2025-12-21, 16:47
Medlem
1FFs avatar
Att göra och återställa återställningspunkter i Windows är lite omständligt, vilket är synd, då det kan hantera många problem borde det ha gjorts lätt att göra. I min signatur nederst så finns ett sätt att förenkla den proceduren men som ändå saknar en del som vore önskvärt för enkel hantering av denna egenskap.

Följande program som jag fann på nätet för en tid sedan har vad som behövs, och lite till: https://www.pcassistsoftware.co.uk/free.html#ShadowCopyExplorer

Utförligare info om programmet: https://www.softpedia.com/get/System/Back-Up-and-Recovery/Shadow-Copy-Explorer.shtml

Jag har använt det nu i några veckor och det har fungerat helt klanderfritt. Enkelheten i att göra punkter och att återställa dem samt övrig hantering av denna Windows-egenskap, är precis så smidig som man kan önska. Som en bonus har detta lysande lilla program egenskapen att kunna Montera en punkt som en avbild i Utforskaren i vilken man kan hämta ut data ur. Så tidigare raderade objekt, som finns i punkten, kan hämtas ut ur den. Lysande! En egenskap jag aldrig sett förut i liknande program, men som givetvis är oerhört smidig.

Helt gratis är det också.
Senast redigerad av 1FF 2025-12-21 kl. 17:45.
Citera
2026-01-13, 08:01
Medlem
Å andra sidan verkar det inte funka på Windows 11. Citat från dom "Restore points or Shadow Copies/Previous Versions on Windows Vista, 7, 8, 10, Server 2008 +"
Citera
2026-01-13, 11:13
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevePlasma
Å andra sidan verkar det inte funka på Windows 11. Citat från dom "Restore points or Shadow Copies/Previous Versions on Windows Vista, 7, 8, 10, Server 2008 +"

Det är en miss. Jag ska kontakta honom.

Jag kör det på W11 med felfri funktion.
Citera
2026-01-13, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Det är en miss. Jag ska kontakta honom.

Jag kör det på W11 med felfri funktion.
Honom? Det är alltså en person du känner, som tillhandahåller programmet. Världen är liten ibland. Ja jag kanske ska testa.
Citera
2026-01-13, 11:37
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Honom? Det är alltså en person du känner, som tillhandahåller programmet. Världen är liten ibland. Ja jag kanske ska testa.

Jag har haft kontakt med skaparen tidigare så jag vet att det är en han.
Citera
2026-01-13, 15:59
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Nu står även W11 med på sidan.
Citera
2026-01-13, 22:39
Medlem
che3s avatar
Jag tog hem shadow men det funkade inte bra när jag klickade på "lista" för att få fram de befintliga återställningspunkter så fick jag ett felmedelande så för min del så åkte det i papperskorgen direkt
Det andra programmet fungerade dock men jag tyckte inte det gav något mervärde så då åkte i korgen också.
Citera
2026-01-14, 06:31
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av che3
Jag tog hem shadow men det funkade inte bra när jag klickade på "lista" för att få fram de befintliga återställningspunkter så fick jag ett felmedelande så för min del så åkte det i papperskorgen direkt
Det andra programmet fungerade dock men jag tyckte inte det gav något mervärde så då åkte i korgen också.

Kontakta utvecklaren om det, inte bara för din skull utan också för andras. Om det nu inte var ett fel orsakat av din dator. Kör en sfc-koll.

Eller så saknas Visual C++ 2019 redistributables på din dator.

Vilket "andra" program?
Senast redigerad av 1FF 2026-01-14 kl. 06:41.
Citera
2026-01-14, 10:29
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Att göra och återställa återställningspunkter i Windows är lite omständligt, vilket är synd, då det kan hantera många problem borde det ha gjorts lätt att göra.

Vänligen förklara "lite omständligt"!

Vad jag sett är att man söker efter "återställningspunkt" och startar Windows inbyggda funktion, sedan följer man det som anges på skärmen.
Särskilt omständligt är det ju inte!

Så varför göra reklam för ännu ett totalt onödigt program?
Varför fylla hårddisken med onödiga program som dessutom kan föra med sig osäkerheter och smittor, speciellt som det är helt onödigt program då Windows inbyggda funktion är helt ok.
Citera
2026-01-14, 13:38
Medlem
che3s avatar
Citat:
Kontakta utvecklaren om det, inte bara för din skull utan också för andras. Om det nu inte var ett fel orsakat av din dator. Kör en sfc-koll.

Eller så saknas Visual C++ 2019 redistributables på din dator.

Vilket "andra" program?
Jag lägger ner då jag ser att jag inte har något särskilt behov av dessa två program.
Citera
2026-01-14, 13:52
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av che3
Jag lägger ner då jag ser att jag inte har något särskilt behov av dessa två program.

Ok.

Men det var bara 1.
Citera
2026-01-14, 15:15
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ok.

Men det var bara 1.
Vad jag såg så länkade du till två liknande program, jag tog hem dem bägge
för att sedan upptäcka att det var inget för mig
https://www.softpedia.com/get/System/Back-Up-and-Recovery/Shadow-Copy-Explorer.shtml
https://www.pcassistsoftware.co.uk/free.html#ShadowCopyExplorer
Senast redigerad av che3 2026-01-14 kl. 15:17.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in