2026-01-14, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hem_bränt
Det fanns gott om nötfärs till extrapris, 89.90 kr kilot på min lokala Willys när jag var där idag.

Det är nog blandfärs, aka köttfärs som du såg. Närmaste Willys från mig har Irländsk nötfärs för 134,5 kr/kg. Svensk dito som kostar flera tior mer = slut.
Citera
2026-01-14, 19:56
Medlem
LittleFishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zobra
Det är svenskt nötkött det är onormalt brist på. Och majoriteten konsumenter i Sverige vill ha svenskt kött.

Enkelt va?
Jätteenkelt såklart men om alla ska knapra svenskt så blir det ransonering så att fylla på hyllorna med utländskt är kanske inte så efterblivet att anta ellerhur? Skillnad på vad man vill och sen vad man köper pga pris.
Citera
2026-01-14, 20:11
Medlem
Vaktankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Här hemma gör vi alltid tacos på kyckling.

Aldrig prövat, får testa kycklingfärs kanske
Citera
2026-01-14, 20:12
Medlem
Hem_bränts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej det låter inte som du sett rätt. Möjligen irländsk blandfärs.

Citat:
Ursprungligen postat av mystiskstiligman
Det är nog blandfärs, aka köttfärs som du såg. Närmaste Willys från mig har Irländsk nötfärs för 134,5 kr/kg. Svensk dito som kostar flera tior mer = slut.

Nej, det var irländsk nötfärs, det vet jag för att jag köpte ett paket som numera huserar i min kyl.
Citera
2026-01-14, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hem_bränt
Nej, det var irländsk nötfärs, det vet jag för att jag köpte ett paket som numera huserar i min kyl.

Okej, får väl gratulera till att du har en Willys-butik som tar 45 kr billigare per kg nötfärs än alla andra Willys-butiker...
Citera
2026-01-14, 20:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Okej, får väl gratulera till att du har en Willys-butik som tar 45 kr billigare per kg nötfärs än alla andra Willys-butiker...

Det låter konstigt för axfood brukar ha central prissättning ...
Citera
2026-01-14, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det låter konstigt för axfood brukar ha central prissättning ...

Nej, varje Willys-butik kan erbjuda prisnedsättning för veckan på olika varor.
Men jag tycker att 89,9 kr/kg för nötfärs låter lite väl bra för att vara sant.
Citera
2026-01-14, 20:38
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nej, varje Willys-butik kan erbjuda prisnedsättning för veckan på olika varor.
Men jag tycker att 89,9 kr/kg för nötfärs låter lite väl bra för att vara sant.

Tycker egentligen det är dyrt för irländskt skräp. Men klart priserna har gått upp de senaste åren.
Citera
2026-01-14, 20:42
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Blandfärd verkar det i alla fall finnas gott om. Det äter ju inte musslorna. Just saying.
Funkar fint även till Tacos om man inte har älgfärs i frysen.

Inte alls samma sak som nötfärs.. fläsk är inte gott, det är nån bismak som följer med tyvärr. Kanske fungerar för vissa maträtter iof som köttbullar.
Citera
2026-01-14, 20:56
Medlem
Är det slut på något i butik får man tänka om. Visst kan man bli besviken men det finns ju andra färser. Fläskfärs, kycklingfärs, lammfärs, kalkonfärs, vildsvinsfärs osv.

Själv köper jag sällan nötfärs p.g.a. priset utan de blir mest fläsk, ibland kyckling eller kalkon. Bäst tycker jag om vildsvinsfärs.

Den generella bristen enligt artiklar kommer bestå 2-4 år och höjda priser på nötkött är något vi kommer se och får leva med.
Citera
2026-01-14, 21:12
Medlem
CrazyWorlds avatar
Köpte fryst svensk högrevsfärs (Scan) igår, 2,5 kilo för 230kr. Inga tecken på att det skulle vara slut där jag handlade iallafall.
Citera
2026-01-14, 21:12
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaktankan
Aldrig prövat, får testa kycklingfärs kanske

Blir jävligt gott. Brukar använda kalkon- eller kycklingfärs (beroende vad som är billigast för tillfället) istället för nöt- eller blandfärs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in