2026-01-14, 17:38
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDough
Nej! I tidigare inlägg antyds att du skulle ha någon insyn i praktiskt polisarbete.

Att ställa sig framför bilen var en del av hans tjänsteutövning, en plikt. Sånt här är grundläggande annars kommer du (och ni andra jävla tomtar) aldrig att förstå situationen som uppstod. Det var inte han som behövde flytta sig, det var flatan som behövde göra som hon blev tillsagd.
Nej, det finns inga poliser/agents som ställer sig framför några bilar eftersom det är en ökad risk, det är att arbeta mot sin utbildning. Hans utbildning säger dessutom att han ska hoppa ur vägen om det kommer en bil, och att han inte ska skjuta in i bilar pga skaderisken. Men du kanske antyder att just denna ICE var outbildad. Jag antyder att han inte var lämplig som agent.
Citera
2026-01-14, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Tre snabba skott mot huvudet. Det får väl ändå anses vara en ren avrättning.

Skulle det vara mindre avrättning om han hade skjutit dessa skott i långsamt tempo med eftertanke?

Nåja, hon lär inte återfalla i brott efter det här.
Citera
2026-01-14, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDough
Nej! I tidigare inlägg antyds att du skulle ha någon insyn i praktiskt polisarbete. Det är fel.

Att ställa sig framför bilen var en del av hans tjänsteutövning, en plikt. Sånt här är grundläggande annars kommer du (och ni andra jävla tomtar) aldrig att förstå situationen som uppstod. Det var inte han som behövde flytta sig, det var flatan som behövde göra som hon blev tillsagd.

Nej.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är inget kontroversiellt, men slutsatsen att agenten upplevde livsfara är kontroversiell, pga att bilen var stillastående och det fanns goda möjligheter för agenten att undvika både livsfara och kroppsskada, vilket utfallet av händelserna visar då han av allt att döma är oskadad och det inte beror på att han avlossat skott.

Man kan hävda både det ena eller det andra med åtminstone rimliga skäl och det är sådana fall som brukar hamna i domstol.
Det som försvårar en straffrättslig prövning är att föraren aktivt förde fordonet i körläge och tillförde gas på ett sätt som medförde att hjulen började spinna i riktning mot agenten. Det kan här noteras att hjulens exakta riktning i sig saknar självständig betydelse, eftersom agenten sannolikt inte haft möjlighet att uppfatta detta i situationen. Avgörande för den rättsliga bedömningen är i stället om agenten, utifrån sitt perspektiv i stunden, hade anledning att uppfatta ett omedelbart hot när fordonet, placerat rakt framför honom, plötsligt varvade motorn och började röra sig framåt med spinnande hjul.

Jag menar bestämt att bedömningen framstår som kontroversiell, inte minst med hänsyn till de känslomässiga reaktioner och den förekomst av felaktiga uppgifter och påståenden som saknar rättslig relevans men i flera avseenden präglar delar av debatten. Min redogörelse avser uteslutande vad lagen föreskriver i det aktuella fallet, något jag tidigare påpekat.
Citera
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Skulle det vara mindre avrättning om han hade skjutit dessa skott i långsamt tempo med eftertanke?

Nåja, hon lär inte återfalla i brott efter det här.
HAN lär inte återfalla i brott efter detta. Tvek om han ens överlever. Han kan faktiskt inte längre umgås med några människor. Möjligen kan du och han ha några zoom-möten där ni diskuterar skjut-strategier och vapen.
Citera
2026-01-14, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Det är definitivt rimligt i relation till mänsklig reaktionsförmåga för en normalbegåvad och nykter människa (den standard som gäller, plus faktisk bedömning av ålder) att ta beslut på en tiondels sekund. Däremot spelar detta ingen roll om redan det första skottet var dödande, och det spelar inte heller någon roll om GM kan spela på det utrymme som ges för stress och rädsla.

Kort sagt så får du egentligen inte vara slö eller trög. Däremot ges förståelse för att du inte kan ta in hela bilden i ögonblicket då du skjuter.
Du kanske borde testa att skjuta grovkalibrig pistol och återkomma efter det.
Citera
2026-01-14, 17:50
Medlem
bl-gr-ns avatar
Amerikansk polis har som regel att en bil som kommer mot en polisman, är ett angrepp med dödligt vapen.
Bilen är det dödliga vapnet.
Polisens regler för dödligt våld mot angripare/hot, skiljer sig inte bara mellan delstater utan också mellan polisdistrikt i samma stad (miljonstäderna).
Om polisen skjutit en hotfull person, så kan de vänta med att gå fram och ge sjukvård tills det är säkert för polismannen att gå fram.
Oftare än vad man tror, så sätter polisen handfängsel på skadade, döende och döda

Om du inte stannar för poliskontroll, så kan du få polisjakt... och ultimat utsättas för PIT/TVI manöver...
Prejas av vägen av polisen... Även om brottet fortkörning
Det dör flera människor vid polisens biljakter och prejningar.
En amerikansk polis kan utan påföljd tömma magasinet på tjänstepistolen om det finns ett hot.

Allt detta p.g.a alla dödade och skadade poliser i USA.
Senast redigerad av bl-gr-n 2026-01-14 kl. 17:55.
Citera
2026-01-14, 17:51
Medlem
Afro-Gregers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Nej, det finns inga poliser/agents som ställer sig framför några bilar eftersom det är en ökad risk, det är att arbeta mot sin utbildning. Hans utbildning säger dessutom att han ska hoppa ur vägen om det kommer en bil, och att han inte ska skjuta in i bilar pga skaderisken. Men du kanske antyder att just denna ICE var outbildad. Jag antyder att han inte var lämplig som agent.

So far so good. Tar du sedan klivet och påstår att han begick dråp/mord?

Jag håller med om att ställa sig framför bilen var dumt ur risksynpunkt men det är inte mer än så och påverkar inte fallet i övrigt. Det är knappast så att kvinnan får rätt att köra över ICE-agenten enbart pga att han är placerad(felaktigt) framför bilen.

Sedan hamnar han framför bilen delvis pga han promenerar runt och delvis för att kvinnan backar och positionerar om bilen. Så att skriva att han ställer sig framför bilen är inte helt korrekt.
Citera
2026-01-14, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatten-Med-Kepsen
Det som försvårar en straffrättslig prövning är att föraren aktivt förde fordonet i körläge och tillförde gas på ett sätt som medförde att hjulen började spinna i riktning mot agenten. Det kan här noteras att hjulens exakta riktning i sig saknar självständig betydelse, eftersom agenten sannolikt inte haft möjlighet att uppfatta detta i situationen. Avgörande för den rättsliga bedömningen är i stället om agenten, utifrån sitt perspektiv i stunden, hade anledning att uppfatta ett omedelbart hot när fordonet, placerat rakt framför honom, plötsligt varvade motorn och började röra sig framåt med spinnande hjul.

Jag menar bestämt att bedömningen framstår som kontroversiell, inte minst med hänsyn till de känslomässiga reaktioner och den förekomst av felaktiga uppgifter och påståenden som saknar rättslig relevans men i flera avseenden präglar delar av debatten. Min redogörelse avser uteslutande vad lagen föreskriver i det aktuella fallet, något jag tidigare påpekat.
Här är en mycket bra genomgång om vad som skedde: https://www.youtube.com/watch?v=rTrMBI5fvfA
Citera
2026-01-14, 17:56
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afro-Greger
So far so good. Tar du sedan klivet och påstår att han begick dråp/mord?

Jag håller med om att ställa sig framför bilen var dumt ur risksynpunkt men det är inte mer än så och påverkar inte fallet i övrigt. Det är knappast så att kvinnan får rätt att köra över ICE-agenten enbart pga att han är placerad(felaktigt) framför bilen.

Sedan hamnar han framför bilen delvis pga han promenerar runt och delvis för att kvinnan backar och positionerar om bilen. Så att skriva att han ställer sig framför bilen är inte helt korrekt.
Det finns väl ingen i tråden som vill att han ska fällas för mord. Han ska fällas för tjänstefel, att han hade ansvaret för dödsskottet.

Det är tydligen väldigt ovanligt att USA-polis döms för mord. Men Floyds polis blev dömd för mord. Även det i Minneapolis.
https://edition.cnn.com/2021/04/20/us/police-convicted-murder-rare-chauvin/
Citera
2026-01-14, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afro-Greger
Nu körde hon ju inte över honom heller.

Du har säkert körkort, vad händer med hjulen när de tappar fäste?

Nån som vet?
Citera
2026-01-14, 17:58
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatten-Med-Kepsen

Nej, den innehåller också förutsägelser om hur sakmaterian kommer att bedömas, något som skiljer sig från fall till fall beroende på fakta i målet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in