Citat:
Ursprungligen postat av
KittyKat01
Jag tror det är lite av mitt problem och det är nog därför det är svårt att hitta ”balansen”, för skriver rätt mkt. Inte med alla kunder men många skriver mkt och känns som att jag måste svara. Försöker bli bättre på den biten, för kan kännas mentalt påfrestande ibland.
Förstår ditt dilemma här, men se det inte som ett problem tycker jag, dvs att skriva till kunder efteråt.
Jag har också skrivit till flera efter en träff, och jag tycker inte att det är ett övertramp utan det verkar ha uppskattats av olika anledningar. Viktigt att poängtera är att jag gör inte det med alla såklart. Man känner av vilka det är okej att skriva en rad till efter, och det är till de som man skrivit lite mer inför och haft en fin kontakt med inför och när träffen kändes som en fullpott. Viktigt att belysa är att det är endast ett mess och jag tar aldrig initiativ att skriva på mer.
Med de du skriver lite extra med, ta det bara inte för långt och låt det ske på deras villkor och lägg dig på deras nivå i interaktionen och kommunikationen. Har en relativt ny kund som börjar bli en stammis och han kan höra av sig varje/varannan vecka, ganska kort i sin ton/mess, och bland annat fråga hur min tillgänglighet ser ut. Jag svarar kort och koncist, utan att det blir otrevligt.
Och man ju alltid avbryta eller hålla det kort, men trevligt, om man känner att det blir för mycket, just för att försöka hålla en gräns.
Sedan finns det några som man fått en annan typ av relation till och där kan kontakten se annorlunda ut där man skriver mer personligt mellan träffarna. Vissa gör det ofta, andra mer sällan. Jag har t.ex. en stammis som hör av sig ca 2 ggr i veckan om allt möjligt (ej kopplat till någon träff), och en annan stammis som jag träffar var tredje månad ungefär och som hör av sig var tredje vecka ungefär brukar fråga hur jag mår, vad jag gör och berättar själv vad han har för sig.