Citat:
Ursprungligen postat av
pOXE
Ratsit har lagt tillbaka de som har tagit bort sig. Ni får kolla om ni är tillbaka på ratsit och ta bort er här.
https://www.ratsit.se/tabort
Tack för heads up. Jävlar vad less jag blir på dessa system, tog en hel vecka att rensa bort igen. Att ta bort sig från Ratsit gick ju på en sekund, men sen visade sig Google ha krånglat till borttagningsfunktionen rejält.
Först gick jag in i sökresultatet med mina uppgifter och bad dem ta bort pga inaktuell information, precis likt jag gjort tidigare. Men nu har de lagt till ett steg där man ska skriva ett ord som finns i "snippet", dvs brödtexten under rubriken i sökresultatet. Jag lade då in mitt namn som ju var en av sakerna som stod i snippet. Några timmar senare godkändes begäran och sökresultatet försvann. MEN! Plötsligt dök en ny sökträff upp i Google där det stod ungefär "Kolla lön: [Förnamn, Efternamn, Ålder, Hemort]", som alltså inte syntes dessförinnan Förvisso syntes inte min gatuadress där, men ändå.
Jag kollade upp varför denna sökträff plötsligt dök upp efter att jag tagit bort den gamla sökträffen och som jag förstår det har Google cashad info från tidigare crawlningar de inte publicerar, men när de tar bort en sökträff (likt jag gjorde i första ledet), så kan algoritmen leta upp en ny sökträff, från tidigare indexerad info kopplad till samma länk, och då publicera den istället.
Sagt och gjort, jag gjorde en ny begäran via sökträffen om att ta bort pga inaktuell information, men här uppstod problemet. När den bad mig skriva ett ord från snippet igen så gick inte det eftersom snippet nu helt saknades i sökträffen. Allt som fanns var ju en rubrik ("Kolla lön: [Förnamn, Efternamn, Ålder, Hemort]"). Jag testade att lägga in ett namn ur rubriken istället och skickade iväg begäran. Några timmar senare godkändes begäran, men sökträffen låg ändå kvar. Därmed går det alltså inte längre att ta bort en sökträff denna väg om snippet saknas.
Då gjorde jag det enda som återstår och skickade en ny begäran till Google, men då med hänvisning till GDPR. Det tog en vecka men detta godkändes till slut, så nu är länken helt borta från sök. Rätt jävla tröttsamt, men det löste sig iaf.