Igår, 10:09
Medlem
Här får man möta narcissister som berättar hur det är att leva med personlighetsstörningen som förstör deras relationer. Vetenskapen ger också svar på vad narcissism är och vad det beror på.
Man får även följa med på gruppterapi för narcissister som är helt nytt i Sverige.

https://www.svtplay.se/i-huvudet-pa-en-narcissist
Citera
Igår, 10:22
Medlem
EnflygandeKos avatar
Är Pernilla Wahlgren med? Hon känns som en bra kandidat till det programmet.
Citera
Igår, 10:27
Medlem
Hur ärligt blir det? Narcissister är ju felfria.
Citera
Igår, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Serien visar faktiskt att en del kan bli hjälpta. Men inte i en handvändning precis. En amerikansk man i serien gick i terapi i 7 år för att bli snällare mot sin fru/sambo och det verkade som att han faktiskt blev bättre av det. En patologisk narcissist kanske inte kan lära sig känslomässig empati men däremot kognitiv empati, dvs de kan förmodligen lära sig att agera mer respektfullt mot andra människor.
Citera
Igår, 11:12
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
En narcissist skulle väl dessutom aldrig gå med på att den är narcissist? Men jag ska kolla på det!
Citera
Igår, 11:35
Medlem
TheGretaResets avatar
Jag trodde att detta skulle bli ett skitprogram där man inte kunde skilja på "grandios narcissism" och någon som tex. har autism och stängt av omvärlden pga svårt att sovra (därför att kunskap och vård är urusel).

Fel fick jag.Peder Björling överläkare i psykiatri och psykoterapeut var påläst.

Samtidigt skämde psykologen ut hela ämnet som vanligt och svamlade om femfaktorsteorin som naturligtvis har inget med narcissism att göra.
När skall någon konstatera att psykologi är humaniora och precis som all humaniora genomkorrupt.

När skall något slå näven i bordet och köra ut psykologi från sjukhusen?
Citera
Igår, 11:37
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
En narcissist skulle väl dessutom aldrig gå med på att den är narcissist? Men jag ska kolla på det!
Just det är beror på hur smart du är.

Livet brukar komma ikapp dom så småningom. Ju smartare du är desto tidigare kan du inse att något är fel hos en själv.
Citera
Igår, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
En patologisk narcissist kanske inte kan lära sig känslomässig empati men däremot kognitiv empati, dvs de kan förmodligen lära sig att agera mer respektfullt mot andra människor.
Och det ser man inte igenom, menar du?
Citera
Igår, 11:52
Medlem
LKKINGENs avatar
Har själv en diagnos som bla innebär att den enda empatin jag har är för mig själv.
Därav följer att jag inte heller har någon egentlig moral eller etiska betänkande annat än om det är något som berör mig och skulle ha icke önskvärda konsekvenser för mig personligen.

Jag vet inte riktigt hur det är med nacrassister men dom verkar på någotvis vara fast i sin egen värld?

Jag däremot är helt medveten om hur jag skiljer mig från de flesta andra och hur jag kan undvika att det syns allt för tydligt.

Jag har genom livet lärt mig hur empati/moral/etik fungerar och binder ihop människor så jag vet precis hur det är att agera empatiskt men det är bara en logisk konstruktion som jag använder vid behov inget som jag upplever eller som har någon relevans för mig i mitt liv.

Så när det beskrivs hur en man lär sig att agera empatisk så måste jag småle.
Men det är klart, finns det en morot så kan man såklart lära sig vad som helst men till vad nytta?
Lära sig spela teater så omvärlden mår bättre?

Min morot var att jag åtminstone kunde smita under radarn i sociala sammanhang och lära mig konsekvenstänk dvs impulskontroll.
Utan denna inlärning hade jag nog suttit inlåst för längesen.
Eller så har jag bara haft en jävla tur såhär långt..
Citera
Igår, 11:53
Medlem
Är Chrippa med i dokumentären?
Citera
Igår, 12:01
Medlem
ZebranJannes avatar
Jag hann se första avsnittet på SVT Play för en timme sedan, sedan plockades serien bort. Märkligt.
Citera
Igår, 12:15
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
Jag hann se första avsnittet på SVT Play för en timme sedan, sedan plockades serien bort. Märkligt.
Lol, ja vad fan handlade det om?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in