internet svällde ut till detta ständigt växande av allt möjligt.
Det som har hänt är att det har börjat bli allt mer bristfälligt och det finns massa luckor i deras material idag.
Om man inte rent aktivt ser till att själv kontinuerligt mata dem och liknande tjänster med vad man vill ska arkiveras, så kommer det fortsatt vara stora luckor i deras material och antagligen ännu större i framtiden.
Det finns ett antal andra liknande tjänster, men tror inte det finns något bättre.
Jag håller med att med AI borde det vara hyfsat enkelt, men problemet ligger nog inte i denna tekniken utan mängden material som ska sparas och kostanden för all denna lagring, samt tillhandahållet det gratis. En ganska dålig affärsmodell med andra ord.
Du får använda google hacket web.archive.org related och se vad som dyker upp.
Citera
2026-01-15, 09:35
Avslutad
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Jag håller med att med AI borde det vara hyfsat enkelt, men problemet ligger nog inte i denna tekniken utan mängden material som ska sparas och kostanden för all denna lagring, samt tillhandahållet det gratis. En ganska dålig affärsmodell med andra ord.

Jo men fortfarande. Hur kan det vara lagligt att spara ned och "publicera" andras material? Om jag som till exempel har skapat något och har rättigheter till detta och sedan kommer något "arkiv" och tar mina alster. Hur kan det vara lagligt? Eller kommer de undan för att de är "non-profit"? Jättekonstigt är det.
Citera
2026-01-15, 15:08
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ambitionen var ju väldigt stora med wayback machine en gång i tiden med att allt på internet skulle sparas, men det var ju långt innan Internet svällde ut till detta ständigt växande av allt möjligt.
Det som har hänt är att det har börjat bli allt mer bristfälligt och det finns massa luckor i deras material idag.
Om man inte rent aktivt ser till att själv kontinuerligt mata dem och liknande tjänster med vad man vill ska arkiveras, så kommer det fortsatt vara stora luckor i deras material och antagligen ännu större i framtiden.
Det finns ett antal andra liknande tjänster, men tror inte det finns något bättre.
Du får använda google hacket web.archive.org related och se vad som dyker upp.

Dessutom har både Google och andra sökmotorer börjat rensa bort en massa rester från gamla sajter, forum och communities, hemsidor m.m. de sista åren, eftersom det inte anses vara relevant längre. Så det man brukade säga innan, att "internet glömmer aldrig", stämmer helt enkelt inte längre. Frågade för en tid sedan ChatGPT om ett tidigare internationellt community som hette Mindviz. Det hittade bara en ny sajt med samma namn, men som inte var den typen av community. Likadant med den stora svenska portalen Passagen, det finns nästan inget kvar av det nu, trots att Passagen hade runt 1 miljon medlemmar, med bloggsida, debattsidor, alias, chattar, frågesporter m.m. Och Passagen stängdes ned 2013.

Någon borde starta en community för internetnostalgi, för annars kommer det förvinna helt.
Citera
2026-01-15, 15:41
Medlem
Citat:
Dessutom har både Google och andra sökmotorer börjat rensa bort en massa rester från gamla sajter, forum och communities, hemsidor m.m. de sista åren, eftersom det inte anses vara relevant längre. Så det man brukade säga innan, att "internet glömmer aldrig", stämmer helt enkelt inte längre. Frågade för en tid sedan ChatGPT om ett tidigare internationellt community som hette Mindviz. Det hittade bara en ny sajt med samma namn, men som inte var den typen av community. Likadant med den stora svenska portalen Passagen, det finns nästan inget kvar av det nu, trots att Passagen hade runt 1 miljon medlemmar, med bloggsida, debattsidor, alias, chattar, frågesporter m.m. Och Passagen stängdes ned 2013.

Någon borde starta en community för internetnostalgi, för annars kommer det förvinna helt.

Jag kommer ihåg att förr kunde man princip läsa varje tidning rent historiskt varje dag via Wayback Machine, men detta har också tunnats ut allt mer genom åren.
Jag tycker också att det är en sorglig utveckling, men som sagt allt kokar ner i kostnader som ständigt växer och hur finansiera något som alla förväntar sig ska vara gratis?
Annica Tigers som var en föregångare i mycket på nätet med sin sajt över hur man lär sig html odyl. har den arkiverad genom Internet stiftelsen.
Detta är ju faktiskt också något man kan vara tacksam för när det gäller flashback som också varit aktivt i många år, men sköter arkiveringen själva och är bra på det, istället för att klicka på delete när det bara är för mycket.
Citera
2026-01-17, 13:04
Avslutad
Citat:
Jag kommer ihåg att förr kunde man princip läsa varje tidning rent historiskt varje dag via Wayback Machine, men detta har också tunnats ut allt mer genom åren.

Om vi jämför Wayback Machine med ett museum. Ett musem vräker ju inte in all världens skit på samma ställe bara för att det är ett museum. Det måste väl finnas något värde i sakerna? Kan tyckas. Samma på Wayback Machine. Om de sparade varende blogginlägg av varenda fjortis, vad skulle bli bättre av det? En sorglig soppa bara. Det blir det. Inget annat.
Citera
2026-01-24, 13:45
Medlem
Så ingen vet når alternativt då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här