2026-01-13, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hawk.Tuah
Lägger upplysning.se tillbaka uppgifter? Var borta men nu är jag med där igen...

Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Hur går det för er andra på upplysning.se? Jag är inte borttagen trots flera försök.

Jag och några jag känner lyckades genom att kontakta gubben direkt via epost, men det var inte lätt. Man måste i princip tjata och övertala honom.
Citera
2026-01-14, 01:28
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pOXE
Ratsit har lagt tillbaka de som har tagit bort sig. Ni får kolla om ni är tillbaka på ratsit och ta bort er här.

https://www.ratsit.se/tabort
Jag har tagit bort mig från Ratsit och är också tillbaka. Visserligen bara mitt namn, kön och ålder. Att trots att jag uttryckligen begärt att mina uppgifter ska tas bort återigen lista mig borde rimligen strida mot GDPR. Någon som har tips om hur jag anmäler Thony Wissmar?
Citera
2026-01-14, 01:39
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gents
Per-Inge Krafman och Thony Wissmar står inte högt på min lista.

Någon som har deras adresser? Håller på att publicera en sida för endast personer som hänger ut andra.
Thonys adressuppgifter finns på Ratsit och då han själv publicerat dem borde det inte bryta mot några regler att dela hans adress här.
Enligt hans egen sida bor han på Blekerivägen 9, 435 39 Mölnlycke.
Citera
2026-01-14, 12:24
Medlem
finkelvoltens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pOXE
Ratsit har lagt tillbaka de som har tagit bort sig. Ni får kolla om ni är tillbaka på ratsit och ta bort er här.

https://www.ratsit.se/tabort

Tack för heads up. Jävlar vad less jag blir på dessa system, tog en hel vecka att rensa bort igen. Att ta bort sig från Ratsit gick ju på en sekund, men sen visade sig Google ha krånglat till borttagningsfunktionen rejält.

Först gick jag in i sökresultatet med mina uppgifter och bad dem ta bort pga inaktuell information, precis likt jag gjort tidigare. Men nu har de lagt till ett steg där man ska skriva ett ord som finns i "snippet", dvs brödtexten under rubriken i sökresultatet. Jag lade då in mitt namn som ju var en av sakerna som stod i snippet. Några timmar senare godkändes begäran och sökresultatet försvann. MEN! Plötsligt dök en ny sökträff upp i Google där det stod ungefär "Kolla lön: [Förnamn, Efternamn, Ålder, Hemort]", som alltså inte syntes dessförinnan Förvisso syntes inte min gatuadress där, men ändå.

Jag kollade upp varför denna sökträff plötsligt dök upp efter att jag tagit bort den gamla sökträffen och som jag förstår det har Google cashad info från tidigare crawlningar de inte publicerar, men när de tar bort en sökträff (likt jag gjorde i första ledet), så kan algoritmen leta upp en ny sökträff, från tidigare indexerad info kopplad till samma länk, och då publicera den istället.

Sagt och gjort, jag gjorde en ny begäran via sökträffen om att ta bort pga inaktuell information, men här uppstod problemet. När den bad mig skriva ett ord från snippet igen så gick inte det eftersom snippet nu helt saknades i sökträffen. Allt som fanns var ju en rubrik ("Kolla lön: [Förnamn, Efternamn, Ålder, Hemort]"). Jag testade att lägga in ett namn ur rubriken istället och skickade iväg begäran. Några timmar senare godkändes begäran, men sökträffen låg ändå kvar. Därmed går det alltså inte längre att ta bort en sökträff denna väg om snippet saknas.

Då gjorde jag det enda som återstår och skickade en ny begäran till Google, men då med hänvisning till GDPR. Det tog en vecka men detta godkändes till slut, så nu är länken helt borta från sök. Rätt jävla tröttsamt, men det löste sig iaf.
Citera
2026-01-15, 10:59
Medlem
swebarbs avatar
Trött man blir på detta, borde ju strida att lägga upp igen om man togs bort förra gången.
Citera
2026-01-15, 23:05
Medlem
Mich13s avatar
Jag gick precis in på Ratsit och de jävlarna hade lagt till mig igen efter typ ett år borta.

Vidriga jävlar!
Citera
2026-01-16, 14:19
Medlem
Varför startar vi inte en Facebook-grupp eller en namninsamling till regeringen, så att vi själva kan få bestämma om våra privata uppgifter ska vara synliga på nätet eller inte?
Det är bara en tidsfråga innan kriminella inte längre tjänar lika bra på droger – då är det serverat på silverfat för dem att i stället kontakta dig direkt, se dina företagsengagemang, var du bor, och annan känslig information.
Måste det alltid drabba någon, eller flera, innan man börjar diskutera åtgärder?
Varför är vi själva så tysta?
Citera
2026-01-16, 15:48
Medlem
GlobalVisions avatar
Citat:

Någon som har deras adresser? Håller på att publicera en sida för endast personer som hänger ut andra.
Älskar din idé! Det är karma.
Citera
2026-01-16, 15:49
Medlem
GlobalVisions avatar
När jag söker på mig själv på birthday.se så kommer jag inte upp, men det står "person hittad", har någon något liknande? Undrar bara ifall det är något irriterande typ "Hittad person men logga in för att se" eller om det bara är deras efterblivna system.
Citera
2026-01-20, 11:19
Medlem
Kycklingsoffas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bbb100
Ratsit har slutat ta bort. Skulle hjälpa en vän med samma guide men ratsit svarade att de inte längre tar bort enligt senaste uttalande från regeringen som ger de rätt att publicera och man kan endast dölja sig om man vill.

Sjukt.. Vad för uttalande är det?
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2024/11/sou-202475/
Citera
2026-01-21, 06:23
Medlem
Citat:

Sidor som upplysning.se tillhandahåller folkbokföringsadresser.
Citera
2026-01-27, 09:45
Medlem
Det sjuka med att rensa nätet på ens adresser, bara kommer att göra att Lexbase hamnar synligare i flödet.

Även om få lär plocka ut domen, ser det ju fan inte bra ut med rubriken "narkotikabrott" ser ut som att jag sålt 10 kg Kokain, när jag togs med fem tabletter.
Senast redigerad av Florman 2026-01-27 kl. 10:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in