2025-12-15, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaDiffen
Ni som har lite koll.
Jag har bara ansökt om bostadsbidrag en gång för något år sen. Men fick avslag.

Min situation är iaf 32000 brutto.
10000 hyra. 2 barn varannan vecka.

Men, jag har 130k i fonder. Finns det något sätt att få bidrag även fast jag har dem tillgångarna?

Vilket bidrag har du tänkt söka? Bostadsbidrag igen? Denna tråd handlar dock om försörjningsstöd. Med tanke på fonder, så kommer du inte få det bidraget.

Eventuellt kan du inte få försörjningsstöd baserat på inkomst heller. Du kan pröva en provberäkning -> https://www.socialstyrelsen.se/kunskapsstod-och-regler/omraden/ekonomiskt-bistand/provberakning-ekonomiskt-bistand/, men ha i åtanke att saker som tex skälig hyra per månad finns det riktlinjer på och det kan variera mellan olika kommuner.
Citera
2025-12-16, 15:41
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaDiffen
Ni som har lite koll.
Jag har bara ansökt om bostadsbidrag en gång för något år sen. Men fick avslag.

Min situation är iaf 32000 brutto.
10000 hyra. 2 barn varannan vecka.

Men, jag har 130k i fonder. Finns det något sätt att få bidrag även fast jag har dem tillgångarna?

Tveksamt, man ska ha i princip noll på kontot för att få nåt.
Citera
2025-12-21, 17:43
Medlem
PingPongZongs avatar
Är det sant att dom som får socialbidrag får alla pengar på kontot? Alltså utöver riksnormen så får dom även utbetalt på sina konton pengar som ska gå till till exempel hyran? Har för mig det var så förr. Att alkisarna fick socialbidrag och söp upp pengarna istället för och betala hyran. Eller är det så att soc betalar räkningarna?
Citera
2025-12-23, 20:54
Medlem
Fick kontroll stickprov försörjningsstöd.en dag innan jul hmm
Citera
2025-12-25, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongZong
Är det sant att dom som får socialbidrag får alla pengar på kontot? Alltså utöver riksnormen så får dom även utbetalt på sina konton pengar som ska gå till till exempel hyran? Har för mig det var så förr. Att alkisarna fick socialbidrag och söp upp pengarna istället för och betala hyran. Eller är det så att soc betalar räkningarna?
Om man inte kan hålla i sina pengar kan man söka förmedlingsmedel. Då blir räkningarna betalda och resten pytsas ut till dig i en takt ni kommer överens om.

Annars får du pengarna och förväntas betala dina räkningar själv med dem, som en vuxen människa.
Citera
2026-01-13, 15:27
Medlem
CasualCapybaras avatar
2 frågor;

Är soc verkligen så petiga att de 10 kr jag fick skickat till mig idag kan stoppa dom från att ge mig försörjningsstöd?

Hur länge ska man ha varit inskriven på Arbetsförmedlingen innan man har rätt till försörjningsstöd?
Citera
2026-01-13, 19:08
Medlem
Kaerringbenzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CasualCapybara
2 frågor;

Är soc verkligen så petiga att de 10 kr jag fick skickat till mig idag kan stoppa dom från att ge mig försörjningsstöd?

Hur länge ska man ha varit inskriven på Arbetsförmedlingen innan man har rätt till försörjningsstöd?

Vid bifall får du 10 mindre kr än vad du annars hade fått av soc
Din andra fråga: idag
Citera
2026-03-09, 11:26
Medlem
Radikalexorcists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dinosaurier5
Låter ju helt sjukt att bidragen höjs mer än lönerna! Shit asså, då är det på tiden att man skärper till dessa grejerna. Inte undra på att vår regering är hatad av båda sidorna, å ena sidan drar ner i välfärden med skolor osv och å andra sidan ger höjt bidrag med 8% per år
Socialbidraget höjs i alla fall inte, det verkar sänkas.
En vän till mig fick nyligen veta att de plötsligt drar av 1600kr från hyran, något han nu måste ta av summan han ska leva av. Det låter ju helt sjukt, de har godkänt hyresbeloppet tidigare.
Citera
2026-03-09, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radikalexorcist
Socialbidraget höjs i alla fall inte, det verkar sänkas.
En vän till mig fick nyligen veta att de plötsligt drar av 1600kr från hyran, något han nu måste ta av summan han ska leva av. Det låter ju helt sjukt, de har godkänt hyresbeloppet tidigare.

Det är olika från kommun till kommun. Finns ingen " riksnorm" över hur hög hyra soss
accepterar. Endera har dom ändrat sin norm på soss i den kommunen eller så har bidragstagarens
boendesituation ändrats på något vis.

Vet kommuner i Norrland som har lediga & billiga lägenheter.

Har du hyra på 5,800 kr och går på soss men det finns lediga lägenheter för 4.300 kr
så får du bara bidrag för 4.300 kr . Du förväntas att själv ta det billigaste som är tillgängligt
Citera
2026-03-09, 11:47
Medlem
Radikalexorcists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Det är olika från kommun till kommun. Finns ingen " riksnorm" över hur hög hyra soss
accepterar. Endera har dom ändrat sin norm på soss i den kommunen eller så har bidragstagarens
boendesituation ändrats på något vis.

Vet kommuner i Norrland som har lediga & billiga lägenheter.

Har du hyra på 5,800 kr och går på soss men det finns lediga lägenheter för 4.300 kr
så får du bara bidrag för 4.300 kr . Du förväntas att själv ta det billigaste som är tillgängligt
Ok. Jag vet inte hur det fungerar. Reagerade bara över att de utan att ens ha tagit kontakt med honom bara skar ner på bidraget. De godkände hyresbeloppet för typ 6 månader sedan.
Jag tror inte hans hyra är speciellt hög heller då det är en tvåa i en sliten förort.
Citera
2026-03-09, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radikalexorcist
Ok. Jag vet inte hur det fungerar. Reagerade bara över att de utan att ens ha tagit kontakt med honom bara skar ner på bidraget. De godkände hyresbeloppet för typ 6 månader sedan.
Jag tror inte hans hyra är speciellt hög heller då det är en tvåa i en sliten förort.

Hans handläggare borde ju kunna redovisa hur dom räknat och varför ?

Om man har fått ett minskat försörjningsstöd (ekonomiskt bistånd) och inte är nöjd med beslutet har du rätt att överklaga.
Citera
2026-03-09, 11:53
Medlem
Radikalexorcists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Hans handläggare borde ju kunna redovisa hur dom räknat och varför ?

Om man har fått ett minskat försörjningsstöd (ekonomiskt bistånd) och inte är nöjd med beslutet har du rätt att överklaga.
Han nämnde att de hade redovisat varför, men nu kommer jag inte ihåg vad orsaken var. Jag tycker väl mest att det var konstigt att de ändrade på ett beslut de godkänt för bara 6 månader sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in