2026-01-14, 19:33
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weitzmann
Ukraina var involverad i en konflikt 2017 och förändrade sin säkerhetspolitik i riktning mot ett västerländskt samarbete. Ukraina var inte neutralt 2017, framförallt inte efter 2014.

Fri åsiktsbildning verkar inte riktigt vara din grej.

Ok 14 bar det såklart. När Ryssland ockuperade Krym var Ukraina neutralt ja. Sen behövde de se över sin säkerhetspolitik och började vända sig västerut.
Citera
2026-01-14, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Men NATO kommer behöva göras om ifall USA invaderar Grönland. Svårt att se hur...

Oavsett NATO så hade jag gärna sett en nordisk försvarsallians. Ev med fler länder.

Jo absolut, det håller jag med om. Jag tror dock att en nordisk allians inte är tillräcklig. En ombildning av NATO utan (nuvarande) USA, Turkiet och Ungern skulle sitt fint.
Citera
2026-01-14, 19:35
Medlem
Citat:
Inget är väl svart eller vitt? Du klistrar etiketter på andra som har avvikande åsikter än dina egna, istället för att ge oss din syn på saken. Nyansera lite så hänger vi bättre med.

Men då kan väl du förklara dina bra argument varför USA ska ta över Grönland?
Citera
2026-01-14, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Åt vänstern ja. Landet blir bättre med högerstyrda Trump. Och så även Sverige. Ja de tillhör inte Danmark så mycket länge till hoppas jag

Det handlar inte om höger- eller vänsterpolitik, vännen. Det handlar om internationell rätt och landsgränser. Vad är det du inte fattar?
Citera
2026-01-14, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Grönland tillhör Inuiterna. Om de vill samarbeta med någon är upp till dem.

Nope. Grönland tillhör Danmark. Men jag förstår att ni ryssråttor har svårt med konceptet "landsgränser".
Citera
2026-01-14, 19:37
Medlem
Weitzmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pstvftr
Men då kan väl du förklara dina bra argument varför USA ska ta över Grönland?

Det överlåter jag åt USA, det verkar som att de anser sig ha flera anledningar.
Citera
2026-01-14, 19:41
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Danmark om Grönlandsmötet med Marco Rubio: ”Gick bra”:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/danmark-om-gronlandsmotet-med-marco-rubio-gick-bra
Låter oroväckande. Trumpadministrationen har insett att inga påtryckningar kommer att hjälpa så nu vill man få danskarna att slappna av lite inför specialoperationen..
Citera
2026-01-14, 19:43
Medlem
Har miffot Eyeliner-Vance uttalat sig ännu om mötet med Danmark?
Citera
2026-01-14, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Låter oroväckande. Trumpadministrationen har insett att inga påtryckningar kommer att hjälpa så nu vill man få danskarna att slappna av lite inför specialoperationen..

Nej, den danska regeringen slappnar absolut inte av, vilket initiativet att skicka danska och utländska trupper till Grönland för att avvisa kinesiska och ryska trupper visar.
Citera
2026-01-14, 19:56
Medlem
Lars Løkke Rasmussen ser livrädd ut på presskonferensen. Svettas!
Citera
2026-01-14, 20:00
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Problemet med Grönland är geografin och klimatet, huvudstaden Nuuk har ungefär 20 000 invånare, eller något färre än Katrineholm. Resten är utspridda i mindre samhällen och byar längs kusten. Det finns inget vägnät som förhinder något, allt måste gå via båt eller flyg.

Säg att man intar Nuuk, vilket borde gå fort med en mindre styrka, vad gör man sedan?

Börja bygga ett Trump Tower, drar in grönländarnas fria sjukvård och utbildning, avsätter grönlands regering, skickar dit ICE för att jaga lokalbefolkningen...

Men tror inte det går så långt, Trump kan aldrig få kongressen att gå med på att ta territorium från en nära och historisk allierad med militärt våld och skulle han som supreme commander likväl ge den ordern kommer han att avsättas och fängslas av militären i USA
Citera
2026-01-14, 20:03
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Det överlåter jag åt USA, det verkar som att de anser sig ha flera anledningar.

Men du har ingen aning om vad dessa slulle kunna vara? Nej?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in