2026-01-14, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seabeer
Har letat överallt, tror det är stängda dörren med största sannolikhet.

Misstänker också det, men man vet aldrig när JD Vance och gänget hoppar in
Citera
2026-01-14, 16:02
Medlem
Intressant att Trump skickar sin attackhund JD Vance till mötet. Samma Vance som vill kasta Ukraina under bussen, förhandla med Iran och hävdar att Europas verkliga fiende är vi själva.

Att den dåren ska hålla i Grönlandsfrågan säger väl en hel del om vad som väntar..
Senast redigerad av Chillgren 2026-01-14 kl. 16:07.
Citera
2026-01-14, 16:07
Medlem
Jag kommer ihåg en bok jag såg på bibblan för riktigt länge sen, med titeln: "Det gaelder GRØNLAND" - den skulle man ha haft nu. Bra slogan för ett plakat.
Citera
2026-01-14, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Nja, det finns inte en chans i helvetet att någon tidigare president i modern tid skulle få för sig att invadera territorium tillhörandes en allierad. Vidare strider det mot internationell rätt. Därav upprördheten.

Vänta lite nu, har du läst dom dokument som Sverige ”tackade ja till” när vi gick med i Nato? Om du gör det, förstår du också att vi inte är en allierad med US, vi är deras undersåte. Att tro att US bryr sig om någon annan än sig själv är skrattretande. När du sedan lägger till att vi knappt har någon militär förstår du kanske vilket underläge vi har.

Naiviteten är skrämmande
Citera
2026-01-14, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arcane
Nu är det ju stor skillnad i att hota och attackera länder som man betraktar som sina fiender och att göra samma sak mot en nära allierad. Det är även en stor skillnad mellan att använda militära medel för att åstadkomma regim-skiften och att bedriva erövringskrig i avsikt att införliva andra länders territorium i det egna landet.

Så oavsett vad man tycker om USA:s agerande tidigare så handlar det här om ett paradigm-skifte i USA utrikespolitik och är inte ”business as usual”.

Du måste ha sovit under en sten senaste åren, om du inte sett detta komma. Pax Americana är på sista versen och dom kommer göra allt för att fortsätta vara en ledande världs makt.

Detta säger väl snarare om hur svaga vi i Europa är…
Citera
2026-01-14, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av casparaidis123
Vänta lite nu, har du läst dom dokument som Sverige ”tackade ja till” när vi gick med i Nato? Om du gör det, förstår du också att vi inte är en allierad med US, vi är deras undersåte. Att tro att US bryr sig om någon annan än sig själv är skrattretande. När du sedan lägger till att vi knappt har någon militär förstår du kanske vilket underläge vi har.

Naiviteten är skrämmande

Internationell rätt gäller alltså bara när det handlar om Grönland? Vart va du alla år när dom invandarade arab länderna för oljan ?
Citera
2026-01-14, 16:17
Medlem
Weitzmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Så där brukar mätningar i USA se ut - något tusental tillfrågade, som borde representera drygt 340 miljoner. Här är en annan undersökning med ett ännu färre antal deltagare, men likartat resultat.
Kolla den fetade meningen. En stor del av de tillfrågade visste inte ens om att deras ledare hade sådan aptit på mer land.

Just one in five Americans support Trump's efforts to acquire Greenland, Reuters/Ipsos poll finds
https://www.reuters.com/world/europe/just-one-five-americans-support-trumps-efforts-acquire-greenland-reutersipsos-2026-01-14/
Just 17% of Americans approve of President Donald Trump's efforts to acquire Greenland, and substantial majorities of Democrats and Republicans oppose using military force to annex the island, a Reuters/Ipsos poll found.
/---/
Some 47% of respondents to the Reuters/Ipsos poll disapproved of U.S. efforts to acquire Greenland, while 35% said they were unsure.

About one in five respondents in the poll said they had not heard of the plans to acquire Greenland. The effort has come to the fore as Trump has stepped up efforts to dominate affairs in the Western
Hur många in the land of the freaks skulle kunna peka ut Grönland på en karta?

Låter som ett sundhetstecken bland amerikanerna, I Sverige är det ju fint att kunna peka ut en avlägsen plats och säga "Hit skickar vi flera miljarder per år av våra egna pengar och vi vet inte hur de används".
Citera
2026-01-14, 16:20
Medlem
Weitzmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Intressant att Trump skickar sin attackhund JD Vance till mötet. Samma Vance som vill kasta Ukraina under bussen, förhandla med Iran och hävdar att Europas verkliga fiende är vi själva.

Att den dåren ska hålla i Grönlandsfrågan säger väl en hel del om vad som väntar..

JD Vance har ju rätt. I hans tal under säkerhetskonferensen i München talade han sanning, och det togs inte väl emot.
Citera
2026-01-14, 16:25
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kralnor
Det förvånar mig att alternativa lösningar inte kommit på tal. Exempelvis att danskarna skulle sälja en mindre del av Grönland till USA, tillräckligt territorium för att kunna etablera Golden Dome på lämplig geografisk plats.

(Inte för att något av det Trump håller på med är det minsta rimligt, vill jag framhålla med eftertryck. Men trodde ändå jänkarna skulle lägga fram den typen av förslag)
Det har inte kommit på tal eftersom säkerhetsaspekten naturligtvis bara är ett svepskäl. USA skulle aldrig gå med på det oavsett hur logisk och rationell en sådan deal skulle vara.
Citera
2026-01-14, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weitzmann
JD Vance har ju rätt. I hans tal under säkerhetskonferensen i München talade han sanning, och det togs inte väl emot.
Vance och Trump har noll rätt att sätta sig på sina höga hästar moraliskt sett emot Europa (därmed inte sagt att jag skulle hylla vår europeiska politiker-elit,. det gör jag inte).

Vances tal i München i stort sett bara inskränkt,. och hans snack om "att skydda ytrrandefriheten" handlade i praktiken mest om att skydda Elon Musk, Fox News och diverse amerikanska megafoner.
Senast redigerad av HepCat-X 2026-01-14 kl. 16:33.
Citera
2026-01-14, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weitzmann
Han har rätt till viss del. Europa har i hög grad förstört sig självt genom medvetna politiska val. Det är ett faktum. Men i jämförelse med Ryssland, som är där fokus bör ligga och som hela konferensen faktiskt handlade om, rör det sig om ett internt självskadebeteende snarare än ett primärt säkerhetshot. Europa försvagas inifrån. Ryssland hotar, saboterar och våldför sig utifrån. Att USA skiftar fokus och också börjar hota oss (sina egna allierade) bidrar inte till lösningen.
Senast redigerad av Chillgren 2026-01-14 kl. 16:40.
Citera
2026-01-14, 16:38
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag kommer ihåg en bok jag såg på bibblan för riktigt länge sen, med titeln: "Det gaelder GRØNLAND" - den skulle man ha haft nu. Bra slogan för ett plakat.

Och jag kommer ihåg en konsert med Peter, Paul & Mary som jag såg på TV för länge sen. Jag minns att trion framförde en gammal valfångarvisa om en olycksdrabbad fångstfärd till grönländska vatten, med klagorop om hur hemskt Grönland är. Oh, Greenland is a dreadful place, it's a land that's never green ... No more Greenland for you ...
Det torde ha varit PPM:s 25-årskonsert.

https://youtu.be/g0fxMWbAnPE?si=w4HhNHPjGH1yWWUY
https://www.peterpaulandmary.com/music/14-06.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/Greenland_Whale_Fisheries
https://compvid101.blogspot.com/2011/07/when-whale-gets-strike-greenland-whale.html
Senast redigerad av Ördög 2026-01-14 kl. 16:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in