2026-01-14, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det är rimligt att man utför en ICE-demonstration där ICE befinner sig.

Blåsa i visselpipor är exakt definitionen av "fredligt". Jag önskar Jonathan Ross bara haft en visselpipa.

Du får inte hindra polisens arbete, det omfattas inte av demonstrationsrätten.
Citera
2026-01-14, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jo, det var bokstavligen vad jag skrev. Jag skrev att organisationer som, exempelvis, ICE, FBI eller ATF har federal jurisdiktion vad gäller många brott. Delstaterna kan varken beordra dit dem, eller hindra dem från att komma dit.

Precis vad du citerade ovan alltså. Delstaterna har i hög grad självbestämmande förutom i vissa fall där federal lag går före delstatliga rättigheter att slippa federal inblandning.
Du sitter ju bara och hittar på. Nu har du iallfall lagt till "vad gäller många brott" men det stämmer ju fortfarande inte att federationens alla myndigheter automatiskt har befogenheter överallt bara för att de är en federal myndighet.

Jag är nästan helt säker på att ICE inte har rätt att gripa folk för trafikförseelser, till exempel.
Citera
2026-01-14, 19:05
Medlem
geytos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Jo, ICE begår hur mycket brott som helst. Detta visar bara att du försvarar något som du inte kan något om.

Ja, jag förstår att vissa saker är olagligt och det är inte bra, såvida det inte handlar om väldigt milda brott.

Eftersom du inte har koll på vad ICE sysslar med så blir det svårt att diskutera.

"Protect America through criminal investigations and enforcing immigration laws to preserve national security and public safety."

https://www.ice.gov/mission

Ska vi ha den sidan som utgångspunkt för vår diskussion?
Citera
2026-01-14, 19:05
Avstängd
"Hemmagata" sist jag kollar google Maps där flatan fick blyförgiftning är en ALLMÄN väg och där får du inte parkera bilen på tvären eller annat sätt...

Men söttis...gått en vecka... inte ett knyst från söta 😊 liberala domstolar... inget fall...

Börjar du acceptera verkligheten?

Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
De hade parkerat bilar på sin egen hemmagata. De sa ironiska saker till polisen. Detta är typexempel på provokationer men ändå fredligt. Om du sett ett enda riktat slag, spottning, repade bilar, så hade de gått över gränsen till "icke-fredligt".
Citera
2026-01-14, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Jag tror att ICA-agenten uppfattar sig i fara. Vi som ser på filmen ruta för ruta ser att däcken är under vridning åt höger. Men då bilen sätter fart framåt är agenten framför bilen och hans uppfattning är att bilen accelererar mot honom. Han drar sitt vapen och skjuter. Det skottet är rätt och rimligt.

Senare skott genom sidorutan är inte försvarbara rent objektivt. Kanske förmildrande då de sker i affekt, men har kan vara något för domstol att tycka till om.

Nej, du missar sekvensen innan när han går på långsidan av bilen. Den andra flatan triggar honom. Han håller mobilen med högerhand och byter till vänsterhand för att frigöra högerhanden. Där och då har han bestämt sig för att ta fram pistolen. Sedan tar han tar fram pistolen och skjuter.
Citera
2026-01-14, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
"Hemmagata" sist jag kollar google Maps där flatan fick blyförgiftning är en ALLMÄN väg och där får du inte parkera bilen på tvären eller annat sätt...
Rätt många parkerade bilar på denna väg med tanke på att du påstår att man inte får parkera bilar där.
Citera
2026-01-14, 19:09
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Du sitter ju bara och hittar på.

Vad hittar jag på?

Citat:
Nu har du iallfall lagt till "vad gäller många brott"

Det skrev jag från början också. Det gäller enbart brottslighet som täcks av federal jurisdiktion.

Citat:
men det stämmer ju fortfarande inte att federationens alla myndigheter automatiskt har befogenheter överallt bara för att de är en federal myndighet.

Jo, det gör det. Secret Service kan, t.ex. utreda, spana på och göra insatser mot/gripa falskmyntare i hela USA. FBI kan t.ex. ingå i operationer mot kidnappare (särskilt i de fall där kidnappningen kan antas ha korsat delstatsgränser) i hela USA, o.s.v. o.s.v.

Citat:
Jag är nästan helt säker på att ICE inte har rätt att gripa folk för trafikförseelser, till exempel.

Helt riktigt.

Men, återigen, något jag aldrig heller påstått att de haft befogenhet att göra.
Citera
2026-01-14, 19:09
Medlem
otellos avatar
MAGA-sektens agerande blir bara mer och mer patetiskt. Nu försöker dom påstå att ICE-agenten (han som mördade kvinnan) fick inre blödningar. Herregud.
Citera
2026-01-14, 19:10
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Magoo21
Nej, du missar sekvensen innan när han går på långsidan av bilen. Den andra flatan triggar honom. Han håller mobilen med högerhand och byter till vänsterhand för att frigöra högerhanden. Där och då har han bestämt sig för att ta fram pistolen. Sedan tar han tar fram pistolen och skjuter.

Nu vet vi ju inte om han faktiskt tänker på att vara redo då han frigör högerhanden. Men han borde tänka så, det bör alla poliser göra om det närmar sig skarpt läge. Men han drar inte vapnet innan han är under attack.
Citera
2026-01-14, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Men, återigen, något jag aldrig heller påstått att de haft befogenhet att göra.
Bra, då är vi överens om att ICE vida överstiger sina befogenheter när de maskerade röjer runt i städerna, antar jag.
Citera
2026-01-14, 19:12
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geyto
"Protect America through criminal investigations and enforcing immigration laws to preserve national security and public safety."

https://www.ice.gov/mission

Ska vi ha den sidan som utgångspunkt för vår diskussion?

Nej, vi ska ligga så nära verkligheten som möjligt i det vi diskuterar. Hur verkligheten ser ut vet ingen av oss men att de regelbundet begår brott och att det finns fake-ICE är fakta.
Citera
2026-01-14, 19:14
Medlem
geytos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Nej, vi ska ligga så nära verkligheten som möjligt i det vi diskuterar. Hur verkligheten ser ut vet ingen av oss men att de regelbundet begår brott och att det finns fake-ICE är fakta.

Jag tror vi har olika uppfattning om verkligheten. Jag tror inte vi kommer mötas. Eller ser du någon gemensam nämnare från våra samtal? Alltså så här långt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in