2026-01-14, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Nja. Vi är alla kringskurna av diverse lagar, regler och sociala normer. Ingen är någonsin 100% fri. Frågan är huruvida personliga friheter och rättigheter är lika omfattande i olika länder.
Precis.

Till exempel kan man ifrågasätta friheten när en federation kör över sina staters egna beslutsrätt, skickar dit beväpnade maktutövare staten inte har bett om, har ihjäl invånare i staten och sen förvägrar staten att delta i utredningen, utan man utreder sig själv.
Citera
2026-01-14, 15:39
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Du är väldigt tydlig i inlägget ovan at tUSA blir ett dåligt land om man inte får bråka med polisen, varför tycker att det blir dåligt om man inte får göra det?
Ditt 400e inlägg i tråden.

Jag får inte diskutera OT men vad säger du om filmen som visar att ICE-man inte blev påkörd utan själv steg in mot bilen för att kunna sikta och skjuta bredbent i Goods ansikte?
Citera
2026-01-14, 15:41
Medlem
Afro-Gregers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Det finns ingen tidsrymd, utan frågan är vad han kan uppfatta när han tar varje skott. Är du inte trög, full, eller har andra mentala svårigheter bör du kunna hindra dig själv till och med på bråkdelen av en sekund. Det finns visst svängrum för stress och rädsla men mig veterligen uttrycks detta svängrum inte i ett antal sekunder eller tiondels sekunder.

Agree to disagree. Får se hur det resoneras kring detta i eventuell rättegång som troligen inte ens kommer bli av. Har sett olika jurister resonera olika kring detta. Två stycken diskuterade likt du om att skott 1 skall bedömas enligt vissa kriterier och skott 2 och 3 kring andra mm. Jag var av liknande uppfattning första gången man ser filmen men sen måste man också börja analysera vad som är rimligt i relation till mänsklig reaktionsförmåga.
Citera
2026-01-14, 15:43
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatten-Med-Kepsen
Som jag tidigare påpekat är bevisläget minst sagt bekymmersamt, av flera skäl. Utgångspunkten är att en fällande dom förutsätter att skuld är styrkt bortom rimligt tvivel (beyond reasonable doubt). Det beviskravet gäller fullt ut även i mål som avser polisers eller federala agenters användning av våld.

Den rättsliga bedömningen av våldets tillåtlighet tar sin utgångspunkt i vad agenten rimligen uppfattade i situationen, inte i vad som i efterhand kan konstateras ha varit fallet. Prövningen kommer därför fokusera på agentens objektivt rimliga uppfattning vid tidpunkten för ingripandet.

En särskilt betydelsefull och bekymmersam omständighet i sammanhanget är att föraren gasade och accelererade fordonet framåt med agenten placerad på mycket nära avstånd framför bilen. För att nå en fällande dom måste åklagaren därmed motbevisa antingen att agenten faktiskt uppfattade situationen som livshotande eller att denna uppfattning var objektivt orimlig.

Den avgörande svårigheten ligger i att så länge det finns ett rimligt tolkningsutrymme till agentens fördel uppstår rimligt tvivel, vilket omöjliggör en fällande dom. Rimligt tvivel aktualiseras exempelvis när ett fordon accelererar på mycket nära håll och agenten befinner sig i fordonets färdväg. Även om det i efterhand kan hävdas att föraren saknade uppsåt att skada eller att hastigheten varit begränsad, är det inte avgörande. Det är tillräckligt att agenten rimligen kunde uppfatta situationen som livshotande. Jag får återigen påminna om att föraren rusade motorn, spann hjulen och körde framåt.

Man bör notera att när rättsregeln bygger på en bedömning av rimlig uppfattning i stunden höjs tröskeln för åtal avsevärt. Även om det i teorin är möjligt att nå upp till beviskravet i sådana fall, är det i praktiken mycket svårt. I situationer av detta slag leder detta ofta till att åtal inte väcks.

Mot denna bakgrund framstår det som osannolikt att åtal kommer att väckas i det aktuella fallet. Skulle så ändå ske bedöms förutsättningarna för en fällande dom som mycket begränsade.

Jag är fullt medveten om att min bedömning kan uppfattas som kontroversiell, men den grundas uteslutande på de rättsliga kriterier som styr möjligheten till åtal och straffrättsligt ansvar enligt amerikansk lag.
Jag vill egentligen inte punktera ett bra inlägg, men du ignorerar basala fakta som att det sköts TRE skott varav två FRÅN SIDAN in i en bil med en person som han vet är obeväpnad och med maximalt rattutslag FRÅN honom. Det går aldrig att motivera de två skotten med att han känner sig hotad.

Tillkommer sedan alla regelbrott som privat filmning, att han gav bort filmen till ett TV-bolag, att han inte verkar utföra något vettigt arbete, att han själv ställer sig framför bilen, att han avslöjar sitt känsloläge med Fucking bitch.

Dessutom glömmer du bort att t.ex Floydpolisen fick 22 år i fängelse trots att hans insats inte är i närheten så illa som Ross. Men det politiska klimatet krävde 22 år. Det här är mycket värre.
Senast redigerad av Paris24 2026-01-14 kl. 15:50.
Citera
2026-01-14, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatten-Med-Kepsen
Som jag tidigare påpekat är bevisläget minst sagt bekymmersamt, av flera skäl. Utgångspunkten är att en fällande dom förutsätter att skuld är styrkt bortom rimligt tvivel (beyond reasonable doubt). Det beviskravet gäller fullt ut även i mål som avser polisers eller federala agenters användning av våld.

Den rättsliga bedömningen av våldets tillåtlighet tar sin utgångspunkt i vad agenten rimligen uppfattade i situationen, inte i vad som i efterhand kan konstateras ha varit fallet. Prövningen kommer därför fokusera på agentens objektivt rimliga uppfattning vid tidpunkten för ingripandet.

En särskilt betydelsefull och bekymmersam omständighet i sammanhanget är att föraren gasade och accelererade fordonet framåt med agenten placerad på mycket nära avstånd framför bilen. För att nå en fällande dom måste åklagaren därmed motbevisa antingen att agenten faktiskt uppfattade situationen som livshotande eller att denna uppfattning var objektivt orimlig.

Den avgörande svårigheten ligger i att så länge det finns ett rimligt tolkningsutrymme till agentens fördel uppstår rimligt tvivel, vilket omöjliggör en fällande dom. Rimligt tvivel aktualiseras exempelvis när ett fordon accelererar på mycket nära håll och agenten befinner sig i fordonets färdväg. Även om det i efterhand kan hävdas att föraren saknade uppsåt att skada eller att hastigheten varit begränsad, är det inte avgörande. Det är tillräckligt att agenten rimligen kunde uppfatta situationen som livshotande. Jag får återigen påminna om att föraren rusade motorn, spann hjulen och körde framåt.

Man bör notera att när rättsregeln bygger på en bedömning av rimlig uppfattning i stunden höjs tröskeln för åtal avsevärt. Även om det i teorin är möjligt att nå upp till beviskravet i sådana fall, är det i praktiken mycket svårt. I situationer av detta slag leder detta ofta till att åtal inte väcks.

Mot denna bakgrund framstår det som osannolikt att åtal kommer att väckas i det aktuella fallet. Skulle så ändå ske bedöms förutsättningarna för en fällande dom som mycket begränsade.

Jag är fullt medveten om att min bedömning kan uppfattas som kontroversiell, men den grundas uteslutande på de rättsliga kriterier som styr möjligheten till åtal och straffrättsligt ansvar enligt amerikansk lag.

Bra inlägg! Jag tror mer på mord än självförsvar i denna händelse, men rent rättsligt finns det betydande hinder för åtal eller fällning av det vi vet idag.
Citera
2026-01-14, 15:44
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det är ju så korkad att jiddra med polisen, eller i det här fallet tungt beväpnade ICE agenter. Som JD Vance sa om ni inte gillar vår immigrationspolitik så rösta för en annan politik i valet istället för att provocera polisen som bara gör sitt jobb.

Och det är så sant. ICE agenterna är bara utskickade att göra sitt jobb och det är så vansinnigt puckat det som pågår nu när flera filmar och provocerar agenterna. Vad spelar det för roll om folk trakasserar de och skriker Go Home! Tror folk att de kommer att åka iväg då? Mest troligt kommer de att provocera fram en ny urspårad situation där nån blir skjuten eller överkörd.

Nej, det är inte sant att agenterna bara gör sitt jobb. Detta upprepas ständigt av folk som uppenbarligen inte vet vad de sysslar med och inte förstår varför folk är förbannade på ICE. Varför tar man med sig en gripen kvinna in på en bajamaja när kollegan sitter utanför i bilen? För att hon ska kissa och man ska vakta så hon inte flyr genom en tunnel under marken? Bara för att ta ett exempel. Det finns mängder.
Citera
2026-01-14, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afro-Greger
Agree to disagree. Får se hur det resoneras kring detta i eventuell rättegång som troligen inte ens kommer bli av. Har sett olika jurister resonera olika kring detta. Två stycken diskuterade likt du om att skott 1 skall bedömas enligt vissa kriterier och skott 2 och 3 kring andra mm. Jag var av liknande uppfattning första gången man ser filmen men sen måste man också börja analysera vad som är rimligt i relation till mänsklig reaktionsförmåga.

Det är definitivt rimligt i relation till mänsklig reaktionsförmåga för en normalbegåvad och nykter människa (den standard som gäller, plus faktisk bedömning av ålder) att ta beslut på en tiondels sekund. Däremot spelar detta ingen roll om redan det första skottet var dödande, och det spelar inte heller någon roll om GM kan spela på det utrymme som ges för stress och rädsla.

Kort sagt så får du egentligen inte vara slö eller trög. Däremot ges förståelse för att du inte kan ta in hela bilden i ögonblicket då du skjuter.
Citera
2026-01-14, 15:50
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det var ingen polisman - ICE har inte alls samma maktbefogenheter som ordningsmakten.

Jo, ICE agenter sorterar som federal polis, liknande tex U.S. Marshals. De har befogenhet att göra polisiära ingripanden.

Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Nej, det är inte sant att agenterna bara gör sitt jobb. Detta upprepas ständigt av folk som uppenbarligen inte vet vad de sysslar med och inte förstår varför folk är förbannade på ICE. Varför tar man med sig en gripen kvinna in på en bajamaja när kollegan sitter utanför i bilen? För att hon ska kissa och man ska vakta så hon inte flyr genom en tunnel under marken? Bara för att ta ett exempel. Det finns mängder.

Vänsterdårarna som förordar laglöshet och oreglerad invandring är alltid förbannade på polismakten. De ville t.om. avskaffa hela amerikanska polisväsendena för att en crackneger dog vid ett ingripande.
Senast redigerad av MrMario 2026-01-14 kl. 15:54.
Citera
2026-01-14, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag vill egentligen inte punktera ett bra inlägg, men du ignorerar basala fakta som att det sköts TRE skott varav två FRÅN SIDAN in i en bil med en person som han vet är obeväpnad och med maximalt rattutslag FRÅN honom. Det går aldrig att motivera de två skotten med att han känner sig hotad.

Tillkommer sedan alla regelbrott som privat filmning, att han gav bort filmen till ett TV-bolag, att han inte verkar utföra något vettigt arbete, att han själv ställer sig framför bilen, att han avslöjar sitt känsloläge med Fucking bitch.

Dessutom glömmer du bort att t.ex Floydpolisen fick 22 år i fängelse trots att hans insats inte är i närheten så illa som Ross. Men det politiska klimatet krävde 22 år. Det här är mycket värre.

Fast polisen mordet på Floyd var ju långt mycket lättare att bevisa, eftersom det helt saknades grund för nödvärn.
Citera
2026-01-14, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Jo, Ice agenter sorterar som federal polis, liknande tex U.S. Marshalls. De har befogenhet att göra polisiära ingripanden.

Det hade han nästan kunnat gissa själv kan man tycka när de bär kläder som det står police på.

De är inte så smarta de där vänsterblivna.
Citera
2026-01-14, 15:56
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Fast polisen mordet på Floyd var ju långt mycket lättare att bevisa, eftersom det helt saknades grund för nödvärn.
Nu minns jag inte det fallet i detalj men inte hade det med Nödvärn att göra? Floyd var ju galen av droger och rabblade och slogs i 30 minuter innan han drogs ner på marken. Och därefter måste han hållas där för att inte orsaka skada. Men polisen borde ha kollat att han andades.
Citera
2026-01-14, 15:59
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Vänsterdårarna som förordar laglöshet och oreglerad invandring är alltid förbannade på polismakten. De ville t.om. avskaffa hela amerikanska polisväsendena för att en crackneger dog vid ett ingripande.

Vad menar du? Jag tog ett exempel på en uppenbar våldtäkt av ICE och du svarar med prat om "vänsterdårar".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in