Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Det är inget kontroversiellt, men slutsatsen att agenten upplevde livsfara är kontroversiell, pga att bilen var stillastående och det fanns goda möjligheter för agenten att undvika både livsfara och kroppsskada, vilket utfallet av händelserna visar då han av allt att döma är oskadad och det inte beror på att han avlossat skott.
Man kan hävda både det ena eller det andra med åtminstone rimliga skäl och det är sådana fall som brukar hamna i domstol.
Det som försvårar en straffrättslig prövning är att föraren aktivt förde fordonet i körläge och tillförde gas på ett sätt som medförde att hjulen började spinna i riktning mot agenten. Det kan här noteras att hjulens exakta riktning i sig saknar självständig betydelse, eftersom agenten sannolikt inte haft möjlighet att uppfatta detta i situationen.
Avgörande för den rättsliga bedömningen är i stället om agenten, utifrån sitt perspektiv i stunden, hade anledning att uppfatta ett omedelbart hot när fordonet, placerat rakt framför honom, plötsligt varvade motorn och började röra sig framåt med spinnande hjul.
Jag menar bestämt att bedömningen framstår som kontroversiell, inte minst med hänsyn till de känslomässiga reaktioner och den förekomst av felaktiga uppgifter och påståenden som saknar rättslig relevans men i flera avseenden präglar delar av debatten. Min redogörelse avser uteslutande vad lagen föreskriver i det aktuella fallet, något jag tidigare påpekat.