2026-01-13, 15:03
Medlem
Jag och min son på 8 år är sugna på att börja fiska tillsammans. Vilka typer av utrustning passar bäst för nybörjare, särskilt när man fiskar med barn? Tar gärna emot all tips om saker som är bra att tänka på för att få en positiv start
Citera
2026-01-14, 10:25
Medlem
RondellKonsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlJohanSvamp1986
Jag och min son på 8 år är sugna på att börja fiska tillsammans. Vilka typer av utrustning passar bäst för nybörjare, särskilt när man fiskar med barn? Tar gärna emot all tips om saker som är bra att tänka på för att få en positiv start

hej vad för typ av fiske är det ni tänker er? t.e.x Gädda, aborre
Citera
2026-01-14, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RondellKonst
hej vad för typ av fiske är det ni tänker er? t.e.x Gädda, aborre

Vi har inga direkta preferenser ännu, utan är öppna för förslag. Tanken är att börja nu till våren. Osäker på vilka fiskar som blir tillgängliga. Finns det någon typ av fiske som brukar vara extra lätt och rolig att komma igång med då, särskilt tillsammans med barn? Återkommer till att det bör vara någon utrustning som är extra tålig eller då barnvänlig. Området vi ska till är sötvatten!
Citera
2026-01-14, 13:01
Medlem
RondellKonsts avatar
Citat:
Vi har inga direkta preferenser ännu, utan är öppna för förslag. Tanken är att börja nu till våren. Osäker på vilka fiskar som blir tillgängliga. Finns det någon typ av fiske som brukar vara extra lätt och rolig att komma igång med då, särskilt tillsammans med barn? Återkommer till att det bör vara någon utrustning som är extra tålig eller då barnvänlig. Området vi ska till är sötvatten!

Mete funkar iprincip alltid med mask eller bröd
Citera
2026-01-14, 13:01
Medlem
RondellKonsts avatar
Och är ganska billigt att köpa
Citera
2026-01-14, 15:44
Medlem
Citat:

Vill du få mycket napp vilket brukar vara uppskattat för speciellt barn är enkelt mete funka fin fint. Feta röda mask är oslagbart för abborre och allehanda mindre fisk. Börja där. Jag utgår ifrån att ni ska fiska från land i sjö?

Gå inte på fiskelobbyns(företagens) skitsnack om att du måste ha något superspö för 5000:- + en superduperrulle för 5000:- för att fiska.

Ett spö+rulle i klassen 300-500:- till dig och grabben räcker gott och väl om ni är nybörjare.
Gillar ni det ja då kan man börja uppgradera sin utrustning.
Citera
2026-01-16, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meyor
Vill du få mycket napp vilket brukar vara uppskattat för speciellt barn är enkelt mete funka fin fint. Feta röda mask är oslagbart för abborre och allehanda mindre fisk. Börja där. Jag utgår ifrån att ni ska fiska från land i sjö?

Gå inte på fiskelobbyns(företagens) skitsnack om att du måste ha något superspö för 5000:- + en superduperrulle för 5000:- för att fiska.

Ett spö+rulle i klassen 300-500:- till dig och grabben räcker gott och väl om ni är nybörjare.
Gillar ni det ja då kan man börja uppgradera sin utrustning.

Tack för ett bra och vettigt svar!
Ja, tanken är att fiska från land i sjö, och fokus är mest att grabben ska få napp och tycka det är kul. Enkelt mete låter helt rätt att börja med, och mask fixar vi

Skönt också att höra att man inte behöver lägga en förmögenhet på utrustning direkt. Vi kör på något enklare till att börja med och ser hur intresset håller i sig. Tack för tipsen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in