2026-01-13, 08:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Sjukt att så många i tråden tror att allt skulle till Sverige.
Läser man tråden så inser man att de som smugglar 3 ton kokain, kanske är ute efter 2 år eller liknande.

Kan man tjäna 1 miljard på detta, så är ju det nästan så att jag börjar lura på bli knarksmugglare.
Citera
2026-01-13, 09:07
Medlem
Skulle alla som läser detta kunna ringa cheferna på Helsingborgs hamn för att dem ska scanna fler containers samt avsätta alla korrupt personal
Citera
2026-01-13, 10:02
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Dom stora inkörsportarna till Europa är Malaga och Napoli.
Maffiakontrollerade hamnar båda två.
Det har varit Rotterdam sedan länge för Ndranghetan.
Men sedan det är strul där så har de kört med nordiska länder

Citat:
Members of the Crupi clan are accused of smuggling vast amounts of cocaine from South America to Italy, using the Netherlands as their main hub.
https://correctiv.org/en/latest-stories/mafia-it/2017/03/27/the-ndranghetas-dutch-flower-power/
Citera
2026-01-13, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hitler-gg
Det är två olika, detta var 1400kg
"Containern kom från Sydamerika och skulle ha innehållit frukt och grönsaker. Beslaget gjordes på plats hos fruktföretaget i Helsingborg efter att anställda kontaktat tullen.
...

För några veckor sedan avslöjades att myndigheter i Panama hittat tre ton kokain i en container som hade Helsingborg som slutdestination:"

Vilket företag är det som tagit emot containern?

Jag misstänker att det är kartellen i Sydamerika som gjort fel här. En sådan här last måste man ha tillgång till innan den lämnar hamnen alt att företaget som egentligen skulle ha den låter folk plocka ut innehållet. Eller så är det så att dom som skulle ha tillgång till den i hamnen i Hbg gjort bort sig och inte kommit åt den. Men som jag fattar de så står fruktcontainers inte still i hamnen särskilt länge då det är färskvaror. Så tror mest på att sydamerikanerna har packat skiten i fel container.

Det är ett stort beslag, men allt skulle förmodligen inte till Sverige. Utan Sverige är allt som oftast transitland. Enda risken är väl att kvaliten blir något sämre. Man spär ut de man har.
Citera
2026-01-13, 10:48
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Rimligen bör priset öka i.o.m att mängden kokain i samhället nu minskar.

Det är absolut inte säkert. Priset ökade inte efter förra jättebeslaget så vitt jag vet och priset på kokain har gått ner som fan senaste 40 åren.

När polisen/tullen visar upp ett sånt här beslag så är det bara symboliskt. Det påverkar inte marknaden nämnvärt.
Citera
2026-01-13, 12:16
Medlem
Synd att nyheterna bara skriver om det vid stora beslag
Skulle vara kul att veta hur det utvecklas varje år

Läste att för ca 10 år sen var europas årskonsumtion 150 ton (utbankat?)
För något år sen beslagtogs över 300 ton på ett år

Men ett väntevärde på tre containrar per dag där hälften beslagtags, är det rimligt?

Det intressanta är ju att för allt som beslagtas är det ytterst sällan någon åker dit
"Hoppsan här är en massa kokain men var är ägaren"
Så systemet beslagtar men det är aldrig mer än springpojkar som bestraffas
Så har det varit typ dom 50 senaste åren och kommer fortsätta
Citera
2026-01-13, 12:41
Medlem
Jag har tidigare tagit del av allt detta, därav mitt påpekande att de har fel. När jag såg dessa påpekanden grävde jag en del i texten och kollade med Lloyds register och fartygen är INTE ryska. Punkt.

Vad gäller ordföranden så är han sedan många år bosatt på Cypern där han betalar skatt. Jo, tidigare rysk medborgare.

Man har rätt att ha sin egen åsikt om allt detta. Men fakta måste alltid finnas med. Jag menar att journalister har ett extra stort ansvar för stt fakta kommer fram.

Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Jag skrev inte om ryska fruktfartyg utan ryska fartyg

Ang flaggningen och ägandet skrev Hd SDS så här.
"Alla de kända danska kokaindroppen under fjolåret skedde från två systerfartyg, Cool Explorer och Cool Eagle. De ägs av ryskkontrollerade rederiet Cool Carriers som har ett stort antal fartyg som bland annat trafikerar rutten Ecuador - Sankt Petersburg. På vägen går de via antingen inre danska farvatten eller Öresund. Fartygen är kända för svenska myndigheter. Tidigare hade de nämligen ett stopp på vägen, i Helsingborg."

Cool Carriers. Ordf i styrelsen är ryske Mikhail Ganyushin. Ägande kan skifta

Juridiskt namn
Cool Carriers AB
Organisationsnummer
556251-0494
Registreringsdatum
1984-10-18
Bolagsform
Aktiebolag
Antal anställda
5
SNI-bransch
50202 Icke reguljär sjötrafik över hav och kust av gods
Ordförande
Mikhail Ganyushin

https://cool.se/fleet/
Citera
2026-01-13, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteDuck
Helt korrekt
Insiders i Hamnen är nyckeln till kokain smugglingen till Sverige
Insiders finns i Alla led
Från kontoret långt uppe i herakin till de som placerar containers på¨rätt ställe
Natt skiften speciellt
Och mycket riktigt så är det ett gissel för de som bara jobbar i en hamn
Jag skriver det här
För att jag vet att det är så
Tex kan de placera 6 stk på samma nattpass som alla jobbar med kokain smuggling
Kokainet placeras därefter andra containers exempelvis i tomma containers som tullen inte letar i
eller andra treliga ställen som tomma oljefat eller dyligt som ska transpoteras ut ur hamnen
Att gå efter om en plomp är borta från en otullad container går inte
för det finns en kopia av plompen som sätts på efteråt
mindre mängder med kokain kan fästas på arbetskollegor bilar .
För att sk gröna svennor utan att veta om det transporterar Kokain ut ur hamnen.

Visst är det så. Samma mönster i många hamnar.
Citera
2026-01-13, 12:45
Medlem
SpelarAllanballans avatar
Tråkigt att lägga upp 3 ton i 0.7r 🤣
Någon slipper slava.
Citera
2026-01-13, 12:46
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MLBT
Fast detta plockades ju ej av tullen,
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Så här står det i texten via länken i TS.
Tullen i Helsingborg gjorde på måndagen ett rekordbeslag av kokain sedan ett företag larmat om misstänkt gods i en transport, rapporterar Sydsvenskan.
Vilka som än gjorde "beslaget", så hade det väl ändå passerat tullen/hamnen och var inne i landet. Så det är knappast Tullmyndighetens förtjänst att det upptäcktes.

Tre ton i samma leverans till Sverige kan nog bara ha en förklaring, det är enklare/mindre risk att smuggla hit än till andra hamnar?
Ännu en gång har vi "varit naiva" och låtit något pågå tills det tagit för stora proportioner, istället för att stoppa det medan det var möjligt.
Citera
2026-01-13, 12:51
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Vilka som än gjorde "beslaget", så hade det väl ändå passerat tullen/hamnen och var inne i landet. Så det är knappast Tullmyndighetens förtjänst att det upptäcktes.

Tre ton i samma leverans till Sverige kan nog bara ha en förklaring, det är enklare/mindre risk att smuggla hit än till andra hamnar?
Ännu en gång har vi "varit naiva" och låtit något pågå tills det tagit för stora proportioner, istället för att stoppa det medan det var möjligt.

Håller helt med dig, hur många färre skjutningar, sprängningar, våldtäkter, knarksäljare och gäng överhuvud taget hade sverige haft om vi lyssnat på vad SD varnade för redan från början istället för att göra precis tvärt om?
Citera
2026-01-13, 13:17
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Håller helt med dig, hur många färre skjutningar, sprängningar, våldtäkter, knarksäljare och gäng överhuvud taget hade sverige haft om vi lyssnat på vad SD varnade för redan från början istället för att göra precis tvärt om?
Problemen började långt innan SD ens var påtänkta, med invandring från drogliberala länder på Balkan och Mellanöstern.
Historiskt har förhållandevis få etniska svenskar varit inblandade i drogtrafiken hit.
20% av vår befolkning har invandrarbakgrund, många med kontakter i drogproducerande länder.

Så vill vi fylla landet med nya invånare, MÅSTE vi också ha bättre gränskontroller. Annars hamnar vi där vi är nu, att vi blivit ett transitland för droger till övriga Skandinavien och kanske även andra delar av norra Europa.

Det här tillslaget är ett resultat av 50 års förnekande, av problemets storlek och risk för eskalering.
Det är så klart även ett resultat av den del av befolkningen som köper och använder skiten, vilket ger en ekonomisk bas för verksamheten här i Sverige idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in