Citat:
Ursprungligen postat av
SecretGarden352
Jag vet inte hur länge du nyttjat droger, vilka droger du nyttjar och så. Men om du aldrig skadat någon annan människa under drogberuset, då ser jag inte någon anledning att samhället ska jaga dig. Vi vet alla att samhället har inte ens tid och resurser att ta hand om de som faktiskt förstör sina och andras liv. De härjar runt nästan helt fritt utan att någon bryr sig. Att då andra som har full kontroll över sitt nyttjande av droger och inte gör någon annan illa skulle vara jagade av polisen, det förstår inte jag heller.
Nej, jag har aldrig gjort en fluga förnär under berusning. Dom gånger jag har varit i slagsmål så har jag alltid varit nykter. Detta gäller också för en överväldigande majoritet av oss knarkare. Dom som spårar ur, det är i regel dom som försöker nöjesknarka på saker som benzo eller tramadol och det är helt enkelt inga rekreationsdroger.
Citat:
Mycket av klagomålen från de som nyttjar droger handlar nog om att det är jobbigt att köpa drogerna, att det är begränsat, kanske dyrt, man tvingas att gå till den där gängkriminella som har kontakterna med rätt personer som importerar drogerna man vill använda. Visst det hade varit lättare att som normala människor gå till apoteket och köpa.
Nej, det är inte vad klagomålen handlar om. Visst hade det varit trevligare om man inte hade behövt vända sig till gängkriminella eller andra ljusskygga typer men det är inte en faktor. Argumentet handlar om att man inte skulle göda gängen, inte att det skulle bli bekvämare att handla.
Citat:
Polisen, de kommer ju när något händer. Som t.ex att man kör bil påverkad, blir påkommen med att bära vapen eller att man hamnar i ett slagsmål i det berusade tillståndet. Ingen jävel bryr sig om du ligger hemma i ett par dagar och är hemma från skolan eller jobbet och är helt berusad av någon drog. En del kolleger och arbetsgivare kanske reagerar om du kommer till jobbet och är drogpåverkad, då det påverkar deras arbetssituation negativt.
Grejen är ju att det är ganska många som bryr sig, om det visar sig att drogen är något annat än alkohol och dom har i regel inga bättre argument än "det är ju knark".
Citat:
För även de som nyttjar droger och inte överdriver eller är beroende av droger, deras beteende och förmåga att reagera på saker och ting korrekt är ju inte 100%.
Nej, men det gäller också om man är trött, hungrig eller behöver gå och bajsa. Det är nämligen extremt ovanligt att prestera till 100%, eller ens i närheten av.
[quote]
Det här med avkriminalisering, det kräver en mycket nyanserad debatt och saklighet. Vad är det man egentligen i grunden vill avkriminalisera och hur ska man uppnå att drogutnyttjandet orsakar minimalt lidande i samhället. Ofta är det ju inte den som nyttjar drogerna som lider, det är ju de andra. De som tvingas se på när en människa inte är en människa längre.
Nu blandar du dock ihop bruk och missbruk igen. Sen finns det som sagt människor som 'lider' för att dom vet att någon använder andra droger än alkohol. ¨
Nåja, helt full av skit är du ju inte.