2026-01-08, 09:44
Medlem
Epimetheuss avatar
Vi har idag en bakhjulsdriven VW ID.7 som vi är supernöjda med, men eftersom vi nyss flyttat till hus på landet så har behovet av en fyrhjulsdriven bil blivit… stort.
Tyvärr har jag ingen lust att betala mer för en bil än vad vi gör idag, så en fyrhjulsdriven Volkswagen ID.4/7 är inte aktuellt eftersom ett av kraven vi har på bilen är att den ska ha värmepump.
Vi letar bil i prisklassen mellan 300-400.000:-.

Vilken bil är vettigast av dom två alternativen jag uppgett?
Volvo eller Polestar?
Eller något annat bilmärke i den prisklassen som jag inte tänkt på?

Vi har följande märkeshandlare på orten, och skulle gärna vilja köpa en bil med handlare representerad här för att ha nära till service och reparationer:

Volvo/Polestar
Peugeot
Citroën
Mitsubishi
Mazda
Citera
2026-01-08, 10:42
Medlem
Jag har ju kört rätt många mil i båda modellerna i alla tänkbara versioner, även om jag alltid privatkört Long Range Single Engine.
Spontant saknar jag P2:an, trots att EX40 jag kör nu är i mångt och mycket samma bil.
Fördelar med EX/XC40 är något bättre bagage och plats i baksätet. Inte så mycket för längd/bredd, men takhöjden. Med glastak så har du även solgardin i Volvon.

Nackdelar i Volvon, sittställningen...dom är rätt lika, men med bättre justering på ratt och stol så satt jag bättre i P2.
Förbrukningen, Volvon är aerodynamisk som en ladugårdsdörr, den drar en hel del mer i motorvägsfart.
Komfort, rätt lika, men P2 var tystare och skippar allt vad sportfjädring heter och väljer 19" så är den även i mitt tycke lite bekvämare.
P2 är i mitt tycke snyggare, och har fördelen med större skärm, men den räcker i Volvon också. Med Pilot och Pluspaket har du allt du önskar i utrustning, hos Volvo får du kolla optionlistan betydligt noggrannare..

/Dick
Citera
2026-01-08, 10:45
Medlem
FarbrorFredriks avatar
XC-40 alla dar.
Haft båda dock var P2an bara framhjulsdriven, men markfrigång och utrymme invändigt i XC-40 gör den till en vinnare.
Citera
2026-01-08, 12:31
Medlem
Epimetheuss avatar
Intressant.
Olika egenskaper på bilarna helt klart.
Ni som kört bilarna, hur lång är räckvidden, realistiskt sett?
Jag har en känsla av att vi kommer att sakna både räckvidden och laddhastigheten i vår nuvarande bil, men behovet av fyrhjulsdrift är som sagt större.
Hur snabbt laddar Polestar 2 och Volvo XC40?
Citera
2026-01-08, 13:29
Medlem
Epimetheuss avatar
Visst fan… En sak till jag undrar över.
Hur är alla dessa gudförbannade jävla säkerhetssystem som EU tvingat på oss i dessa bilar?
I vår ID.7 så får vi ett diskret, relativt tyst, pling i en behaglig ton EN GÅNG om jag överstiger lagstadgad hastighet. I andra bilar jag kört så är det snudd på flyglarm, om man dristar sig till att köra någon kilometer i timmen för fort.
Har Volvo och Polestar hysteriska varningsljud, eller kan man leva med dom?
Citera
2026-01-08, 13:45
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimetheus
Visst fan… En sak till jag undrar över.
Hur är alla dessa gudförbannade jävla säkerhetssystem som EU tvingat på oss i dessa bilar?
I vår ID.7 så får vi ett diskret, relativt tyst, pling i en behaglig ton EN GÅNG om jag överstiger lagstadgad hastighet. I andra bilar jag kört så är det snudd på flyglarm, om man dristar sig till att köra någon kilometer i timmen för fort.
Har Volvo och Polestar hysteriska varningsljud, eller kan man leva med dom?

På P2 låter de inte så högt iaf om man ställer ner ljudnivån vilket går på de äldre modellerna, de nyare har lagkrav och där går det vad jag vet inte att sänka ljudet.
Citera
2026-01-08, 19:07
Medlem
Epimetheuss avatar
Provkörde båda bilarna idag.
Måste säga att jag satt aningen bättre i Volvon.
Båda är trevliga bilar men jag tror Volvon vinner i alla fall den ekonomiska duellen, dessutom är den högre än Polestaren, och är troligen bekvämare på dåliga vägar.
Men satan så läcker Polestaren är, med träinredning och ljusbrun ”skinninredning”.
Men Volvon är nog mer praktisk som sagt.
Citera
2026-01-08, 19:42
Moderator
Citat:
Provkörde båda bilarna idag.
Måste säga att jag satt aningen bättre i Volvon.
Båda är trevliga bilar men jag tror Volvon vinner i alla fall den ekonomiska duellen, dessutom är den högre än Polestaren, och är troligen bekvämare på dåliga vägar.
Men satan så läcker Polestaren är, med träinredning och ljusbrun ”skinninredning”.
Men Volvon är nog mer praktisk som sagt.
Volvon har lite dåligt bagage. Kastar in nåt helt från sidan, Tesla Model Y Dual motor är nog på alla elbilsmässiga sätt det bättre alternativet, tycker mjukvaran och infotainment är bättre med, lägre förbrukning/längre räckvidd, minst lika bra fyrhjulsdrift, Volvo/Polestar ska förstås tillhöra de bättre iofs.
Y har bättre utrymmen men har ju en helt annan känsla så gillar man Polestar/Volvo så är det kanske inte ett alternativ.
Citera
2026-01-08, 22:46
Medlem
Epimetheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Volvon har lite dåligt bagage. Kastar in nåt helt från sidan, Tesla Model Y Dual motor är nog på alla elbilsmässiga sätt det bättre alternativet, tycker mjukvaran och infotainment är bättre med, lägre förbrukning/längre räckvidd, minst lika bra fyrhjulsdrift, Volvo/Polestar ska förstås tillhöra de bättre iofs.
Y har bättre utrymmen men har ju en helt annan känsla så gillar man Polestar/Volvo så är det kanske inte ett alternativ.

Har kikat lite på Tesla.
Nya Y är ju rätt ok, men annars tycker jag att den ser ut som en groda på hjul.
Dessutom tycker jag att den är dyr, sett till vad man får för pengarna.
Sen känns det tryggt att ha en åf/verkstad i byn vi bor i, och här finns Volvo/Polestar.
Angående bagage så är vi bara två personer i familjen, och åker inte på några bilsemestrar.
Citera
2026-01-09, 02:33
Medlem
P2:an är snyggare men XC40 är bekvämare och rymligare.
Citera
2026-01-09, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
På P2 låter de inte så högt iaf om man ställer ner ljudnivån vilket går på de äldre modellerna, de nyare har lagkrav och där går det vad jag vet inte att sänka ljudet.

Ett tryck på en rattknapp (modellår 2025) så är det avstängt för resten av resan i Volvon, och jag har för mig att P2 funkar exakt likadant. Någon enstaka gång får man stänga av igen..

/Dick
Citera
2026-01-09, 15:34
Medlem
Citat:
Intressant.
Olika egenskaper på bilarna helt klart.
Ni som kört bilarna, hur lång är räckvidden, realistiskt sett?
Jag har en känsla av att vi kommer att sakna både räckvidden och laddhastigheten i vår nuvarande bil, men behovet av fyrhjulsdrift är som sagt större.
Hur snabbt laddar Polestar 2 och Volvo XC40?

Där har vi en grej som gör båda bilarna lite tristare, laddkurvan, den tillhör inte de bättre i branschen speciellt inte i kyla.
Range i sommartid är över 40 mil motorvägskörning (100-120+), men Volvon är klart mindre aerodynamisk och drar mer i de högre farterna.

/Dick
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in