2026-01-13, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Narkotika har flödat in i landet och gynnat fel människor.

Det har väl till stor del alltid varit styrt av utländare från .balkan .albanien.mfl
Citera
2026-01-13, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det är liksom bara dom misslyckade knarkarna som man märker. Och dom högljudda som inte är lika drabbade av stigmatisering.

Alltså, det räcker ju bara att se nedan så får man svart på vitt att normies perspektiv är helt skeva.

Fast att du är full av skit är inte ett personangrepp, det är ett konstaterande. Du är en solklart exempel på en människan som bara har sett dom miserabla missbrukarna. News flash: Det är bara vissa droger som har högre beroendepotential än alkohol. Det är precis lika lätt att bli torsk på sex, World of Warcraft eller mat som det är på cannabis, amfetamin eller MDMA.

Allt det du säger, det gäller för missbrukare - oavsett vad dom missbrukar. Och vet du vad? I stort sett allt missbruk är ett symptom, inte en orsak. Du vet; "Dom säger att Jeppe super. Men dom säger aldrig varför Jeppe super...".

Jag vet inte hur länge du nyttjat droger, vilka droger du nyttjar och så. Men om du aldrig skadat någon annan människa under drogberuset, då ser jag inte någon anledning att samhället ska jaga dig. Vi vet alla att samhället har inte ens tid och resurser att ta hand om de som faktiskt förstör sina och andras liv. De härjar runt nästan helt fritt utan att någon bryr sig. Att då andra som har full kontroll över sitt nyttjande av droger och inte gör någon annan illa skulle vara jagade av polisen, det förstår inte jag heller.

Mycket av klagomålen från de som nyttjar droger handlar nog om att det är jobbigt att köpa drogerna, att det är begränsat, kanske dyrt, man tvingas att gå till den där gängkriminella som har kontakterna med rätt personer som importerar drogerna man vill använda. Visst det hade varit lättare att som normala människor gå till apoteket och köpa.

Polisen, de kommer ju när något händer. Som t.ex att man kör bil påverkad, blir påkommen med att bära vapen eller att man hamnar i ett slagsmål i det berusade tillståndet. Ingen jävel bryr sig om du ligger hemma i ett par dagar och är hemma från skolan eller jobbet och är helt berusad av någon drog. En del kolleger och arbetsgivare kanske reagerar om du kommer till jobbet och är drogpåverkad, då det påverkar deras arbetssituation negativt.

För även de som nyttjar droger och inte överdriver eller är beroende av droger, deras beteende och förmåga att reagera på saker och ting korrekt är ju inte 100%.

Det här med avkriminalisering, det kräver en mycket nyanserad debatt och saklighet. Vad är det man egentligen i grunden vill avkriminalisera och hur ska man uppnå att drogutnyttjandet orsakar minimalt lidande i samhället. Ofta är det ju inte den som nyttjar drogerna som lider, det är ju de andra. De som tvingas se på när en människa inte är en människa längre.
Citera
2026-01-13, 16:52
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag vet inte hur länge du nyttjat droger, vilka droger du nyttjar och så. Men om du aldrig skadat någon annan människa under drogberuset, då ser jag inte någon anledning att samhället ska jaga dig. Vi vet alla att samhället har inte ens tid och resurser att ta hand om de som faktiskt förstör sina och andras liv. De härjar runt nästan helt fritt utan att någon bryr sig. Att då andra som har full kontroll över sitt nyttjande av droger och inte gör någon annan illa skulle vara jagade av polisen, det förstår inte jag heller.
Nej, jag har aldrig gjort en fluga förnär under berusning. Dom gånger jag har varit i slagsmål så har jag alltid varit nykter. Detta gäller också för en överväldigande majoritet av oss knarkare. Dom som spårar ur, det är i regel dom som försöker nöjesknarka på saker som benzo eller tramadol och det är helt enkelt inga rekreationsdroger.
Citat:
Mycket av klagomålen från de som nyttjar droger handlar nog om att det är jobbigt att köpa drogerna, att det är begränsat, kanske dyrt, man tvingas att gå till den där gängkriminella som har kontakterna med rätt personer som importerar drogerna man vill använda. Visst det hade varit lättare att som normala människor gå till apoteket och köpa.
Nej, det är inte vad klagomålen handlar om. Visst hade det varit trevligare om man inte hade behövt vända sig till gängkriminella eller andra ljusskygga typer men det är inte en faktor. Argumentet handlar om att man inte skulle göda gängen, inte att det skulle bli bekvämare att handla.
Citat:
Polisen, de kommer ju när något händer. Som t.ex att man kör bil påverkad, blir påkommen med att bära vapen eller att man hamnar i ett slagsmål i det berusade tillståndet. Ingen jävel bryr sig om du ligger hemma i ett par dagar och är hemma från skolan eller jobbet och är helt berusad av någon drog. En del kolleger och arbetsgivare kanske reagerar om du kommer till jobbet och är drogpåverkad, då det påverkar deras arbetssituation negativt.
Grejen är ju att det är ganska många som bryr sig, om det visar sig att drogen är något annat än alkohol och dom har i regel inga bättre argument än "det är ju knark".
Citat:
För även de som nyttjar droger och inte överdriver eller är beroende av droger, deras beteende och förmåga att reagera på saker och ting korrekt är ju inte 100%.

Nej, men det gäller också om man är trött, hungrig eller behöver gå och bajsa. Det är nämligen extremt ovanligt att prestera till 100%, eller ens i närheten av.
[quote]
Det här med avkriminalisering, det kräver en mycket nyanserad debatt och saklighet. Vad är det man egentligen i grunden vill avkriminalisera och hur ska man uppnå att drogutnyttjandet orsakar minimalt lidande i samhället. Ofta är det ju inte den som nyttjar drogerna som lider, det är ju de andra. De som tvingas se på när en människa inte är en människa längre.
Nu blandar du dock ihop bruk och missbruk igen. Sen finns det som sagt människor som 'lider' för att dom vet att någon använder andra droger än alkohol. ¨

Nåja, helt full av skit är du ju inte.
Citera
2026-01-13, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Nåja, helt full av skit är du ju inte.

Jag är inte helt full av skit, det går att resonera med mig och jag lyssnar. Men jag är ganska stark emot droger så jag är inte heller den som glatt överser när det spårar ur. Men jag bryr mig inte när det går lugnt till. Jag är stark emot när jag ser att någon blir ett offer.

Jag är öppen även för lösningar, en del galna och omöjliga att genomföra. Många lösningar funkar i ett bra stabilt samhälle, men spårar tyvärr ur ganska snabbt i ett dysfunktionellt samhälle. Man kan säga att många som nyttjar droger men gör det på ett kontrollerat sätt utan att orsaka andra människor skada, de lider ju såklart av att där finns andra som spårar ur totalt och att det finns många olika typer av droger som allihopa har sina profilbilder av hur de funkar. Vi har att människor är olika och tar droger av olika anledningar. Men samhället i stort har sämre förmåga att vara flexibel och se hela gråskalan.

I en bra värld så skulle man iallafall aldrig komma undan med något typ, jag menade det inte, jag ville inte köra ihjäl någon, jag var bara full och sedan bli frikänd. En av de saker jag kämpat länge med är just att man har 100% ansvar även när man är berusad. Allt man gör mot andra har man ansvar för även när man är berusad.

Det har framförallt gällt alkoholen, men oavsett vad man har berusat sig på gäller samma princip.

Så absolut, ingenting är hugget i sten. Är du ledig har du rätt göra vad du vill. Jag säger det om alla droger (förutom de som man röker på eftersom röken tvingas även jag andas in).

Så mig ser du inte klaga på eller vara sur över att någon dricker alkohol på en middag eller vid någon fest, likaså om någon tar piller med någon annan typ av drog. Det är först när personen ifråga börjar bete sig illa som min reaktion kommer.

Ur samhällets synvinkel är det såklart ett jätteproblem att organiserad kriminalitet ökar kraftigt i takt med att drogutnyttjandet ökar kraftigt och det ger väldigt trista konsekvenser när organiserad kriminalitet biter sig fast i samhället., Det är väl främst ur den synvinkel som många diskuterar avkriminalisering av droger. Hur det ska fungera i praktiken är ett svårt ämne eftersom ännu har ingen egentligen hittat någon bra lösning på det.
Senast redigerad av SecretGarden352 2026-01-13 kl. 17:11.
Citera
2026-01-13, 17:53
Medlem
Är det inte bättre å diskutera om hur man slutar med droger?
Citera
2026-01-13, 19:00
Medlem
TongLongLCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352

Hur det ska fungera i praktiken är ett svårt ämne eftersom ännu har ingen egentligen hittat någon bra lösning på det.

Legalisering av cannabis är ett bra första steg enligt mig, då BRÅ anser att cannabis står för ca 45% av hela narkotikamarknaden i Sverige. Självklart kommer inte hela den illegala marknaden försvinna, men en stor del av den går mest troligt över till den legala.

Sedan krävs mera utbildning i skolan samt information till brukarna om riskerna, samt vart man vänder sig för att få hjälp om man känner att det spårat ur.
Citera
2026-01-13, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TongLongLC
Legalisering av cannabis är ett bra första steg enligt mig, då BRÅ anser att cannabis står för ca 45% av hela narkotikamarknaden i Sverige. Självklart kommer inte hela den illegala marknaden försvinna, men en stor del av den går mest troligt över till den legala.

Sedan krävs mera utbildning i skolan samt information till brukarna om riskerna, samt vart man vänder sig för att få hjälp om man känner att det spårat ur.
Hur gör vi med våra barn på 18 år då?
Citera
2026-01-13, 19:15
Medlem
TongLongLCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Hur gör vi med våra barn på 18 år då?

Barn ska inte använda narkotika, så innehav och bruk förblir olagligt för personer under den satta åldersgränsen.

Förhoppningsvis har utbildningen i skolan gjort att de inte är sugna på att prova, men om de bestämmer sig att prova så vet de bättre om riskerna, hur man brukar säkert samt vart man vänder sig för hjälp.

Bättre jämfört med hur det ser ut idag, eller ja, när jag gick i skolan.
Citera
2026-01-13, 19:26
Medlem
Citat:
Är det inte bättre å diskutera om hur man slutar med droger?

Finns andra forum för det. Om du har missbruksproblematik kan du söka dig dit, eller till vården.
Citera
2026-01-13, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektumfrans
Finns andra forum för det. Om du har missbruksproblematik kan du söka dig dit, eller till vården.
Använder inte droger men lite förvånad att inte frågan kommer upp här.
Citera
2026-01-13, 19:29
Medlem
TongLongLCs avatar
Citat:
Använder inte droger men lite förvånad att inte frågan kommer upp här.

Dricker du inte ens kaffe?
Citera
2026-01-13, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TongLongLC
Dricker du inte ens kaffe?
Faktiskt i stort sett slutat med det, drack det varje rast när jag jobbade men nu blir jag sällan sugen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in