2026-01-13, 09:05
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
sant
Jag menar bärs är lagligt och vem helst som är över 20 kan köpa så mycket bärs dom har råd med. Men inte sitter läkare, busschaufförer eller lärare och dricker tre staröl innan jobbet. Jag har flera gånger frågat vad folk tror att "knark" innehåller, eftersom dom tror att folk tappar all vett och sans men det kan dom ju inte svara på.

Men det är ju för att vi som inte är utslagna missbrukare ligger ganska lågt. Dom enda knarkare som vanligt folk lägger märke till är just dom som redan har förlorat i livet.
Citera
2026-01-13, 09:38
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Jag menar bärs är lagligt och vem helst som är över 20 kan köpa så mycket bärs dom har råd med. Men inte sitter läkare, busschaufförer eller lärare och dricker tre staröl innan jobbet. Jag har flera gånger frågat vad folk tror att "knark" innehåller, eftersom dom tror att folk tappar all vett och sans men det kan dom ju inte svara på.

Men det är ju för att vi som inte är utslagna missbrukare ligger ganska lågt. Dom enda knarkare som vanligt folk lägger märke till är just dom som redan har förlorat i livet.

Precis. Folk som aldrig knarkat har inte rätt uppfattning om hur många normala helt vanliga människor det faktiskt finns som gillar att knarka. Och som du säger inte lever i nån slags misär.
Citera
2026-01-13, 09:39
Medlem
SoulOfSophias avatar
Jag tror faktiskt inte riktigt på det som dom andra säger i tråden om att den äldre generationen måste dö ut först för att det ska bli aktuellt med avkriminalisering i Sverige. Om man tittar på USA så är det sedan legalisering av gräs helt socialt accepterat bland vanliga personer i 50-60 års åldern att röka gräs och att prata om det med varandra. Och att även röka tillsammans på samma sätt som dom dricker alkohol socialt, typ på någon familjefest där det finns barn nära. Även äldre vill knarka. Det är just stämpeln "illegalt" som gör att dom aldrig säger detta högt bara.
Citera
2026-01-13, 09:42
Medlem
spyder123s avatar
Vi är i en liberaliseringsrörelse men den rör sig inte linjärt utan snarare i vågor:

- Nils Bejerotvågen 1982-2014 ("knark är bajs")
- Förvågen 2014-2017 ("fast alkohol är ju också en drog")
- Väckelsevågen 2018-2021 ("sveriges narkotikapolitik är idiotisk")
- Motvågen 2021-2023 ("jävla partyknarkare")
- Legitimitetsvågen 2023-2025 ("forskning lutar mot att man borde se över narkotikalagstiftning")
- Motvågen v2 2025 ("inte bra att göda gängvåld") <- En lite mildare motvåg

Just nu i brist på nytt så är vågen i stiltje. Med viss sannolikhet kommer våldsvågen i Sverige i stort vara på väg bort 2026, vilket neutraliserar narrativet om att knarkköpare göder gängvåld. Vi kommer förmodligen om några år (ca 2035) ha en politik liknande Norges, där de har någon form av "avkriminalisering-light".
Senast redigerad av spyder123 2026-01-13 kl. 09:49.
Citera
2026-01-13, 11:40
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Om vi inte haft alla dessa problem med invandring och kriminalitet så skulle vi kunna röka brajja helt offentligt i parken idag. Så tänker jag.

Det känns som att hela diskussionen om avkriminalisering är död idag. Nu röstar folk SD för att lösa problemen med kaosfolket. Men samtidigt går vi mot en mer restriktiv narkotikapolitik och strängare straff.
Bra! Jag hatar sega knarkare och tycker att lagarna borde bli mycket strängare! Jag gör allt jag kan för att jävlas med knarkare.
Citera
2026-01-13, 12:32
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Avkriminalisering är inte död, den svansar bara bakom politikens fixering vid hårdare straff. SVT:s Så knarkar Sverige (fakta om bruket, avloppsdata, forskare osv) visar ju att verkligheten ser annorlunda ut än lagbokens nolltolerans.
Som någon sa: att kriminalisera brukare är ungefär lika effektivt som att förbjuda baksmälla, det gör bara problemen roligare att ignorera.

Jag såg den dokumentären. Men det känns som det gamla vanliga. SVT tar upp lite mer liberala idéer ungefär vart sjunde år. Sen är det tyst igen.

Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Vi är i en liberaliseringsrörelse men den rör sig inte linjärt utan snarare i vågor:

- Nils Bejerotvågen 1982-2014 ("knark är bajs")
- Förvågen 2014-2017 ("fast alkohol är ju också en drog")
- Väckelsevågen 2018-2021 ("sveriges narkotikapolitik är idiotisk")
- Motvågen 2021-2023 ("jävla partyknarkare")
- Legitimitetsvågen 2023-2025 ("forskning lutar mot att man borde se över narkotikalagstiftning")
- Motvågen v2 2025 ("inte bra att göda gängvåld") <- En lite mildare motvåg

Just nu i brist på nytt så är vågen i stiltje. Med viss sannolikhet kommer våldsvågen i Sverige i stort vara på väg bort 2026, vilket neutraliserar narrativet om att knarkköpare göder gängvåld. Vi kommer förmodligen om några år (ca 2035) ha en politik liknande Norges, där de har någon form av "avkriminalisering-light".

Intressant analys!
Citera
2026-01-13, 12:41
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Jag tror faktiskt inte riktigt på det som dom andra säger i tråden om att den äldre generationen måste dö ut först för att det ska bli aktuellt med avkriminalisering i Sverige. Om man tittar på USA så är det sedan legalisering av gräs helt socialt accepterat bland vanliga personer i 50-60 års åldern att röka gräs och att prata om det med varandra. Och att även röka tillsammans på samma sätt som dom dricker alkohol socialt, typ på någon familjefest där det finns barn nära. Även äldre vill knarka. Det är just stämpeln "illegalt" som gör att dom aldrig säger detta högt bara.

Ja Sverige kommer nog bli sist tyvärr. Det är så tragiskt att ett land som varit känt för att vara så liberalt har hamnat i bakfoten.

Den svenska nolltoleransen kan nästan jämföras med radikal islamism. Det är nästan religiöst hur folk blundar för verkligheten.

I trafiken så talas det om nollvisionen. Ingen ska dö i trafikolyckor. Men när det kommer till narkotika så är det helt obetydligt hur många som dör.
Citera
2026-01-13, 13:07
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ja Sverige kommer nog bli sist tyvärr. Det är så tragiskt att ett land som varit känt för att vara så liberalt har hamnat i bakfoten.

Den svenska nolltoleransen kan nästan jämföras med radikal islamism. Det är nästan religiöst hur folk blundar för verkligheten.

I trafiken så talas det om nollvisionen. Ingen ska dö i trafikolyckor. Men när det kommer till narkotika så är det helt obetydligt hur många som dör.

Instämmer helt
Citera
2026-01-13, 13:20
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Ja, det tror jag med! Den yngre generation tycker ju att droger inte är farligt utan tvärtom ganska trevligt att använda, samt alla blir glada av det och det vill vi ju att alla ska vara glada jämnt!
Så ge det några år till, så kommer vi ha busschaufförer odyl, som är helt bombade och ingen ser något som helst problem med det.
Systembolaget kommer i framtiden istället för att sälja brännvin odyl. som den yngre generationen ratar för den är farlig, sälja droger.
Själv tillhör jag självklart boomergeneration och kan ärligt talat inte bry mig mindre vad den yngre kommer att göra, det kommer att gå åt skogen ändå, lycka till liksom!
Jag skulle faktiskt föredra skolbussens chaufför vara lite mjuk i huvudet av cannabis än att vara drogad av SSRI och lyckopiller för att hålla ångesten borta. Bara för att något föreskrivits av en vit rock innebär det inte att det är ofarligt.
Citera
2026-01-13, 13:33
Medlem
Citat:
Om vi inte haft alla dessa problem med invandring och kriminalitet så skulle vi kunna röka brajja helt offentligt i parken idag. Så tänker jag.

Det känns som att hela diskussionen om avkriminalisering är död idag. Nu röstar folk SD för att lösa problemen med kaosfolket. Men samtidigt går vi mot en mer restriktiv narkotikapolitik och strängare straff.

Vad krävs för att vända utvecklingen och gå mot en mer liberal narkotikapolitik? Eller är det helt uteslutet i dagens Sverige?

Kan ju börja med att alla rinsdagsledamoter ska tvingas lämna regelbundna drogtester. Poliser likaså!
Citera
2026-01-13, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten

Citat:
Precis. Folk som aldrig knarkat har inte rätt uppfattning om hur många normala helt vanliga människor det faktiskt finns som gillar att knarka. Och som du säger inte lever i nån slags misär.

Här har vi problemet, kriminaliseringen som i sin tur leder till stigmagiseringen. Normala människor som hellre berusar sig med ex. psykoaktiva substanser istället för alkohol, vågar inte prata öppet om detta om inte umgängeskretsen enbart består av avdankade alkisar eller typiska pundare.

Debatten måste komma igång på riktigt. Följde Erik Petschler ett tag, men han verkar lagt vantarna på hyllan.. Orkade kanske inte fortsätta kämpa i motvind.

Trist.
Citera
2026-01-13, 14:43
Medlem
Vidare kan man diskutera hur man som liberal ska rösta för att se en förändring i närtid, nån som har insyn och tips? Eller är det bara önsketänk?

Är väl enklast att flytta...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in