2026-01-14, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Det handlade om att hon är hårt ansatt och för att kunna försvara sig så är det lämpligt med advokat så det blir mer "juridiskt rätt", min tolkning av artikeln.

Hur är hon "hårt ansatt"?

Media har rapporterat om att hon är misstänkt för rattfylla och kokaininnehav, som ledamot i justitieutskottet, riksdagledamot och rådgivare till rikspolischefen. Detta har såklart nyhetsvärde.

Till skillnad från när exempelvis Juholt hade sin flickvän och särbo på besök i sin övernattningslägenhet som han uppbar ersättning för, och hon inte hade betalt sin del av hyran och Juholt inte redogjort till fullo hur många nätter hon spenderat där.

Det var löpsedlar i ett halvår om hans sexsliv, särbons sexliv, Juholts mustacsh, hans lämplighet som människa öht etc etc. Tills han avgick.

Och då applåderade jag. Inte för att han gjort fel. Tekniskt sett hade han det, kanske. Får han inte ha dambesök? Särbon hade egen lägenhet hon uppenbarligen bodde i. Men han hade inte skött det snyggt. Och det måste man om man är högt uppsatt politiker.

Katja sitter i justitieutskottet för ett parti som aspirerar på regeringsmakten och har brott och straff som andra viktigaste fråga.

Hennes knarkvanor har det inte spekulerats i, inte hennes vandel i övrigt heller.
Det har rapporterats om att hon är misstänkt, vilket hon är.

Typiskt SD att grina över detta och ta upp ett fall när en sosse körde lagligt i Danmark, men när hon passerade Öresundsbron var hon strax över dom svenska gränsvärldena. Detta fall är från 2013 och hon AVGICK OMEDELBART.

Även Katja har använt sig av men-sossarna-då-argumentet.

Det är väl det enda försvar hon presterat, såvitt jag förstår. Det och att hon inte är misstänkt för något förstås. Vilket hon är.

Så hennes försvar är men-sossarna-då och en uppenbar lögn.

Snyggt jobbat.
Citera
2026-01-14, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Dagens utspel från åklagaren:

"Åklagaren Anders Jakobsson betonar att polisens snabbtester kan visa fel.

– Jag har varit med om att snabbtester ger indikation på något som sen visar sig vara helt felaktigt, säger han."

https://www.dn.se/sverige/aklagaren-om-utredningen-mot-katja-nyberg-varit-med-om-att-snabbtester-varit-fel/
Verkar vara många varv på detta ärende, nu har hennes advokat blivit "godkänd" så kanske kommer mer uttaladen även från den sidan.
Citera
2026-01-14, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Ja det är faktiskt en ganska så märklig grej.
Varför polisen inte var mer intresserad av var hon kommer ifrån och var hon skulle med tanke på hennes påse i handväskan med det vita pulveret.

Som jag skrev igår så när min polare blev tagen av polisen med innehav av anabola steroider på gymmet så fick han husrannsakan direkt både i bilen och i sin bostad.
Men är det här fallet så har man inte kunna läst någonting alls om husrannsakan hos Fröken Kajsa.

Men jag får väl återgå till mitt gamla mantra att Kajsa gör nog lite som hon själv vill det har varit så i hela hennes uppväxt och förmodligen i hela hennes karriär.

Oklart om det krävs en husrannsakan då jag tror att merparten kokainister har på sig allt kokain de äger för tillfället och köper det de behöver för kvällen eller som bäst för helgen.
Citera
2026-01-14, 16:34
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Var är Katja skriven? Vet vi det?

Hon kanske bara tycker det är avkopplande att köra runt i bilen lite som 'Katharina Blum'?

Jag gissar att åtalet hamnade i Nacka tingsrätt eftersom brottet begicks där?

Ja hon är skriven på sin gamla adress men hon har ändå ersättning av staten för sin bostad i Stockholm någonting som hon har blivit kritiserad för.

Folkbokföringsbrott fick jag faktiskt att det känns lite som också. Det var ju också Sverigedemokraternas grejer och komma fram till det och då stifta den lagen. Det var väl då ytterligare en eller två Sverigedemokrater blev dömda för detta då någon var skriven på en sliten sommarstuga utan vatten någonstans långt iväg och krävde kör ersättning.

Det verkar som att den här Kajsa har lite samma problem med när det gäller just folkbokföringen var de bor och var hon har sin huvudsakliga dygnsvila.
Citera
2026-01-14, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Det handlade om att hon är hårt ansatt och för att kunna försvara sig så är det lämpligt med advokat så det blir mer "juridiskt rätt", min tolkning av artikeln.

Varför ska hon ens bry sig eller bekymra sig om hon hade bikarbonat i påsen? Det är bara att skratta bort det hela och jobba vidare i vetskap om att hon har helt rätt och således inte ens behöver försvara sig.

Försvara sig mot vadå?

(Däremot är jag fortfarande starkt orolig över hur det slutade för råttan. Är den delen av utredningen redan avslutad?)
Citera
2026-01-14, 16:35
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Detta hoppas vi naturligtvis på, då det vore än mer besvärande för SD. Och det skulle inte förvåna mig ett dugg. Rattfylleriet, lögnerna, den egna "detektivbyrån" och bakgrund i ravekommissionen tyder ju inte på en person av någon vidare bra vandel eller omdöme.

Tänk er Katjas memoarer när hennes egen detektivbyrå avslöjar ravepolisen för narkotikabrott?

Vilken plot twist att det är hon själv som är rejvpolisen!

Vad summan SD får betala för att bli av med henne kommer inte att bli offentlig.
Citera
2026-01-14, 16:37
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Du tar inte körkortet på "blotta misstanken". Här vet vi ju att hon har blivit positiv på ett test för narkotika och att hon haft misstänk narkotika på sig. Och det är de grunder vi vet om säkert - polisen kan ju ha ytterligare bevis i form av beteende, berusnings- och påverkanssymptom och så vidare som inte rapporterats i tidningarna.

Så nej, "vem som helst" blir inte av med lappen i väntan på blodprovet. Det krävs mer än att inte ha giltigt resultat från blåsning för att bli av med körkortet i väntan på svar.
Jag har inga problem med att man tar körkortet på plats. Jag kritiserar handläggningstiden. Att det inte ska ta veckor, kanske månader innan du får veta resultatet. Det är inte rimligt
Citera
2026-01-14, 16:39
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Jimmies problem är att det är Katja som beslutar att avsäga sig sin riksdagsplats.

Där behövs det lite "smörjmedel" gissar jag. Ett par miljoner borde räcka då Katja antagligen är girig av normalgraden.

Det som nämnts av Åkesson är väl att hon får kicken från justitieutskottet om hon blir åtalad, inte att hon får sparken från partiet. Åker man dit för lita ladd så ryker kanske körkortet, men man åker ju inte in i fängelse. Kanske inte ens åtal utan endast böter?
Citera
2026-01-14, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Varför ska hon ens bry sig eller bekymra sig om hon hade bikarbonat i påsen? Det är bara att skratta bort det hela och jobba vidare i vetskap om att hon har helt rätt och således inte ens behöver försvara sig.

Försvara sig mot vadå?

(Däremot är jag fortfarande starkt orolig över hur det slutade för råttan. Är den delen av utredningen redan avslutad?)
Från artikeln i Aftonbladet
– Utifrån alla skriverier som har varit så kan jag förstå att domstolen tycker att hon är i behov av en offentlig försvarare, säger överåklagare Anders Jakobsson
Citera
2026-01-14, 16:42
Medlem
Citat:
Katja verkar ganska gränslös så det kostar nog några miljoner från SD för att hon inte ska sitta kvar som politisk vilde.

Frågan är om det behöver kosta något alls. Det är bara drygt ett halvår kvar till valet och egentligen bara således 4 arbetsmånader kvar i Riksdagen. Däremot undrar jag hur det kommer att se ut på valsedeln? Är valsedlarna möjligen redan tryckta?
Citera
2026-01-14, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Han har av svaret att döma redan distanserat sig från henne. Annars skulle han uttala sig mera hovsamt.

Ja, Åkesson behöver ju inte göra så mycket mer än kasta ut henne och fördöma beteendet om hon visar sig vara skyldig. Då är problemet löst och han behöver inte anstränga sig speciellt mycket för att hålla vänsterjournalisterna i schack när de tar upp ämnet stup i kvarten sen.
Citera
2026-01-14, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Jag har inga problem med att man tar körkortet på plats. Jag kritiserar handläggningstiden. Att det inte ska ta veckor, kanske månader innan du får veta resultatet. Det är inte rimligt

Tro det eller ej men rättsmedicinalverket har troligen viktigare och mer brådskande saker på sitt bord än blodprov från misstänkt rattfylla. Vid grova brott finns det troligen tidspress på de allra flesta prover. Och det är ju faktiskt ganska lätt att undvika väntan på ett blodprov: Nämligen genom att blåsa under 0,2, faktiskt vara nykter, och inte köra påverkad av droger. Jag är för att alla ska behandlas med respekt och väl av polisen, men visst ansvar måste man faktiskt ta själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in