2026-01-12, 23:34
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hitler-gg
Det är två olika, detta var 1400kg
"Containern kom från Sydamerika och skulle ha innehållit frukt och grönsaker. Beslaget gjordes på plats hos fruktföretaget i Helsingborg efter att anställda kontaktat tullen.
...

För några veckor sedan avslöjades att myndigheter i Panama hittat tre ton kokain i en container som hade Helsingborg som slutdestination:"
Bra klargjort! Läste för fort.
Så nu fastnar koks i massor... blir priset högre i Sverige?
Citera
2026-01-13, 00:28
Medlem
Tre ton kokain är naturligtvis väldig mycket. Men det tar inte så stor plats som man skulle kunna tro.

Enligt ChatGPT blir volymen ca 3,5-5 m³ beroende på hur hårt det är packat.

En 40-fots container rymmer ca 67 m³. Så om man fyller upp en sån helt med bananer, apelsiner eller nåt som är stökigt att riva ut så är nog möjligheten att kunna få igenom ett hyfsat stort parti genom gränskontrollerna rätt god.

Har rätt svårt att tro att tullen hinner låta knarkhundar gå igenom varenda container i hamnarna. Så tyvärr är nog mörkertalet vad gäller lyckad smuggling väldigt stort. Att man drar iväg tre ton i en och samma sändning är nog dock väldigt ovanligt. Även om det inte direkt är min egen bransch...
Citera
2026-01-13, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Bra klargjort! Läste för fort.
Så nu fastnar koks i massor... blir priset högre i Sverige?

Rimligen bör priset öka i.o.m att mängden kokain i samhället nu minskar.
Citera
2026-01-13, 00:56
Medlem
Jag har alltid undrat om någon/några mister livet nu när leveransen blev tagen av tullen? Tänker mig att någon/några personer hoppades på att deras skuld skulle skrivas av men att den nu gått upp till astrononiska summor.
Citera
2026-01-13, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino
Tre ton kokain är naturligtvis väldig mycket. Men det tar inte så stor plats som man skulle kunna tro.

Enligt ChatGPT blir volymen ca 3,5-5 m³ beroende på hur hårt det är packat.

En 40-fots container rymmer ca 67 m³. Så om man fyller upp en sån helt med bananer, apelsiner eller nåt som är stökigt att riva ut så är nog möjligheten att kunna få igenom ett hyfsat stort parti genom gränskontrollerna rätt god.

Har rätt svårt att tro att tullen hinner låta knarkhundar gå igenom varenda container i hamnarna. Så tyvärr är nog mörkertalet vad gäller lyckad smuggling väldigt stort. Att man drar iväg tre ton i en och samma sändning är nog dock väldigt ovanligt. Även om det inte direkt är min egen bransch...

Jag är inte heller i den Branschen men om man tänker högt .Så om man skall transportera ngt mycket värdefullt
Om det ' är Diamanter -Värdefull Konst -- Dator program för att komma åt banker
Så finns det människor som är experter .. Dessa experter som är fiffiga intelligenta sitter klurar över hur man gör
Ej heller släpper man iväg 3 Ton till en hamn ,, med " Onödigt " bra Övervakning
Jag har för några år sedan läst att Rotterdam + Hamburg har skärpt sina rutiner Frekvensen det fastnar i dessa hamnar kan göra att det blir " Dålig Affär " Om tullen tar det för ofta i tullen där .Man måste helt enkelt sluta försöka där.
Här ryktas om personal som är köpta i Helsingborgs hamn . Det skulle man så klart som transportör se som en stor fördel.
Jag tänker att man provar i början med mindre partier och om det verkar fungera .Kanske i många år .Så med köpt personal en historik med många laster som fungerat då tror man att det är riskfritt med stora laster.
Citera
2026-01-13, 02:47
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Jag greppar inte omfattningen av det här. Ni som vet, hur många mantimmar går åt för att packa detta i konsumentförpackningar med färdig vara?
Som flera redan tagit upp lär denna mängd vara något som skall fördelas på kriminella nätverk i flera länder, så exakt antal inblandade personer före det är färdigblandad och sålt till tjänstledig poliser är svårvärderat.

Mer omfattande artiklar från t ex Aftonbladet lär vi få vänta på då de bara hade kort notis som inte längre syns på första sidan.
Citera
2026-01-13, 03:25
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReAnimater
Jag har alltid undrat om någon/några mister livet nu när leveransen blev tagen av tullen? Tänker mig att någon/några personer hoppades på att deras skuld skulle skrivas av men att den nu gått upp till astrononiska summor.

Det är nog inte helt osannolikt att vi får läsa om ett par nya skottlossningar, sprängdåd och dödsfall den närmaste tiden, som är kopplade till detta.
Citera
2026-01-13, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Någon är jävligt sur då de missar ett par kronor i försäljning. Härligt att man går från klarhet till klarhet och plockar mer i tullen.

Fast detta plockades ju ej av tullen,
Citera
2026-01-13, 06:23
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Relaterat till insidern 2022? (FB) Flera personer gripna i tillslag mot kokainsmuggling via hamnen i Helsingborg (2023-06-20)
Citera
2026-01-13, 07:40
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MLBT
Fast detta plockades ju ej av tullen,

Så här står det i texten via länken i TS.
Tullen i Helsingborg gjorde på måndagen ett rekordbeslag av kokain sedan ett företag larmat om misstänkt gods i en transport, rapporterar Sydsvenskan.
Citera
2026-01-13, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laafham
Sverige är inte slutkunden. Knarket åker vidare...

https://www.dagensarena.se/opinion/sverige-har-blivit-ett-transitland-narkotika/

Sjukt att så många i tråden tror att allt skulle till Sverige.
Citera
2026-01-13, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
Det fanns en tråd om huruvida Gängkriminaliteten var överdriven Man minns även talesättet
" Man känner bara till de sämsta Bovarna "
om man ser det historiskt så tar det ett tag innan de stora smugglarna blir kända och sedan ännu tid innan de haffas.
Som i USA på 70 talet eller senare med crack på västkusten. USA

Detta partiet är Bauta stort igen så det kan mycket väl vara ngn annan nere på kontinenten som är den som agerar
Kan vara lättare här i synnerhet om man äger hamnen.

Det vore pissdåligt av snuten att inte sätta stopp för Foxtrot snart om det vore de som höll på hela tiden. Det är iofs möjligt att snuten är så Pissdålig samt även möjligt Korrupt i Teorin. Kan man äga hamnen kan man äga snuten
Bara en fråga vad det kostar. Så var det i vart fall i USA

Dom stora inkörsportarna till Europa är Malaga och Napoli.
Maffiakontrollerade hamnar båda två.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in