2026-01-09, 17:16
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109
Där har vi en grej som gör båda bilarna lite tristare, laddkurvan, den tillhör inte de bättre i branschen speciellt inte i kyla.
Range i sommartid är över 40 mil motorvägskörning (100-120+), men Volvon är klart mindre aerodynamisk och drar mer i de högre farterna.

/Dick

Fördelen är dock lång livslängd på batterierna.
Citera
2026-01-09, 23:22
Medlem
Epimetheuss avatar
Provkörde Volvon igen idag och upptäckte att farthållaren inte ändrar hastigheten automatiskt efter hastighetsbegränsningen. Alltså, seriöst? Det är i stort sett en dealbreaker för mig.
Inte ens en fabriksny XC40 har den funktionen enligt säljaren. Det är ju fan 2026 nu!
Hur är Polestar då? Har den den funktionen?

Kollade upp Tesla lite mera idag…
Dom har ju nollränta just nu, så månadskostnaden blir faktiskt extremt låg på en ny Model Y.

Kollade även på lite andra märken… Det är ju en djungel av bilar där ute!
Citera
2026-01-12, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimetheus
Provkörde Volvon igen idag och upptäckte att farthållaren inte ändrar hastigheten automatiskt efter hastighetsbegränsningen. Alltså, seriöst? Det är i stort sett en dealbreaker för mig.
Inte ens en fabriksny XC40 har den funktionen enligt säljaren. Det är ju fan 2026 nu!

Dom har ju nollränta just nu, så månadskostnaden blir faktiskt extremt låg på en ny Model Y.

På min XC40 Recharge Twin Motor, som jag hade i några månader innan de köpte tillbaka bilen på grund av alla fel och allt krångel, fanns farthållare med automatisk hastighetsanpassning, men den fungerade bara på Europavägar eller andra större vägar.
Citera
2026-01-12, 09:34
Medlem
Citat:

Hmmm. Enligt manualen i min 2025 EX40 så skall det fungera, har dock aldrig provat..

/Dick
Citera
2026-01-12, 11:35
Moderator
Citat:
Hmmm. Enligt manualen i min 2025 EX40 så skall det fungera, har dock aldrig provat..

/Dick
Vår XC40 2023 med Pilot Assist fungerar det inte på, men det är ju inte otroligt att det uppdaterades iom. uppdatering av modellen.
Citera
2026-01-12, 11:45
Medlem
OldButBaldGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Vår XC40 2023 med Pilot Assist fungerar det inte på, men det är ju inte otroligt att det uppdaterades iom. uppdatering av modellen.

Min XC40 2023 högsta utrustningsnivån har adaptiv farthållare.
Citera
2026-01-12, 12:05
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av OldButBaldGuy
Min XC40 2023 högsta utrustningsnivån har adaptiv farthållare.
Inklusive anpassning till hastighetsgränser? Adaptiv farthållare ingår ju i Pilot Assist som vi har, men den ändrar inte hastighet beroende på hastighetsgräns, går alldeles utmärkt att blåsa förbi en 70-gräns i 100. Lite dumt kan jag tycka, men det är en single motor från 2023.
Citera
2026-01-12, 20:04
Medlem
OldButBaldGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Inklusive anpassning till hastighetsgränser? Adaptiv farthållare ingår ju i Pilot Assist som vi har, men den ändrar inte hastighet beroende på hastighetsgräns, går alldeles utmärkt att blåsa förbi en 70-gräns i 100. Lite dumt kan jag tycka, men det är en single motor från 2023.

Fasiken, jag svarade lite väl snabbt. Jag vet faktiskt inte hur den fungerar i det läget, så bortse från mitt inlägg. Ledsen att jag bara bidrog till förvirring.
Citera
2026-01-13, 11:07
Medlem
Epimetheuss avatar
Citat:
Där har vi en grej som gör båda bilarna lite tristare, laddkurvan, den tillhör inte de bättre i branschen speciellt inte i kyla.
Range i sommartid är över 40 mil motorvägskörning (100-120+), men Volvon är klart mindre aerodynamisk och drar mer i de högre farterna.

/Dick

Ja, räckvidden är ju inte i närheten av vad vi har idag, varken på Volvo eller Polestar.
Vi har ett absolut behov av minst 25 mils räckvidd med fulladdat batteri, oavsett väder och temperatur.
Klarar någon av dessa bilar det i -20 och några cm snö på vägen i motorvägsfart?
Citera
2026-01-13, 12:03
Moderator
Citat:
Ja, räckvidden är ju inte i närheten av vad vi har idag, varken på Volvo eller Polestar.
Vi har ett absolut behov av minst 25 mils räckvidd med fulladdat batteri, oavsett väder och temperatur.
Klarar någon av dessa bilar det i -20 och några cm snö på vägen i motorvägsfart?
Beror nog på fart, vår XC40 klarar runt 25-28 mil (till tom, vilket ju inte är riktigt samma sak som klarar ...) när det är sisådär -5-10 men troligtvis inte om det är snömodd eller lössnö på vägen. Det är ju som sagt en single motor med lilla batteriet så en extended range eller twin motor lär klara av det.
Citera
2026-01-13, 13:18
Medlem
Citat:

Ett spännande inlägg.. vem fasen kör i -20 på en motorväg i full fart och några centimeter snö...

/Dick
Citera
2026-01-13, 14:31
Medlem
Epimetheuss avatar
Citat:
Ett spännande inlägg.. vem fasen kör i -20 på en motorväg i full fart och några centimeter snö...

/Dick

Vi som bor i Norrland.
90-120 km/h på E4 är fullkomligt normalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in